Helmplicht voor snorscooters vanaf 2022

Ik denk dat je jongeren niet echt warm zal krijgen met een elektrische fiets. Ja het ding is vlotter dan een omafiets, maar daarmee is het ook gedaan. Laat het dan net die groep gebruikers zijn die oververtegenwoordigd zijn in de categorie snorfiets en evt de bijbehorende ongelukken.

Het doel wordt niet behaald met de aanpak hiervan. Ik denk eerlijk gezegd dat de kosten niet zullen opwegen tegen de baten.
 
Daar ben ik het mee eens.
Maar als ze er achter komen dat veel elektrische fietsen ook te ontgrenzen zijn hebben we weer een nieuw probleem
 
Ik denk dat je jongeren niet echt warm zal krijgen met een elektrische fiets. Ja het ding is vlotter dan een omafiets, maar daarmee is het ook gedaan. Laat het dan net die groep gebruikers zijn die oververtegenwoordigd zijn in de categorie snorfiets en evt de bijbehorende ongelukken.

Het doel wordt niet behaald met de aanpak hiervan. Ik denk eerlijk gezegd dat de kosten niet zullen opwegen tegen de baten.
Ik zie onderweg heel veel jongeren die op een elektrische fiets naar school gaan.
Ook in mijn eigen kennissenkring.
Zeker fijn als het een grote afstand is.
De fase dat een elektrische fiets voor bejaarden is, is inmiddels voorbij.
Er zijn hele mooie sportieve fietsen te koop met krachtige motoren en een hoog koppel.
Post automatically merged:

Daar ben ik het mee eens.
Maar als ze er achter komen dat veel elektrische fietsen ook te ontgrenzen zijn hebben we weer een nieuw probleem

Het is inderdaad ontgrenzen, maar wordt vaak opvoeren genoemd.
Voordeel is dat de fiets blijft ondersteunen boven de 25-27 km/u.
Gemiddeld fiets je dan zo'n 30 km/u.
Het is heel irritant als de fiets steeds inhoudt omdat je tegen die begrenzing aan zit.
Net als met een snorfiets, 25 is in de praktijk te langzaam.
Maar je hoeft niet overal "plankgas" te rijden, maar dat heeft met verstand te maken.
 
nadeel van die fietsen is wel dat het alles behalve veilig is als je ze ontgrenst. Scooters en snorfietsen zijn vrijwel altijd gebouwt om veilig 50kmph of harder te rijden, ebikes niet. Maar met een beetje geluk help natuurlijke selectie tegen de fietsers die ze weten op te voeren/ontgrenzen naar zulke snelheden
 
Ik zie onderweg heel veel jongeren die op een elektrische fiets naar school gaan.
Ook in mijn eigen kennissenkring.
Zeker fijn als het een grote afstand is.
De fase dat een elektrische fiets voor bejaarden is, is inmiddels voorbij.
Er zijn hele mooie sportieve fietsen te koop met krachtige motoren en een hoog koppel.
Hier is dat heel anders, ja oké, misschien dat meer meiden zo'n elektrische fiets hebben. Jongens doen het op de opa- of omafiets en anders op de brummert.

Dit is wat ik waarnam op mijn middelbare school een paar jaar(2019/2020) terug. Of die fase moet daarna zijn gebeurd, of wij hebben het hier in de stad niet meegekregen.

Al moet ik zeggen dat hier op de Uni ook vrij weinig mensen meer een scooter/brommer hebben. De meesten rijden in een auto, hebben een studentenfiets en een enkeling rijdt al motor.
 
Ik heb een motor(scooter) 300cc en een snor scooter maar voor kleine boodschappen in de stad neem ik de snor,
makkelijker sneller door de stad sta altijd vooraan bij stoplicht.
De auto neem ik alleen voor verder te gaan en/of grote dingen te vervoeren en er kan een hanger of trailer achter.

Draag al 55 jaar geen helm op een snor vroeger bromfiets en als je oplet en de snelheid in de hand hebt kan dat zonder problemen.
Het probleem is dat er wel mensen zijn die dat niet kunnen en weten dat de politie niet kan handhaven.
dus moet iedereen een helmpje op.
De elektrische fiets moet dat ook t.z.t. denk ik, want die snelheden zijn ook te hoog en wederom de politie kan niet handhaven.
Wij hebben een regeltjes land.
 
Hier is dat heel anders, ja oké, misschien dat meer meiden zo'n elektrische fiets hebben. Jongens doen het op de opa- of omafiets en anders op de brummert.

Dit is wat ik waarnam op mijn middelbare school een paar jaar(2019/2020) terug. Of die fase moet daarna zijn gebeurd, of wij hebben het hier in de stad niet meegekregen.

Al moet ik zeggen dat hier op de Uni ook vrij weinig mensen meer een scooter/brommer hebben. De meesten rijden in een auto, hebben een studentenfiets en een enkeling rijdt al motor.
Ik woon wat landelijker, Utrechtse Heuvelrug, dus veel middelbare scholieren moeten aardige afstanden over het vlakke land afleggen.
Dan is "wind mee" altijd wel prettig.
 
ik had een vraag ik heb laats een scooter gekocht bij een vriend van mij maar ik wil mijn zip 4t van snor naar brom laten ombouwen en ik heb zegmaar een knopje aan de rechtkant van mn stuur om hem te begrenzen en te ontgrenzen moet ik dan dat knopje der uit halen?

En weet iemand wat ik moet vervangen want ik wil hem rond de 47 laten lopen dat die wel gewoon door de keuring kan komen.
 
Klopt.
Zie hier:


Dit staat op de site van de overheid:
"De maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur"
De scooter mag dus maximaal 45 km/u gaan, maar als deze minder hard gaat, zal de scooter uiteraard goedgekeurd worden...


De cijfer/letter combinatie blijft hetzelfde.
Er dient echter wel een nieuwe plaat besteld te worden.
Van blauw naar geel dus...
Het enige dat veranderd word op het kentekenbewijs is de vermelding: maximum constructiesnelheid van 25 km/u naar max. 45 km/u.
Het is een wonder! Van blauwe plaat naar gele plaat en de constructiesnelheid veranderd van 25km/u naar 45km/u.
Niks verder aan gedaan...
 
het is uitgesteld naar 1 januari 2023, alleen heb ik laats gelezen dat het toch waarschijnlijk in september ingevoerd zal worden dit jaar ipv 1 januari
 
Ja dit is een bericht van 28-05-21.
Is niet concreet.

Het is juist wel concreet. Het discussie puntje is welke datum exact. 1 juli 2022 is te vroeg, 1 januari 2023 is te laat volgens de 2e kamer. Dus met ons poldermodel kwam er optie 3, die kennelijk de steun krijgt van de 2e kamer om de datum ergens tussen 1 sept en half oktober te doen.

 
Het is juist wel concreet. Het discussie puntje is welke datum exact. 1 juli 2022 is te vroeg, 1 januari 2023 is te laat volgens de 2e kamer. Dus met ons poldermodel kwam er optie 3, die kennelijk de steun krijgt van de 2e kamer om de datum ergens tussen 1 sept en half oktober te doen.

Deze was ik nog niet tegen gekomen.
Thanks.
Hieruit maak ik op dat vermoedelijk komende maand de informatie beschikbaar komt betreffend wanneer de plicht nou werkelijk in zal gaan.
 
Daar ben ik het mee eens.
Maar als ze er achter komen dat veel elektrische fietsen ook te ontgrenzen zijn hebben we weer een nieuw probleem

Zou mezelf veiliger voelen op een ontgrensde scooter, dan op een ontgrensde e-bike. (slechtere remmen, dunnere wielen ect)
 
Back
Top