Hebo cilinder

Aprillia SR

Well-Known Member
Hallo

Ik heb een Hebo cilinder liggen , er staat M17R opzij op maar ik kan hierover niets terugvinden. Het is de versie met de koperen losse binnekop. Ik ben op zoek naar een nieuwe piston en een pakkingsetje.

Als iemand iets meer weet? :)

Foto:
25sqs7o.jpg



Edit: heb al een zuiger gevonden , maar welke maat moet ik nemen, A? aangezien zelfs de hoonlijnen nog in de cilinder staan.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hebo manston 1 of 2 ..

zuiger kun je het beste meten , en niet van de letters uit gaan , in de praktijk komt vaak bij meten aan het licht dat er een ander zuiger in moet , dwz een B , C of D zuiger zou mischien wel beter zijn..

maar dit moet je meten met een micrometer ..
 
Ik heb iets gevonden dat M17R een manston1 zou zijn en M17S manston2?
Dus ik denk dat het een manston1 is.

Ik ga straks de cilinder opmeten en zal het dan even posten.
Maar bij de verschillende maten a,b,c en d staat overal gewoon 47.6mm?
 
heb je zelf een binnentaster dan?

Mijn vader heeft een binnenmicrometer en een speciaal meettoestel om op te meten of cilinderboringen nog rond zijn of ze slijtage hebben enz , mijn ouders hebben een garage voor amerikaanse auto's en doen zelf aan dragracen...

Ik heb hem net opgemeten en hij is nog gewoon perfect 47.6mm, zelfs de hoonlijnen zijn nog zichtbaar , geen vegen ,lijnen groeven oid. Ik denk dat die nog niet veel gelopen heeft.

Welke maat zuiger moet ik dan nemen? A?

En zou het goed lopen met volgende setup?

Hebo manston 1
Hebo Pen 12 krukas
Stage6 V-Force membraam ,
Stage6 inlaatkit
Dell'orto 21mm
Std filter
Malossi vario
Delta clutch
Yasuni C16
Std ontsteking
 
je moet de zuiger EN cilinder meten om te weten hoeveel speling de zuiger heeft..

dus je moet een aantal maten meten icm de cilinder om precies te weten welke zuiger het beste is , wil je het goed doen teminste..

de setup zal leuk lopen , als je de stage6 inlaatkit nog niet hebt , mooi achterwege laten en std spruitstuk gebruiken ..

ik zou overigens wel even iets langer gaan op de vertanding..
 
Ik heb de zuiger die eruit komt niet. Waar in de cilinder moet ik overal meten? ik heb nu aan de voet en aan de kop gemeten.

Past een 21mm op een std inlaat? is de stage6 inlaatkit niet goed?
 
Een 21mm past op je standaard inlaat ja. Alleen zo'n Stage 6 is een beetje zonde van je geld, omdat je ook met een C16 rijd, en dus sowiezo al niet het maximale er uit haalt. Dan is een standaard inlaat prima.
 
je moet kruislings meten , ongeveer tussen de uitlaatpoort en bovenkant in , dus over de uitlaatpoort en over de spoelpoorten meten , en dan ook onderin nog eens net onder de spoelpoorten kruislings..

en je MOET eerst een zuiger hebben , of je moet de micrometer(buitentaster) instellen op exact 47,6 , en dan de cilinder meten , dan kun je kijken hoeveel speling er op zit ten opzichte van de std boring , stel je wilt met een speling van 6 honderste (bijv.!!) rijden en je hebt al een speling op de cilinder van 1 honderste ben je een zuiger nodig die 5 honderste kleiner is dan dan de cilinder dus..

maar dan weet je nog niks eigenlijk IMO , ik vind dat als je het goed wilt doen dat je gewoon verschillende zuigers moet meten en dan kijken welke de beste speling heeft.

@SF2B , wat is er mis met een C16 @ manston 1 dan? dat loopt ZEER goed , zeker voor op straat kun je er een degelijk beest van maken!!

de inlaat is perfect met een std spruitstuk icm 21mm , dat past heel erg goed en werkt ook nog prima , dus waarom zou je dan een ander spruitstuk nemen? ;)
 
Maar ik kan toch slecht alle maten van zuigers bestellen om dan maar 1tje te gebruiken? :p Ik zou zeggen ik breng de cilinder naar een goede scooterzaak en dat zij de juiste zuiger zoeken maar hier is niemand die er iets van kent...

Het is idd gewoon voor af en toe op straat rond te rijden , maar zeker niet dagelijks. Dan bestel ik gewnoon een nieuw std spruitstukje.
 
Back
Top