helmplicht voor 25cc scooters landelijk ingevoerd ?

Advertisement - register to remove this

Waarom, in andere Europese landen is dit reeds zo.
Dit ga je niet tegenhouden met een petitie, vooral niet als je mede snorders zich niet kunnen gedragen en gewoon met 60 langs de fietsers scheuren.

Ik zie alle dagen tientallen snorren en de snorren die nog origineel zijn kun je op 1 hand tellen!
 
In andere Europese landen rijd je gewoon met een 125cc scooter (als je rijbewijs B hebt), is appels met peren vergelijken. Ik vermoed dat je op een 45km p.u. scooter rijdt ? Nou de mazzel, ik ga met mn 1400 cc Civic nu even naar het strand, groetjes Sparky
Post automatically merged:

-aangepast, je hebt een berichtje van mij gekregen, Bas-
 
Last edited by a moderator:
nee! lekker invoeren die regel ga toch lekker met een helm rijden, liever met een helm 80 dan zonder helm 50. Inderdaad ze moeten de engelse regels invoeren 50cc ontgrenst als je 16 bent en automatisch 125 rijbewijs als je 17 bent!
 
automatisch een a1 rijbewijs als je een jaar lang am hebt lijkt me geen goed plan. Of ze moeten het hele brommerexamen een stuk serieuzer maken. A1 op 17 (of nog beter 16) ben ik wel helemaal voor
Post automatically merged:

ben je meteen van het hele opvoer gedoe af
 
@4slaf4life, als je een tijdje je rijbewijs B hebt, daar heb ik het over. (Dan kan je echt wel op een scootertje rijden die 80 loopt :))
Post automatically merged:

-aangepast, je hebt een berichtje van mij gekregen, Bas-
 
Last edited by a moderator:
Bezwaar maken heeft geen enkel nut ben ik bang....
Men is hier al jaren over bezig en dat het er gaat komen (inclu de elektrische fietssnorders) is inmiddels wel duidelijk.
De motie v.w.b. de helmplicht bij snorfietsen is immers in Januari 2019 al aangenomen.

Volgende op de agenda is onderstaande,

Zie ook hier: https://scooterforum.net/threads/s-p-k-scooter-periodieke-keuring-ja-nee.212745/ voor wat betreft een APK voor 2 en 3 wielers.

En zoals we allen wel weten loopt Nederland graag braaf vooraan met Amsterdam die het voortouw neemt om toch vooral Brussels lievelingetje te worden :coldsweat:.
 
De enige klacht die ik heb is dat het A1 automaatscooter rijbewijs gewoon zo prijzig is.

Ik rij graag op m'n bromscooter maar met alle nadelen van de bromfietscategorie zou ik graag op een 125cc rijden. Ben laatst eens rond gaan vragen, maar de prijzen zijn zo duur dat ik beter gewoon meteen een vol A motorrijbewijs kan gaan halen en dat geld heb ik niet liggen.

Dan rij ik wel met de auto.


Over de helm op de snorscooter... Ik ben het er wel mee eens, en dat is eigenlijk alleen omdat de gemiddelde snorscooter opgevoerd is, veel te hard rijdt en meestal bestuurd wordt door iemand die het diagonaal tegenovergestelde doet van defensief rijden.

Ik zou eigenlijk liever hebben dat ze allemaal op een gele plaat scooter gaan rijden zodat fietsers binnen de bebouwde kom niet zo geterroriseerd worden, ik erger me af en toe helemaal dood aan het asociale rijgedrag van snorscooteraars.




Ik vraag me ook af wat de helmplicht gaat doen met de populariteit van de snorscooter. Het argument voor de snorscooter was altijd het feit dat je geen helm hoefde te dragen. De meesten willen alsnog bromscooter snelheden rijden dus laten ze de begrenzers eraf slopen. Nu heeft de snorscooter niet echt meer een voordeel (ik zou op het fietspad rijden niet echt een voordeel noemen met hoe druk fietspaden vaak zijn).
 
2 andere voordelen van een snor zijn ook goedkopere verzekering (niet dat dit veel uitmaakt als je wat ouder bent). En dat je nooit, of op de meeste plekken iedergeval, niet de weg op hoedt. Een van de redenen dat ik een brom heb is juist zodat ik in de stad niet op het fietspad hoef, maar het is maar net wat je wilt
 
Ik heb er geen probleem mee, me tomos ga ik volgende maand toch omkeuren van snorfiets naar bromfiets. Kan ik eindelijk een stuk sneller zonder al die verrotte begrenzers eraan en erop. Nou als snor loopt hij voor geen ene meter.
 
Weet iemand of een bril met helm problematisch is? Past dat überhaupt of heb je daar speciale helmen voor? Beslaat daarnaast je bril dan niet?

Heb eerlijk gezegd geen zin om lenzen te dragen, heb dit een tijdje gedaan voor sport, maar ik krijg die dingen er na 3 kwartier pas in en na een half uur weer uit, verschrikkelijk.
 
Weet iemand of een bril met helm problematisch is? Past dat überhaupt of heb je daar speciale helmen voor? Beslaat daarnaast je bril dan niet?

Heb eerlijk gezegd geen zin om lenzen te dragen, heb dit een tijdje gedaan voor sport, maar ik krijg die dingen er na 3 kwartier pas in en na een half uur weer uit, verschrikkelijk.

Geen enkel probleem om bril en helm te dragen. Wel pas je bril op doen als je helm op hebt gezet :)
 
ik heb ook een keer gezien dat iemand elastiekjes deed op de uitneembare ''padding'' van zn helm, zodat die een soort van gleuf had waar de pootjes van de bril in glijden zodat die minder hard tegen je hoofd aan geduwd worden
 
In z'n algemeenheid, rekening houdend met Bas, wanneer iemand niet persoonlijk benadeeld wordt door een maatregel, dan is het heel makkelijk ergens mee akkoord te gaan of extra eisen te stellen. Als je zelf een auto hebt, dan is het makkelijk lullen over "die stinkscooters". Heb je zelf een solex of spartamet, dan is gewoon de lol eraf om dan met een grote ronde pispot op je hoofd op de rijbaan tussen de auto's te rijden, en je wilt ook niet als een dorpsgek aangekeken worden met die racefietshelmpjes. Oudere mensen die zich veilig wanen op het fietspad met hun snor-Citta, gun ze hun snormomentje zonder helm. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld met vuurwerk: persoonlijk heb ik er niets mee, dan zeg ik ook niet "schaf maar af", nee ik gun iemand z'n verzetje. Voor brildragers onder ons: bril gaat wel beslaan, zowel in de zomer (door het zweet) en in de herfst door de dauw (vooral 's ochtends), het is maar dat jullie het weten. (plus de achterkant van je oorschelpen gaan zeer doen)
 
Last edited:
Ik denk dat het aan je bril en helm ligt?

Ik heb geen enkel probleem met het beslaan van mijn bril. Vizier wilt wel eens beslaan als ik stil sta voor het stoplicht ofzo, dan doe ik het vizier even omhoog.

Als ik ook maar 10kmh aan snelheid heb begint er al lucht door de helm te bewegen en is het zo weer weg.
 
Bezwaar maken heeft geen enkel nut ben ik bang....
Men is hier al jaren over bezig en dat het er gaat komen (inclu de elektrische fietssnorders) is inmiddels wel duidelijk.
De motie v.w.b. de helmplicht bij snorfietsen is immers in Januari 2019 al aangenomen.

Volgende op de agenda is onderstaande,

Zie ook hier: https://scooterforum.net/threads/s-p-k-scooter-periodieke-keuring-ja-nee.212745/ voor wat betreft een APK voor 2 en 3 wielers.

En zoals we allen wel weten loopt Nederland graag braaf vooraan met Amsterdam die het voortouw neemt om toch vooral Brussels lievelingetje te worden :coldsweat:.
Post automatically merged:


Even opletten jongens en bezwaar maken bij Ministerie van Infrastructuur !
 
De helft van de snorfietsers die ik tegenkom gaan bijna met bromsnelheden of zelfs nog harder. Ben dus niet echt tegen. En de mensen waar de snorfiets voor bedoelt was rijden nu bijna allemaal op een e-bike dus is het sowieso een onnodige categorie geworden
 
Dat die helm er gaat komen is inmiddels wel duidelijk.




Voor petities is het eigenlijk al te laat.
Eind 2018, begin 2019 heeft er nog wel een strijd gewoed maar de Minister in Den Haag is uiteindelijk overstag gegaan.
Dit komt omdat de snorders in Amsterdam naar de rijbaan verbannen werden in het centrum.

En in dat geval is dan het dragen van een helm sowieso verplicht. Wetgeving in Nederland dus.., bovendien mogen gemeentes ook het e.e.a. zelf beslissen. Juist hierdoor is het balletje gaan rollen en heeft men bedacht dat bestuurders (snorbrommer, elek-fiets, e-pedlle en sommige elektrische driewielers) een helm op moeten.
 
Volgend jaar doe ik gewoon een helm op.
Het is een kwestie van gewenning.
Ooit, in een grijs verleden, droeg men nooit een helm op een brommer/motor.
In 1975 is deze verplicht gesteld.
Er was toen veel weerstand, maar uiteindelijk heeft (bijna) iedereen zich hierbij neergelegd.
Net zoals het dragen van een autogordel...
Over 5 jaar is het normaal om een helm te dragen op een snor.
 
Back
Top