Heeft het zin om een multivar in een zip iget te doen met een begrensde ECU?

Kloris

New Member
Ik heb een piaggio zip iget 2021 laatst gekocht en wil hem graag iets harder laten lopen zonder al te veel geld uit te geven. ik wil mijn scooter het liefst rond de 55km/u laten lopen maar ik snap als je alleen een malossi multivar eronder zet dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Maar eenn onbegrensde ecu bijvoorbeeld kost al snel boven de €150. Mijn vraag is dus of het zin heeft om er een (malossi) multivar onder te zetten met een begrensde ecu.
 
Advertisement - register to remove this

Wat heb je er verder al mee gedaan en hoe hard loopt 'ie nu? Zou beginnen met varioring demonteren en gladde variobus. Die laatste zit idd ook bij Malossi multivar maar je kunt voor veel goedkoper natuurlijk gewoon zon gladde bus balen. Verder denk ik dat de multivar niet heel veel gaat opleveren met een begrensde ecu. Voor zover ik weet wordt het toerenverloop wat beter door de multivar. Dat maakt alleen niet echt veel uit als je met een begrensde ecu zit.
 
ben het niet helemaal eens met wat hier geschreven word.
rijd zelf een compleet originele iget en heb er een multivar ingezet volgende zaken zijn beter geworden:

- toerenverloop is mooier
- topsnelheid is met 5km verhoogd (zitten 7.5gr rollen in + witte drukveer die meegeleverd word)
- benzineverbruik is iets gedaald
- iets meer trekkracht

al met al voor mij de 70 euro waard voor een scooter waar ik dagelijks op rijd
 
ben het niet helemaal eens met wat hier geschreven word.
rijd zelf een compleet originele iget en heb er een multivar ingezet volgende zaken zijn beter geworden:

- toerenverloop is mooier
- topsnelheid is met 5km verhoogd (zitten 7.5gr rollen in + witte drukveer die meegeleverd word)
- benzineverbruik is iets gedaald
- iets meer trekkracht

al met al voor mij de 70 euro waard voor een scooter waar ik dagelijks op rijd
Klinkt niet verkeerd inderdaad.
Hoe hard loopt 'ie nou, op de teller ?
Gemiddeld he, niet die uitvallen.
 
Dat red je sowieso niet met 50cc.
Het gaat niet om de 50cc maar om die stomme kleine uitlaatklepjes in de scooterkopjes.
Mijn Honda ss50 uit 74, loopt met een 16mm carb met gemak 70.
Maar ja, die heeft een fatsoenlijke uitlaatklep en een poort van 20mm en dito binnenmaat uitlaatbocht. Standaard
Zo'n kopje is voor de gy6 nergens te krijgen, wereldwijd, voor de 50 - of 72cc.
Van NCY weet ik dat ze wel een Big-valves-kopje hebben maar die past alleen op hun 72 - en 80cc.
 
Ik heb een piaggio zip iget 2021 laatst gekocht en wil hem graag iets harder laten lopen zonder al te veel geld uit te geven. ik wil mijn scooter het liefst rond de 55km/u laten lopen maar ik snap als je alleen een malossi multivar eronder zet dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Maar eenn onbegrensde ecu bijvoorbeeld kost al snel boven de €150. Mijn vraag is dus of het zin heeft om er een (malossi) multivar onder te zetten met een begrensde ecu.
Ik zou het niet doen, je ecu is begrensd en je Scooter heeft nog veel power over hiervan rekt je distributieketting erg snel uit.
 
Dat red je sowieso niet met 50cc.
Malossi ECU er in en vliegen.
zelf heb ik er een gehad met malossi multivar, wereld van verschil. ik reed makkelijk 65/70 op teller en nog eens een goeie optrek (wheelie proof zelfs hahaha).

oke het is geen 2takt. maar voor een 4takt, lekker zuinig en start elke ochtend met een druk op de knop.
 
Vliegen met een 50cc viertakt kan ik me niet voorstellen hoor. Het zal vast prima rijden, maar om echt wat vermogen te genereren moet je wel aan 80cc denken.
 
Vliegen met een 50cc viertakt kan ik me niet voorstellen hoor. Het zal vast prima rijden, maar om echt wat vermogen te genereren moet je wel aan 80cc denken.
dat klopt, maar het verschil met een snor ECU naar Malossi ECU is toch wel even een verschilletje hoor.
en om terug te komen over auto's in halen. ja dat kon en bij het stoplicht kon ik lekker mee rijden.
 
ben het niet helemaal eens met wat hier geschreven word.
rijd zelf een compleet originele iget en heb er een multivar ingezet volgende zaken zijn beter geworden:

- toerenverloop is mooier
- topsnelheid is met 5km verhoogd (zitten 7.5gr rollen in + witte drukveer die meegeleverd word)
- benzineverbruik is iets gedaald
- iets meer trekkracht

al met al voor mij de 70 euro waard voor een scooter waar ik dagelijks op rijd

`trekkracht` zit tussen je oren.. Je kan beter zeggen dat het wat geleiderlijker loop.. Dus eigenlijk hetzelfde wat je zegt: dat het toerenverloop mooier is.

Een motor dat al een mini boring heeft en ook nog eens op toeren word tegen gehouden zal nooit harder gaan trekken.. Dat is gewoon niet mogelijk.

Of je hebt een grotere cilinder nodig die iets minder hard hoeft te draaien.. Of je hebt je mini cilinder die keihard zou moeten gaan draaien.

Zou zelf als ik harder zou willen gewoon lekker bij de originele vario blijven net zo lang dat die versleten is. En als eerste optie een andere snellere ECU monteren zodat het verhogen van snelheid pas echt effect heeft. Anders kan je beter net zo goed gewoon standaard blijven rijden en er helemaal geen geld in steken.

Een ECU is altijd duurder om te vervangen.. 150 euro valt dan opzicht nog wel mee.. Motoren ECUs zijn vaak nog duurder (rond de 300 euro)
Post automatically merged:

Ik zou het niet doen, je ecu is begrensd en je Scooter heeft nog veel power over hiervan rekt je distributieketting erg snel uit.

Slaat ook totaal nergens op? Hoe kom je op deze Myth??
Post automatically merged:

Vliegen met een 50cc viertakt kan ik me niet voorstellen hoor. Het zal vast prima rijden, maar om echt wat vermogen te genereren moet je wel aan 80cc denken.

Mijn 60cc gaat er ook wel best aardig vandoor als je de gasstand van de hendel redelijk goed houd. Zit niet eens een snelle nokkenas in.
Hij moet wel even op gang komen (kwa afstellings probleem ) moet een zwaardere drukveer in)

Alleen boven de 50km/u op de teller kakt hij in op vermogen (denk door de standaard nokkenas)
 
Last edited:
je distributieriem bedient alleen je nokkenas, die wordt niet zwaarder belast van power die op de krukas komt en via de vario naar de aandrijfriem gaat
Veel succes, wat probeer je voor vermogen eruit te halen als die Gelimiteerd is in z'n toeren het gaat je blok alleen maar tegenwerken.
Het beste wat je kan doen dat ook nog beter voor je blok is gewoon een Malossi 50cc ecu te halen met de multivar, dan ga je pas vermogen winnen, en je blok loopt er beter mee dan std.
 
Veel succes, wat probeer je voor vermogen eruit te halen als die Gelimiteerd is in z'n toeren het gaat je blok alleen maar tegenwerken.
Het beste wat je kan doen dat ook nog beter voor je blok is gewoon een Malossi 50cc ecu te halen met de multivar, dan ga je pas vermogen winnen, en je blok loopt er beter mee dan std.
we hadden het over de distributie.
 
Back
Top