Helmplicht voor snorscooters vanaf 2022

gcs100

Well-Known Member
Citaat uit een berichtgeving van RTL Nieuws:

"Alle snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 verplicht een helm dragen. Dat heeft het kabinet zojuist besloten. Doel is om het aantal verkeersdoden en -gewonden onder snorfietsers omlaag te brengen. In Amsterdam geldt sinds dit jaar al een helmplicht voor snorfietsers"

 
Advertisement - register to remove this

Ik denk dat we dit te danken hebben aan de mensen die met brommersnelheden en zelfs nog daarboven te danken hebben. Dus voor die gevallen lijkt het mij wel goed. Het is wel jammer voor de mensen die braaf met 30 kmph rijden.

Veiliger is het natuurlijk wel Maar naar mijn mening overbodig. Het zou ook voor fietsers en voetgangers veiliger zijn. Vraag me af wanneer er een helmplicht komt voor op de fiets :rolleyes:
 
Dat is jammer...

Dan ga ik mijn scooter laten omkeuren naar een gele plaat voor 108 euro.

Volgens zeggen kan het omkeuren bij de RDW om de hoek en niet in Lelystad zoals voorheen.

Maar moet de scooter voor het keuren al 45km/h gaan of dan nog 25km/h?

Ook volgens de link, krijg je geen nieuw ternaamstellingscode, en moet je het kenteken omwisselen bij de kentekenplaatfabrikant. Houdt dit in dat je de huidige cijfers en letters van de oude (blauwe) kenteken behoud en op het nieuwe kenteken krijg?
 
Volgens zeggen kan het omkeuren bij de RDW om de hoek en niet in Lelystad zoals voorheen.
Klopt.
Zie hier:

Maar moet de scooter voor het keuren al 45km/h gaan of dan nog 25km/h?
Dit staat op de site van de overheid:
"De maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur"
De scooter mag dus maximaal 45 km/u gaan, maar als deze minder hard gaat, zal de scooter uiteraard goedgekeurd worden...

Ook volgens de link, krijg je geen nieuw ternaamstellingscode, en moet je het kenteken omwisselen bij de kentekenplaatfabrikant. Houdt dit in dat je de huidige cijfers en letters van de oude (blauwe) kenteken behoud en op het nieuwe kenteken krijg?
De cijfer/letter combinatie blijft hetzelfde.
Er dient echter wel een nieuwe plaat besteld te worden.
Van blauw naar geel dus...
Het enige dat veranderd word op het kentekenbewijs is de vermelding: maximum constructiesnelheid van 25 km/u naar max. 45 km/u.
 
Ik blijf gewoon rijden zonder helm. Wat denken ze nou, dat ze alles door onze strot kunnen douwen. Het wordt steeds gekker in Nederland. Wat is de volgende stap? Een helm in de auto? Een motorpak op de fiets? Een astronautenpak als we op vakantie gaan met het vliegtuig? Voor altijd een 1,5 meter samenleving? Moeten we blijven luisteren naar de doorgesnoven Hugo de Jonge?

Wordt wakker man... Er zijn 765.000 snorfietsen in Nederland en maar 16 dodelijke ongelukken per jaar. Moeten de andere 764.984 er dan voor boeten? Moeten we per se helmpjes gaan kopen van één of andere VVD´er die haar zak weer wil vullen op koste van de normale burgers.

Regels zijn nodig, maar het wordt me nu echt te veel. Dit mag niet gebeuren. Alles wordt stukje voor stukje afgenomen. Straks moeten we ook nog eens de rijbaan op. Vervolgens laten ze ons wegenbelasting betalen, omdat we gebruik maken van de rijbaan. Daar heb je zelf voor gekozen en iedereen moet een steentje bijdragen vertellen ze je dan.

Jammer, heel jammer dat ze alles bij ons (de normale burgers) kunnen flikken en dat mensen daarin mee gaan door hun snor om te laten keuren. Neem zelf je eigen verantwoordelijkheid; draag hem als je het wilt en draag hem niet als je dat niet wilt.
Ik ben het 100% met je eens, maar weet uit ervaring dat grotendeels snor rijder wel een helm gaat dragen. Eerst hebben ze allemaal een grote mond dat ze vertikken een helm te dragen, en vervolgens naar 1 boete zie je ze met een helm. Precies hetzelfde werd er verteld bij het vuurwerkverbod. Vervolgens zie je bijna niemand meer van 10:00 tot 18:00 vuurwerk afsteken. Ik vind dit heel jammer hoe dit allemaal moet, maar het is nou eenmaal nederland waarbij niemand een hard tegenwoord durft te laten zien.
 
Ik snap niet dat er geen helmplicht komt voor al die ouwe lui met een electrische fiets. Die dingen gaan 30 kmh en ze rijden levensgevaarlijk.
Kijk in Duitsland, daar is het al lang verplicht.
 
Het vuurwerkverbod is daar ook een voorbeeld van. Jammer man, maar het tegengeluid moeten we blijven pushen. Het kan niet zo zijn dat we ons zo laten pakken door de nerds, ballenknijpers en doorgesnoven gekken uit Den Haag. Matten tot het eind ouwe.
Ja is gewoon helemaak kut, ik heb letterlijk 2 dagen geleden een zo goed als nieuwe Vespa Sprint snor gekocht!
Zie het ook niet zitten om hem over een jaar om te keuren naar brom want dan heb ik een brom met 2v blok die niet boven de 65kmph komt.
 
Als ik snel wilde gaan deed ik sws al een helm op, alleen jammer dat ik m’n vespa ciao snor weg moet gaan doen voor een brom
 
Het past prima in het beleid wat de overheid al een tijd voert. Het "brommer'' gebruik ontmoedigen en het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen.

Ik verwacht dat het als gevolg heeft dat er een stuk minder snorbrommers gaan rondrijden, want dan heb je nog als klein verschil dat je vaak nog over een fietspad mag (ook niet meer overal).

Al met al wordt de gemotoriseerde tweewieler weer wat verder ontmoedigd, terwijl het voor veel mensen een goedkoop en goed vervoermiddel is, maar we accepteren als maatschappij steeds minder "risico".

(ik heb trouwens even de 2 topics samengevoegd, zelfde onderwerp en zelfde topic starter), en laten we het hier wel inhoudelijk houden over de ingevoerde wet en regelgeving).
 
Ik heb er geen problemen mee. Ik rijd zelf alleen maar bromscooters.
Heb wel een snor tomos staan, die ik nog wel laat herkeuren naar bromfiets.

Ik ben al blij dat ze tenminste 1 jaar de tijd geven om voor te bereiden.
Post automatically merged:

Prima idee.
Einde voor de verkoop van snorfietsen die de winkel verlaten met bromsnelheden of hoger.
Het heeft dus geen zin meer om een snor aan te schaffen als je eigenlijk een brom zou willen.

Al zouden die snor fietsen NIET met bromsnelheden de winkel verlaten dan vind ik het juist wel een dom idee.
Het treft dan ook de mensen die wel aan de wet willen houden.. Maar voor snelrijders heb ik er geen probleem mee.
Post automatically merged:

Dat is jammer...

Dan ga ik mijn scooter laten omkeuren naar een gele plaat voor 108 euro.

Volgens zeggen kan het omkeuren bij de RDW om de hoek en niet in Lelystad zoals voorheen.

Maar moet de scooter voor het keuren al 45km/h gaan of dan nog 25km/h?

Ook volgens de link, krijg je geen nieuw ternaamstellingscode, en moet je het kenteken omwisselen bij de kentekenplaatfabrikant. Houdt dit in dat je de huidige cijfers en letters van de oude (blauwe) kenteken behoud en op het nieuwe kenteken krijg?

Nieuwe snelheid moet hij dan kunnen rijden, daar word hij toch op gekeurd. Gewoon paar km even eronder blijven zit je altijd goed.
Beter paar te minder dan paar te veel.
 
Last edited:
Ik blijf gewoon rijden zonder helm. Wat denken ze nou, dat ze alles door onze strot kunnen douwen. Het wordt steeds gekker in Nederland. Wat is de volgende stap? Een helm in de auto? Een motorpak op de fiets? Een astronautenpak als we op vakantie gaan met het vliegtuig? Voor altijd een 1,5 meter samenleving? Moeten we blijven luisteren naar de doorgesnoven Hugo de Jonge?

Wordt wakker man... Er zijn 765.000 snorfietsen in Nederland en maar 16 dodelijke ongelukken per jaar. Moeten de andere 764.984 er dan voor boeten? Moeten we per se helmpjes gaan kopen van één of andere VVD´er die haar zak weer wil vullen op koste van de normale burgers.

Regels zijn nodig, maar het wordt me nu echt te veel. Dit mag niet gebeuren. Alles wordt stukje voor stukje afgenomen. Straks moeten we ook nog eens de rijbaan op. Vervolgens laten ze ons wegenbelasting betalen, omdat we gebruik maken van de rijbaan. Daar heb je zelf voor gekozen en iedereen moet een steentje bijdragen vertellen ze je dan.

Jammer, heel jammer dat ze alles bij ons (de normale burgers) kunnen flikken en dat mensen daarin mee gaan door hun snor om te laten keuren. Neem zelf je eigen verantwoordelijkheid; draag hem als je het wilt en draag hem niet als je dat niet wilt.

Je mag ook wel wat zelfkritiek hebben en als we eerlijk moeten zijn, hoe veel van die 750k snorbrommers zijn wel niet opgevoerd? Ik kan je gerust vertellen dat de meerderheid een topsnelheid van 40 of erboven heeft. Snorgebruikers zijn in dit geval ook zelf medeverantwoordelijk hiervoor.
 
Snorscooters zijn meestal opgevoerd. Die van mij ook, maar als we het over zelfkritiek hebben moeten we eerst beginnen te praten over hoe zwak wij wel niet zijn in het bieden van een tegengeluid aan de overheid. Er wordt van alles ingevoerd; van de helmplicht tot aan de sleepwet. Alles kan worden ingevoerd onder het mom van ´veiligheid´. Zelfs een 1,5-metersamenleving. Kritiek moet er altijd zijn, zo ook op de overheid.

Kritiek kan helpen, maar opbouwende kritiek of deel worden van de oplossing is wat echt helpt. Als snorscooters allemaal netjes de wettelijke snelheid rijden en niet 60+ is er voor de overheid geen reden om de wetten hiervoor te veranderen. Oorzaak en gevolg.

Uiteindelijk willen we met zijn allen ook een veilige samenleving. Wel mag er worden opgepast dat het middel wat gebruikt wordt niet zwaarder is dan de kwaal. Goed beleid maken is lastiger dan mensen denken.
 
Belgie en Duitsland hebben sinds jaar en dag al een helmplicht voor de snorfiets.

Een snorfiets in Belgie wordt "bromfiets Klasse A" genoemd.
Een snorfiets in Duitsland wordt "Mofa" genoemd.
 
Ja, dat is dan wel zo, maar ik woon in Nederland.
Wat in belgie en Duitsland zeggen is mij een worst.
Daar is de wapen wet ook anders, en de snelheid van een brommer ook.
Zodra je de grens over gaat, en ik woon er vlakbij, zijn de Europese regels anders.
En een snorfiets heet Mofa, nou en ?
Als de Duitsers hier op de snelweg rijden, zeg maar laag vliegen, weten ze in een keer niets meer.
Net zo als onze wet handhavers in eens proberen Duits te keuvelen, simpele zielen, en dan heb ik het nog geen eens over de BOA,S
OK, als ze in Amsterdam elkaar van de weg rijden (fietspad) dan heb je gewoon betere regels nodig, en daar is de burger meester
een prima voor beeld, die weet precies wat mag, en wat niet mag, dus niet.
Bas sorry, ik ben zo ge focust op elektrisch rijden, dat ik de realiteit uit het oog verloor.
Ik memoreerde ook, dat als je valt je altijd op je hoofd valt, dat is nu een maal de wet van de zwaartekracht.
Mijn scooter weegt een slodder 130 kilo en is met zijn top van 25 km moeilijk in scherpe bochten te houden, dus daar gaat geheid je kop eraf.
Maar goed, het is niet anders, Europese wet is overal anders, en dat is dus niet zo .
wij hebben met zijn allen een Europese uni ???? ik zeg dan altijd, je zuster.
Geert
 
Kritiek kan helpen, maar opbouwende kritiek of deel worden van de oplossing is wat echt helpt. Als snorscooters allemaal netjes de wettelijke snelheid rijden en niet 60+ is er voor de overheid geen reden om de wetten hiervoor te veranderen. Oorzaak en gevolg.

Uiteindelijk willen we met zijn allen ook een veilige samenleving. Wel mag er worden opgepast dat het middel wat gebruikt wordt niet zwaarder is dan de kwaal. Goed beleid maken is lastiger dan mensen denken.
Oeh jee een avond klok, die was toch ook actief reeds paar weken geleden.. Die was zeker wel zwaarder dan de kwaal.
 
Ook een leuke, geef mijn portie maar aan Fikkie ;-)
Ik heb nog een paar helmen met nen 1078.
Nu even afwachten of dat mag, gezien de hoge snelheid van 25 km/u
Tegen de tijd dat men het heeft gelezen zijn wij denk ik wel aan geland in juli 2022 ?
Geert
 

Attachments

  • blg-774262.pdf
    4.5 MB · Views: 13
Daar is de wapen wet ook anders, en de snelheid van een brommer ook.
Over wapenwet gesproken, een opgevoerde snorfiets is ook een wapen vooral als je het fietspad deelt met fietsers, dat heeft mijn broer aan den lijve ondervonden.
By the way, ook in België en Duitsland is de maximale snelheid voor snor 25kmpu en voor brom 45kmpu.

Verder deze miserie hebben de snorbezitters aan zichzelf te danken.
Ik ben voor mijn werk veel op de "Nederlandse" baan en ik durf te beweren dat zeker 80% van de snorfietsen te hard rijden.

Men koopt willens en wetens een snorfiets terwijl men op voorhand al weet dat men hem wil (laten) opvoeren.
Eens moet er paal en perk gesteld worden en dit is dus nu gebeurd, ik vind het nog verwonderlijk dat deze aanpassing van de wet zolang geduurd heeft.

Erg jammer voor de mensen die zich wel aan de snelheid/wet houden!!!
 
Back
Top