Hele zwakke vonk

Flight707

Well-Known Member
Hallo forum leden.

Ik heb 3 dagen geleden een scooter gekocht die het niet meer deed (lekker goedkoop) en heb deze grotendeels nagekeken.
Het betreft een CPI Popcorn uit 2005 met een 2 takt blokje.
Op het eerste gezicht lijkt het alsof de scooter niet meer vonkt, maar nadat ik mijn vinger in de dop van de bougie gestopt heb en vlink aan het kicken geweest ben, ben ik er achter gekomen dat er maar een heeeeeele zwakke vonk is.
Ik heb diverse zaken nagekeken.

Bougie -> nieuwe gekocht (toen wist ik niet dat de vonk in de dop al zwak was).

Bobine -> Deze zit er zo goed als nieuw op. Er zit een beetje groene aanslag op het stekkertje maar is maar een beetje aan het topje, zou niet al te veel hinder moeten geven. Ook heb ik de bobine + kabel doorgemeten en moet goed zijn. 3.07 ohm.

CDI -> Ik ken iemand die ook een CPI heeft, zelfde blokje (aan de codes te zien op het CDI blokje. Deze heb ik aan de scooter gehangen maar totaal geen verschil. blijft een zwakke vonk.

Ontsteking -> Deze heb ik los gehaald. Zat wat roest op de punten naar het vliegwiel en was smerig (ik dacht dat ik het probleem gevonden had). Deze heb ik mooi schoon gemaakt, netjes opgeschuurd en meteen de pick up mooi opgeschuurd. Ik heb de afstand tussen de pick up en het vliegwiel opgemeten (de "hobbel" op het vliegwiel dan), dit is 0.3 mm dus lijkt me niet verkeerd. Hierna geen resultaat en dus ben ik er mee naar de plaatselijke scooter handelaar gegaan, deze zegt dat hij het zou moeten doen. niks doorgebrand etc.

Contact slot -> zo'n beetje helemaal uit elkaar gehad maar niks gevonden, ook geprobeerd door de kabel los te halen, ook geen resultaat.

Kabels -> Ik heb elk kabeltje volgens mij wel in de hand gehad, ook niks te vinden, ziet er nog mooi uit allemaal en ook de massa punten nagekeken en ook dit ziet er zeer goed uit.

Ik ben nu even ten einde raad en weet niet meer waar ik het moet zoeken, dus ik hoop dat er hier iemand is die voor mij de gouden tip heeft waarmee ik de scooter weer aan de praat krijg.

EDIT :
Nog even een kleine toevoeging. Ik heb ook geprobeerd te starten op remmen reiniger.
boegie er uit, inspuiten, bougie er in en kicken... geen resultaat.

Lucht filter er af, gas open, daar remmen reiniger er in, gas los en kicken. geen resultaat en nog een keer geprobeerd en weer geen resultaat. dus ook hier was de vonk te zwak voor.

(heb de uitlaat er af en hoop de buren nog even te kunnen irriteren dus kom maar op met die ene gouden tip... :p)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als je de bougie in de dop doet. En dan de bougie tegen het staal van de scooter. Vonkt ie dan wel als je kickt?
Die oxidatie waar je het over had kan een oorzaak zijn. Andere bougiekabel geprobeerd? Er kan bv. Scheurtje in zitten endat je daardoor een lekspanning hebt..

1 tip... Nooit je vinger in je bougiedop steken als je aan het kicken bent
 
ik zie geen vonk, maar omdat ik mijn vinger er in gestopt heb weet ik dat er een beetje vonk in moet zitten. Kabel en dop zijn samen vernieuwd met de bobine, dus is nieuw en zitten verder ook geen scheurtjes in.
Ook aan beide kanten stukje af geknipt, maar ook dat mocht niet baten.
 
Kan je van die vriend waar je de cdi van hebt getest misschien zijn bobine lenen? Opzich verwacht je dat hij goed is, want je hebt hem netjes doorgemeten, maar ik zou het anders ook niet weten. Zo te lezen weet je goed wat je doet en pak je het prima aan. Ik durf het anders ook niet te zeggen.
 
Ik ben weer een klein stapje verder. Het blok krijgt geen benzine meer. Heel raar, heel enkel heeft ie een klein zichbaar vonkje, op dat moment krijg ik een beetje natte bougie. Maar zodra die niet vonkt, is de bougie droog en loopt de vlotterbak niet vol. Ik zou zeggen dat dit wat met elkaar te maken heeft. Wat is jullie zicht hier op?
 
Wel vaag.. Onder je tank zit de benzine aansluiting. Daar zitten 2 slangen op. 1 is je brandstof slang. De andere de vacuum. Vacuum slang kan misschien een scheurtje in zitten.
Of misschien je benzine kraan. Dit is als het goed is een vacuumkraan.
Dit kan een oorzaak zijn dat ie geen/weinig brandstof krijgt.
Membraam kun je evt ook controleren.
Qua vonk denk dat het dan toch aan je ontsteking ligt.

Heb je jouw cdi/bobine geprobeerd op de andere scooter?

Welke bougie gebruik je?
 
Membraam is nieuw en ziet er goed uit. Heb een vacuüm slang. Als ik hier ook maar een beetje aan zuig stroomt de benzine er uit. Tis een wonder dat als ik naar de vacuüm slang kijk en aan zuigen denk dat er al geen benzine uit komt. Heb het membraam los gehad en hoor de cillinder behoorlijk zuigen. (Begin bijna spijt van de aankoop te krijgen.. mijn oude peugeot rapido was een stuk simpeler :p )
 
Tja stapsgewijs heb je echt al een hoop punten kunnen afvinken. Wat ik eventueel nog kan voorstellen:

Contacten van de kabels waren goed, dus nu de kabels zelf testen? Tussen de ontsteking en de cdi en daarna de kabels tussen de cdi en de bobine. Ergens lekt je stroom weg waardoor je een zwak vonkje krijgt. Van de bobine naar de bougie had je al gedaan zo te lezen. Het is weer wat extra werk, maar ik kan weinig andere dingen bedenken aangezien je de rest netjes hebt doorgemeten/verwisseld met een werkend exemplaar.
 
Ik sluit me aan bij bas.
De meeste dingen heb je uitgesloten
Misschien dat er nog andere members zijn die nog een idee hebben waar het probleem kan zitten
 
Heb toevallig vanmiddag nog even de draden bekeken. Zijn allemaal goed Door de test gekomen. Tsjah... dan begin ik ergens te denken aan de cdi of ontsteking... cdi van een vriend van me kan ook stuk zijn... Hij heeft er een tijdje niet mee gereden want krijgt ie het koud van. Of de scooter dealer heeft geen goeie kijk op de ontsteking gehad. Was iig niks Door gebrand en is goed schoon gemaakt. Vreemd dit. Helemaal nu het benzine probleem er bij komt. Cab helemaal schoon gemaakt. Zuig goed. Membraam nieuw en vlotterbak vult niet maar als ik zelf zuig vult ie wel.

Ik heb een cpi popcorn spook scooter ofzo... een met een eigen willetje :p
 
Ontsteking heb ik niet doorgemeten. Ik heb veel op google gezocht hoe ik de ohm en volt kan meten maar kan ik niks over vinden. ik weet ook de punten en de bedrading niet.
 
Sorry.. Heb ff heel brutaal wat gekopieerd van een ander forum.
Dit vind ik iig een uitgebreide FAQ.
Vooral het gedeelte met het spie tje op de ontsteking en de grondplaat, lijken mij de moeite waard om onderzoek naar te doen.
Ik had er in eerste instantie niet aan gedacht.. Maar dit kan wel de oorzaak zijn.
De rest heb je al uitgesloten.



FAQ Ontsteking & Storing zoeken.

Aangezien ik de laatste tijd veel topics voor bij komen met : “ help , ik heb geen vonk “ of dat er misverstanden zijn over electrische componenten ( CDI , Bobine etc.. )

Hierbij een FAQ
Ik ga niet op het laadsysteem ( je dynamo zeg maar ) van de scooter in , enkel op de vonk gerelateerde onderdelen. Dus wat je nodig hebt om je scooter te laten lopen
Allereerst een uitleg over de componenten.



Dit is alles wat je nodig hebt om je scooter te laten vonken.
Lijkt ingewikkeld , maar dat valt reuze mee , aangezien je eigenlijk maar 4 componenten hier hebt
Want 1 is je bougie ( nou dat weet je wel )
2 is je bobine ( daar waaruit de bougiekabel komt en de vonken naar je bougie )
3 is je daadwerkelijke ontsteking ( dat ding wat achter je koelvin of waterpomp zit )
En nummer 4 is je cdi ( deze is “opengezaagd” en tot op de compent uitgeplozen ) deze bepaalt wanneer er een vonk moet worden gegeven in combinatie met je vliegwiel.

De bougie :


Het uiteinde van de centrale elektrode bevindt zich op een afstand van de massa-elektrode ( meestal rond de 0,6 / 0,7 mm) en over die afstand springt de vonk over. Wat het mengsel doet ontbranden.
Belangrijk is wel dat de juiste bougie wordt gekozen , let dus op dat je een juiste bougie pakt ( voor een watergekoeld of luchtgekoelde cilinder ) en de juiste hitte graad ( niet te warm en niet te koud ! )

Bobine :


In de bobine zitten twee spoelen van koperdraad om een ijzeren staaf, zo ontstaat er een transformator. Een transformator ken je vast wel van je telefoon , deze maakt van 230 wissel naar 1,5 gelijk. De laagspanningsspoel heeft weinig windingen van dikke draad, de hoogspanningskant heeft heel veel wikkelingen van dunne draad die door laag isolerende hars van elkaar gescheiden zijn. Op de laagspanningskant ( primaire winding ) wordt een gelijkspanning van 12 Volt gezet. Door de cdi wordt de gelijkstroomkring onderbroken en wordt er in de hoogspanningskant (secundaire winding ) van de bobine een hoge inductiespanning opgewekt. Welke weer naar je bougie wordt geleid.

CDI :


De CDI zorgt voor een signaal naar de bobine waardoor er een vonk wordt afgegeven .Het elektrisch vermogen voor het voeden van de bobine en het signaal voor het tijdstip worden in de motor opgewekt door spoel en een pickup. De
Het ontstekingstijdstip wordt bepaald door de pickup in combinatie met het vliegwiel.

Ontsteking :


Deze wekt de spanningen op voor je verlichting en je bobine / cdi
Zoals je misschien gemerkt hebt , zit er op je vliegwiel een bepaalde “hobbel” , deze bepaalt wanneer je onsteking plaats vind.
Dit is in feite een magneetje die langs je pickup gaat , en die vervolgens weer een signaal doorgeeft naar je cdi. Welke weer een signaal doorgeeft naar je bobine.
Draait je vliegwiel niet ( gebroken of vergeten spie ) zal je dus ook geen vonk krijgen ( of onregelmatig )

Nou hopelijk zijn de componenten duidelijk ( en anders google je maar
tong.gif
)

Nu waar iedereen meer aan heeft : het storingzoeken.

Probleem : Scooter vonkt niet
Er van uitgaande dat er een component stuk is , en de scooter onverandert is ( dus niet als je in je kabelboom etc.. hebt zitten knippen , want dan ben je gewoon iets vergeten aan te sluiten)
Ik leg het hierbij stap voor stap uit , en met iedere stap ga ik er van uit dat je scooter nog steeds niet vonk.

Stap 1
Check je zekering

* is deze nog heel ?
* heeft deze de juiste waarde ?

Zo niet --> Vervang deze

Stap 2
Check je bougie op :


*Het juiste type ( warm / koud etc.. )
*Toestand van de bougie ( dus of de kop nog in orde is )
*Afstand tussen de electrode.
*Is de electrode schoon ? ( eventueel opschuren )
*En verander eventueel je bougie voor een nieuwe of 1 waar je wel van weet dat die vonkt.

bougieaerox.jpg

Nu hebben ze het hier over een hittegraad 8 , dit kan maar meestal gebruikt men hittegraad 7 door het klimaat hier

Bougie kapot --> Vervang deze

Stap 3
Check je bougiedop

* bevestiging , zit je dop goed ?
* Schade , is je dop niet beschadigd ?
* Komt de waarde in ohm overeen met wat er op staat ?

ca8i.png


Zo niet --> Vervang deze

Stap 4
Check je bougiekabel
img2475q.jpg

* Zit deze goed in beide delen ( dus bobine en dop ? )
* Niet beschadigd ?
* Kan je hem doormeten ( dus is de kabel niet gebroken van binnen )
Knip desnoods 2 stukjes eraf , zodat je een vers begin hebt.

Zo niet --> Vervang deze

Stap 5
Check je bobine

* Zit deze goed bevestigd ?
* Krijgt die een signaal vanaf de CDI ?
* Krijgt die voeding van de spoel van je ontsteking ?
* Voldoet deze aan de waardes in ohm ? ( primaire en secundaire spoel )

Zo niet --> Vervangen of doorgaan naar de volgende stappen

Stap 6
Check je cdi

* Krijgt deze een signaal ( +/- 2,0 volt ) vanaf je Pickup?
* Krijgt die een voedingssignaal ?
* Voldoet deze aan de waardes in ohm ?

Zo niet --> Vervangen of doorgaan naar de volgende stappen

Stap 7
Check je onsteking


* Geeft deze spanning op de 2 draden van je pickup en bobine ?
* Controleer op beschadigingen
* Voldoet deze aan de waardes in ohm ?

Doormeten van de Pickup ( signaalgeven voor je bobine )


Doormeten spoel voeding van de bobine

Zo niet --> Vervangen of doorgaan naar de volgende stap

Stap 8
Controleer je vliegwiel

* Is deze juist gemonteerd in combinatie met je grondplaat? ( let dus op de spie ! )
* Controleer op beschadigingen ( magneten binnenin , krom etc.. )

Mocht je scooter nu nog steeds geen vonk geven , dan zit het in je bekabeling ( kwestie van doormeten ). of je schakelaar op het stuur staat nog op uit .

Wat ook nog wel eens wil voorkomen is dat de schakelaar van de zijstandaard defect is ( 4 takt scooters ) , deze voorkomt ook een vonk.

Doet de scooter het nu nog steeds niet , dan is er iets anders aan de hand ( massa kabel misschien ? ) of sluiting in het contactslot ?

Bron: RobinL)
 
Last edited:
Eerste wat ik lees is de zekering. Deze is toch alleen als hij elektrisch niet start? Via de kick kom ik toch niet langs de zekering? Volgens mij heb ik m wel bij de accu zien zitten. ik zal snel verder lezen.
 
Stroomkring
Onderbroken circuit kan ook een oorzaak zijn.
Kan zijn dat cdi voeding moet hebben.. Of startblokkering.. Had ik iig wel met de Firefox...
 
Vriend van me heeft ok een cpi maar dan zonder accu. Moet werken. Snap het meten nog niet helemaal. Mijn engels is niet zo goed dat ik dit snap van de ontsteking. Ik weet niet welke draden ik moet meten. En die letters in de tekening betekenen. En staat ook niet hoe ik het voltage miet meten.
 
Geen fatsoenlijke motorzaak daar in de buurt?
Daar kunnen ze je soms beter helpen dan de gemiddelde scooterwinkel.
Of iemand die met crossmotoren doet.
Kan een kabelbreuk zijn. Of je ontsteking is gaar.. Blijven weinig opties over.

Ik zou het anders ook niet weten.
Kan dat zo op afstand moeilijk bekijken, inschatten.
Heb verder ook geen ervaring met cpi scooters.
 
Back
Top