Hebo vario + home made ring = ?

ModKid

1000+ post
ff een vraagje, ik weet niet of anderen dit al geprobeerd hebben?

Ik had eens een keer me vario ring gebruikt met mijn standaard vario met een metrakit teruglopertje, naja het geluid was wel lache ofz maar als je daar een dag mee bleef rijden naaide je hem zwaar vast, rond de 12.000 toeren om 70 te rijden heheh, de buurt gelijk wakker.

maar met een andere vario, bv een hebo vario dan merk je dat ie " toeren vaster " is, dus niet dat ie rustig aan van 3000 toeren naar 5000 naar 8000 toeren ofzo gaat, ism met de juiste drukveer knalt ie bij volgas naar bv 8000 toeren en blijft daar constant op.

Nu is een standaard uitlaat niet krachtig ofzo, maar onbegrensd gaat ie net zo hard als bv een leovince zx alleen de trekkracht is ruk.

hoe zit het als ik een home made vario ring gebruikt met mijn hebo vario? Zal ik dan ook bv extreme toeren moeten draaien om bv 70 te rijden? Het gaat er meer om dat ik bv een beetje rond de 75 teller max gaat.

Standaard scooter met een vario ring heeft ook geen overtoeren, maar zodra je er een beetje race uitlaat onder gooid dan zit je toeren te blazen. Hoe zit dat dus als ik ene hebo vario gebruik.

Ik wil dus niet 50 gaan rijden ofzo met een vario ring van 10cm ofzo hoor, en kom niet met rij dan neit opgevoerd, het gaat mij er meer om dat ik ietsjes in houd.
 
Advertisement - register to remove this

Een varioring (die over de varioglijbus schuift) doet hetzelfde als de 4e en 5e versnelling uit een auto halen. Als je dan volgas gaat, duikt hij zo de begrenzer in bij 7000toeren (auto dus).

Dat zelfde idee zal je bij je scooter ook krijgen. Al bij 60km/h zal de vario niet meer verder willen, maar is de rol en luchtweerstand zo laag (en de overbrenging nog zo licht) dat hij hem vol doortrekt ver over powerband heen. Dan krijg je inderdaad zo'n straaljager die 75 haalt met 11000toeren ofzo.

Die varioring moet je eigenlijk alleen gebruiken met een begrensde uitlaat, anders trekt hij hem makkelijk veel te ver door dan goed voor je gietijzeren cylinder is. Bovendien zal je verbruik enorm zijn.

Je zal dus als je zo wilt rijden, minder gas moeten geven en de toeren een beetje beperkt houden.
 
check even bij Aidix zijn topic...

of we doen het zo ;)

Quote:
Originally Posted by ModKid
hoezo zou die dat moeten doen dan, standaard scoot met ring erin maakt ook geen overtoen, maarja hij zit wel zwaar in rollen.

http://forum.scooterforum.net/forum...ead.php?t=80496

ik bedoel dus meer een mini versie van een vario ring, dat het maar bv 10km aftrek heeft ipv dat je netjes 50 rijd ofz. een goeei vario die maakt geen overtoeren. als je er niet aan kut kwa begrenzing enzo, dus bv als je vol gas doet dan doet ie 8000 toeren, hij gaat daar niet tot nauwelijks over. hoe zou die het doen met een kleien vario ring er tussen, dan maakt ie 8500 toeren ofz? maar gaat niet verder?


hier:

de ring (varioring als begrenzer) zorgt ervoor dat de vario niet op zijn hoogste punt komt dus ook niet op zijn maximale topsnelheid. hoe dikker de ring hoe eerder de vario stopt , hij zal iig langzamer gaan lopen met een varioring en dan toeren gaan draaien ook omdat de schijven niet helemaal open komen achter (dus dubbelop) , in een std scooter zitten niet voor niks die zware gewichten.
 
ohja , in verhouding is een std uitlaat krachtiger , aangezien die zijn koppel op een lager tt-tal levert.. hij heeft een groter toerengebied(powerband0

een "snelle" pijp zal het eerder laten afweten ....

ik heb wel geexpirimenteerd (vroeger) met verschillende diktes varioringen , maar dat was in combinatie met uitlaatprop en daar ging het mij erom dat ik een scooter op elke snelheid kon begrenzen en dat ik dan wist welke combinatie dat moest zijn zodat ik klanten beter van dienst kon zijn (zonder dat de scooter echt slecht ging lopen oid) .

alleen de ring erin werkt ook alleen maar in combinatie met minder vermogen , oftwel er moet een prop in de uitlaat ...
 
Echter weet ik van de scootin uitlaattest precies wat dat koppel is :)
Was een onbegrensde Aerox pijp

4.5NM, maar ergens bij de 7000 zakt het al in naaar de 4nm en daarna duikt het nog verder weg.

Een Yasuni ofzo heeft 4.5nm bij een veel hoger toerental, en een echte trek-pijp als een Metal presteert 5nm. De standaarduitlaat levert niet alleen het laagste top vermogen, maar ook het minste koppel. Helaas.
 
Aidix said:
Echter weet ik van de scootin uitlaattest precies wat dat koppel is :)
Was een onbegrensde Aerox pijp

4.5NM, maar ergens bij de 7000 zakt het al in naaar de 4nm en daarna duikt het nog verder weg.

Een Yasuni ofzo heeft 4.5nm bij een veel hoger toerental, en een echte trek-pijp als een Metal presteert 5nm. De standaarduitlaat levert niet alleen het laagste top vermogen, maar ook het minste koppel. Helaas.


wat ik bedoel is dat de std uitlaat relatief beter trekt , hoe lagertoeriger een scooter rijdt hoe makkelijker hij op zijn toerental komt (en blijft) , met std pijp is ie bijv. ook minder windgevoelig..

daarentegen is de eindsnelheid wel lager..
 
Back
Top