Heeft de luchtschroef afstelling van een 2-takt carburateur invloed op vermogen?

Enterprise

Well-Known Member
Het gaat hier om een peugeot Elyseo 2-takt uit 2005.
Aantal dagen geleden heb ik de pakking (deze was helemaal verrot) tussen carb en spruitstuk vervangen en daarna de carburateur opnieuw stationair afgesteld.
Alleen nu is het merkbaar dat er toch wel iets minder vermogen is als voorheen.
Kan de afstelling van de hoeveelheid lucht in het mengsel invloed hebben op de trekkracht van de brommer?
 
Advertisement - register to remove this

Nee als de scooter uitrolt is het gas dicht en loopt de scooter op de stationair sproeier.
Een te arm mengsel is in dit geval dus een teken dat de luchtschroef niet goed staat.

Tenzij er ergens valse lucht getrokken wordt!
 
Valse lucht denk ik niet aan, op de keerringen na heb ik alles gecheckt/vervangen en de scooter reageert ook heel erg gevoelig op lucht en stationair schroef.
Maar als de scooter tijdens het uitrollen op de hoofdsproeier loopt is dit dan nog steeds de luchtschroef afstelling?
Of heeft kijken naar de sproeier geen zin als de luchtschroef afstelling niet klopt?
 
Als ik het goed begrijp, de warme scooter op zijn standaard zetten en dan aan de luchtschroef draaien zodat deze zo hard mogelijk stationair loopt? Of is dat de stationairschroef? Ik heb dit nooit begrepen.
Zo ver ik weet gaat het als volgt:
1. Zet de stationair schroef zo laag dat de scooter net niet uitvalt.
2. Draai nu aan de lucht schroef en zoek het hoogste toerental mogelijk en laat de schroef hier op staan.
3. Draai nu aan de stationair schroef tot het gewenste toerental is bereikt.
 
Klopt wat je aangeeft, maar persoonlijk zou ik de statio-schroef iets indraaien zodat het stationaire toerental iets hoger is.
Op die manier reageert de motor iets sneller op de aangevoerde lucht, en is het ook eerder hoorbaar.

En is jouw Elyseo standaard, met ook de Gurtner PA carburateur?
Reden dat ik dit vraag, is omdat de gasnaald van origine nogal arm staat afgesteld.
(1e positie van de 5 wat nogal arm is.)

Stationair toerental, bij de juiste afstelling qua, lucht en brandstof is tussen de; 1.600/1.700 RPM/TPM.
 
Klopt wat je aangeeft, maar persoonlijk zou ik de statio-schroef iets indraaien zodat het stationaire toerental iets hoger is.
Op die manier reageert de motor iets sneller op de aangevoerde lucht, en is het ook eerder hoorbaar.

En is jouw Elyseo standaard, met ook de Gurtner PA carburateur?
Reden dat ik dit vraag, is omdat de gasnaald van origine nogal arm staat afgesteld.
(1e positie van de 5 wat nogal arm is.)

Stationair toerental, bij de juiste afstelling qua, lucht en brandstof is tussen de; 1.600/1.700 RPM/TPM.
Hij is inderdaad standaard met een gurtner carb.
De gas naald met schuif zit heel raar in elkaar. Althans zo zat het bij mijn vorige Peugeot. Deze is de soep gereden en alles gedemonteerd maar die naald zat met een of ander clipje vast en weet niet hoe deze afgesteld word bij een gurtner. Wel veel ervaring met dellorto carburateurs. Ik ben dus bang als ik hem nu los haal dat ik hem niet meer in elkaar krijg, in de andere carb zat zon ijzer clipje in de gasschuif en ik weet niet precies hoe die erin moet.
Op het exacte toerental afstellen word helaas ook ingewikkeld daar ik geen toerenteller heb.
 
Back
Top