Timbabo

Well-Known Member
Hoi,
Ik rijd een Vespa Sprint uit 2014. Het gaat om een bromscooter, 4 klepper. De scooter is altijd goed onderhouden, maar heeft nu toch een probleempje.

Mijn scooter maakt een vrij hard onconstant ‘ratelend’ geluid. Klinkt echt niet goed. Het geluid komt uit het blok zelf. Ik heb zelf al wat dingen gecheckt om dingen uit te sluiten, namelijk:
- kleppen zijn gesteld
- bendix is het niet
- vario koelvin is het niet
- kickstart rondsel is het niet.
- vario geleiders zitten gewoon goed
- roller zijn nieuw

Het geluid wordt erger naar mate je meer gas geeft.

Hier wat Video’s om het geluid te horen.
 
Advertisement - register to remove this

Vermoed zelf dat een van de zuigerveren niet meer goed is.. Heb moment een zelfde soort probleem.. Ik omschrijf het meer als een snerp geluid als je steeds bij wat lager toeren gas geeft.. ririririri ririirriir
 
Vermoed zelf dat een van de zuigerveren niet meer goed is.. Heb moment een zelfde soort probleem.. Ik omschrijf het meer als een snerp geluid als je steeds bij wat lager toeren gas geeft.. ririririri ririirriir
Maar dan zou die toch niet meer ‘goed’ lopen? Mijn scooter heeft namelijk nog wel gewoon zijn vermogen. Top is niet omlaag gegaan en optrek ook niet.
 
Bij mijn scooter is de top ook niet omlaag gegaan, verbruikt ook nog geen motorolie en toch hoor ik dat genoemde geluid onder het rijden in de wat lagere toeren.. Bij wat hogere toeren is het amper waarneembaar. Maar ik weet dat een of 2 van die veren niet goed meer zijn. Merk wel met optrekken bij wat lagere toeren dat er even iets minder kracht aanwezig is.. En dit pas terug komt na de 40km/u op de teller.
 
Hey TimBabo ik heb precies hetzelfde probleem met mijn piaggio zip 4T. En aan de filmpjes te horen heb ik precies hetzelfde geluid. Hoe heb jij dit opgelost?
 
Hey TimBabo ik heb precies hetzelfde probleem met mijn piaggio zip 4T. En aan de filmpjes te horen heb ik precies hetzelfde geluid. Hoe heb jij dit opgelost?
Hoi, bij mij waren het mijn krukaslagers die vervangen moesten worden. Dit heb ik toen zelf gedaan, omdat ik wel enige sleutelervaring heb. Heb je dit niet, en heb je geen idee hoe een blok in elkaar zit? Laat het dan alsjeblieft gewoon doen bij een scooterzaak.
 
Back
Top