Helmplicht voor snorscooters vanaf 2022

Ik geef er geen drol om dat ik een helm moet dragen.
Maak ik er ook direct een brom van.
Ben ik ook nog overal sneller dan als ie nog snor was.
En dat mijn haartjes door elkaar gaan zitten geef ik ook geen moer om.
Het is ook nog veiliger voor je zelf een HELM op.
En er zijn toch zooooooveeeel mooie HELMEN te krijgen.
 
We moeten ons organiseren dat er type-goedkeuringen komen.
Dus bijv. alle Vivacity's of alle Grande Retro's in één keer goedkeuring om 45 kmh te rijden. De omkeuring voor elke scooter apart is grote onzin.
Constructie snelheid is ook flauwe kul, dat is voor auto's en motoren ook niet.
Als je te hard rijdt, word je gewoon gefltst. Klaar.
Zo gaat het met andere bestuurders ook.
 
Ze gaan zich we achter de oren krabben.

Men denkt dat de helft gaat overstappen op een elektrische fiets, mooi niet. Er zijn drie groepen snorfietsers waarvan ik al weet waar zij terecht komen.

Jongeren(<25 jaar): Omkeuren naar brom en ook daarbij gewoon de brom verder opvoeren. Een Zip/Vespa oid doe je het niet voor om hem 45km/u te laten rijden, ding trekt niet eens een frikandel uit de mayo.

Volwassenen(25-50 jaar) die een scooter hebben omdat een auto te duur is voor ze: Zullen hetzelfde doen als jongeren of zij zullen de snor verkopen en een afgetrapte auto(net wel/geen APK) kopen waar ze in kunnen rijden. Slechter voor het milieu en onveiliger op de weg.

Bejaarden(50+ jaar): Vinden het geen probleem en de vrouwen zullen misschien overstappen op een elektrische fiets.

Je hebt overlap in leeftijden hoor maar dit is even heel generaliserend indelen.

Grootste gedeelte van de scooterrijders zijn jongeren. Er heerst gewoon een stigma onder jongeren dat een elektrische fiets gewoon een ‘no go’ is. Dat het troep is en dat je voor Jan lul staat. Zoiets krijg je mij ook niet aangesmeerd ook al was het gratis.

Ze beseffen niet dat de meeste snors zodra ze opgevoerd worden gelijk 60~ rijden. Voor brom-begrippen is dat al te hard, dus iedereen rijdt dan alsnog opgevoerd. Ik merk alleen al dat 80km/u halen de standaard is bij Piaggio- en 2t-jongeren. Een 70/80cc wordt steeds vaker gebruikt en 125cc/180cc blokken eronder gooien gebeurt ook steeds vaker.

Dweilen met de kraan open bij wijze van. Kom je nog eens bij het feit dat bromfietsen ook vaak hele gedeeltes op het fietspad moeten. Resultaat -> Frequentie snorfietsen op fietspad neemt af. Frequentie bromfietsen neemt heel erg toe -> Snelheid waarmee fietsers worden gepasseerd neemt toe.
 
Ik geef er geen drol om dat ik een helm moet dragen.
Maak ik er ook direct een brom van.
Ben ik ook nog overal sneller dan als ie nog snor was.
En dat mijn haartjes door elkaar gaan zitten geef ik ook geen moer om.
Het is ook nog veiliger voor je zelf een HELM op.
En er zijn toch zooooooveeeel mooie HELMEN te krijgen.
Een jethelm is prima voor een brommer.
 
Vind zon jethelm ook wel blits. Of misschien wel zo'n lelijk pedelec helmpje als het mag haha. Zijn ze nog niet over uit.
 
Deze lijkt me ook wel cool. ;)

horned-viking-helmet-for-kids.jpg
 
 
Totdat je met je gezicht op de straat ligt. Dan was het had ik maar een helm gehad.
 
Volgend jaar doe ik gewoon een helm op.
Het is een kwestie van gewenning.
Ooit, in een grijs verleden, droeg men nooit een helm op een brommer/motor.
In 1975 is deze verplicht gesteld.
Er was toen veel weerstand, maar uiteindelijk heeft (bijna) iedereen zich hierbij neergelegd.
Net zoals het dragen van een autogordel...
Over 5 jaar is het normaal om een helm te dragen op een snor.
 
Ze gaan zich we achter de oren krabben.

Men denkt dat de helft gaat overstappen op een elektrische fiets, mooi niet. Er zijn drie groepen snorfietsers waarvan ik al weet waar zij terecht komen.

Jongeren(<25 jaar): Omkeuren naar brom en ook daarbij gewoon de brom verder opvoeren. Een Zip/Vespa oid doe je het niet voor om hem 45km/u te laten rijden, ding trekt niet eens een frikandel uit de mayo.

Volwassenen(25-50 jaar) die een scooter hebben omdat een auto te duur is voor ze: Zullen hetzelfde doen als jongeren of zij zullen de snor verkopen en een afgetrapte auto(net wel/geen APK) kopen waar ze in kunnen rijden. Slechter voor het milieu en onveiliger op de weg.

Bejaarden(50+ jaar): Vinden het geen probleem en de vrouwen zullen misschien overstappen op een elektrische fiets.

Je hebt overlap in leeftijden hoor maar dit is even heel generaliserend indelen.

Grootste gedeelte van de scooterrijders zijn jongeren. Er heerst gewoon een stigma onder jongeren dat een elektrische fiets gewoon een ‘no go’ is. Dat het troep is en dat je voor Jan lul staat. Zoiets krijg je mij ook niet aangesmeerd ook al was het gratis.

Ze beseffen niet dat de meeste snors zodra ze opgevoerd worden gelijk 60~ rijden. Voor brom-begrippen is dat al te hard, dus iedereen rijdt dan alsnog opgevoerd. Ik merk alleen al dat 80km/u halen de standaard is bij Piaggio- en 2t-jongeren. Een 70/80cc wordt steeds vaker gebruikt en 125cc/180cc blokken eronder gooien gebeurt ook steeds vaker.

Dweilen met de kraan open bij wijze van. Kom je nog eens bij het feit dat bromfietsen ook vaak hele gedeeltes op het fietspad moeten. Resultaat -> Frequentie snorfietsen op fietspad neemt af. Frequentie bromfietsen neemt heel erg toe -> Snelheid waarmee fietsers worden gepasseerd neemt toe.

Ik zal ook nooit een elektrische fiets kopen. (domste hieraan vind ik het verzekerings plaat plus dat je moet gaan trappen.

Zo lang het gaat blijf ik op me oude scooters rijden met verbrandings motor.(kan nog altijd op aspen gaan rijden als het moet) En koop dan ook geen nieuwe meer. (hoef geen EURO 3,4,5,6 shit onder me kont te hebben)
Tegen die tijd dat ik een nieuw nodig heb ben ik al weer wat jaartjes verder.. Maar als ik dan nog een scooter wil stap ik over op een elektrische scooter. Begrensd rijden die dingen zoveel beter dan een begrensde motor variant. En dan kijk ik wel voor een vespa electrica.
Denk dat vespa niet zo heel snel uit het straat beeld zal verdwijnen en vespa is zoiezo een merk dat nog jaren lang op de markt blijft.

Tegen die tijd zal wel een versie komen met een hogere actie radus (de huidige doet niet meer dan 80km in het meeste geval.

Als die straks 200km of 250km doen misschien wel intresse.
Post automatically merged:

Ik kom uit België en snap eingelijk niet wat er zo erg is aan een helm dragen omdat ik niet anders gewent ben...

Het gaat om een snor fiets die 25km/u gaat geen bromfiets die 45km gaat.

Volgens mij was dat klasse B in belgie volgens mij.
Post automatically merged:



Ik heb hem ook maar getekend.. Waarom? Ben wel voor een helm.. Maar er worden in Nederland al genoeg bureaucratische regeltjes opgelegd.
Dus een beetje weerstand mag er van mij wel zijn.
Ik denk dat deze nieuwe regel niks gaat toevoegen noch iets verhelpen.. Want je verschuift het probleem alleen van de snor fiets naar de bromfiets.
Aangezien ik een gelukkige bromfiets rijder ben wil ik dit liever wel zo houden.. Straks mag helemaal niks meer.
 
Last edited:
Ik zal ook nooit een elektrische fiets kopen. (domste hieraan vind ik het verzekerings plaat plus dat je moet gaan trappen.

Zo lang het gaat blijf ik op me oude scooters rijden met verbrandings motor.(kan nog altijd op aspen gaan rijden als het moet) En koop dan ook geen nieuwe meer. (hoef geen EURO 3,4,5,6 shit onder me kont te hebben)
Tegen die tijd dat ik een nieuw nodig heb ben ik al weer wat jaartjes verder.. Maar als ik dan nog een scooter wil stap ik over op een elektrische scooter. Begrensd rijden die dingen zoveel beter dan een begrensde motor variant. En dan kijk ik wel voor een vespa electrica.
Denk dat vespa niet zo heel snel uit het straat beeld zal verdwijnen en vespa is zoiezo een merk dat nog jaren lang op de markt blijft.

Tegen die tijd zal wel een versie komen met een hogere actie radus (de huidige doet niet meer dan 80km in het meeste geval.

Als die straks 200km of 250km doen misschien wel intresse.

Ik heb dan nog wel een hele leven voor me, maar elektrisch zal ik nooit rijden. Oldtimers is my way to go. Eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat ze het helemaal zullen verbieden, dat is onmogelijk, dat geen enkele brandstof-voertuig meer mag rijden in NL. Tegen de tijd dat het wel zo is zullen ze oldtimers denk ik wel toelaten en dan kunnen we nogsteeds genieten van 2-takt.
 
Correct me if i'm wrong. Maar ik lees overal dat het alleen nog maar een voorstel is. Dus nog niet 100% door de kerk.

helm1.jpg
Post automatically merged:

Overigens overweeg ik om louter vanwege de humor en uit een stukje rebellie met zoiets te gaan rijden. Mijn vriendin heeft al aangegeven dan niet achterop te stappen.:sweatsmile:

helm.jpg
 
Last edited:
Al was het een voorstel wat de eerste en de tweede kamer juist soort van de minister opdrongen. Het is simpelweg symbolisch om goedkeuring vragen.
 
Back
Top