Hapering in ontsteking

vdekoen

New Member
Dag allemaal,

Ik beschik over een Kymco K Pipe 50cc 4T semi-automatische schakelbrommer.
Deze heeft de afgelopen maand prima gelopen maar vertoont de laaste dagen wat twijfelachtig gedrag. (Mogelijk een verband met het hele warme weer van de laatste dagen?)

De brommer loopt initieel goed, maar na +-6km (redelijk constante snelheid en toeren) begint hij spontaan te haperen. Op mijn display springt de toerenteller op en neer tussen de correcte hoeveelheid toeren en een veel lagere waarde. De brommer valt dan ook terug in power alsof hij geen ontsteking meer heeft.

Iemand die mij de juiste richting op kan wijzen? Welk onderdeel zou dit kunnen zijn? Kan dit door de hitte komen? Ik gokte dat het in ieder geval met de electra te maken zou hebben aangezien hij op het display ook terugvalt (denk dat de wisselende waarde op het display klopt met het daadwerkelijke aantal ontstekingen per minuut zegmaar)

Alle onstekingsonderdelen zijn origineel voor zover ik weet. Wel is er een schakelaar aanwezig op een van de kabels van de cdi om de bengrenzing te verwijderen. (Maar na die modificatie heeft hij nog altijd goed gereden)
 
Advertisement - register to remove this

De toerenteller telt waarschijnlijk het aantal vonken , en vertaalt dit naar het aantal toeren . Wat er gebeurt is dat de vonken waarschijnlijk wegvallen , mijn eerste verdachte zou dan de bobine zijn , het wil wel eens gebeuren , dat als deze warm worden , ze inwendig sluiting maken , en dus je vonk wegvalt.
 
Ik sluit me aan bij trabiarie. Is mij ook wel is overkomen met een motor. klein haarscheurtje in de bobine. bij warm worden zette die uit en werd de bobine onbetrouwbaar.
 
Dag allemaal,

Ik beschik over een Kymco K Pipe 50cc 4T semi-automatische schakelbrommer.
Deze heeft de afgelopen maand prima gelopen maar vertoont de laaste dagen wat twijfelachtig gedrag. (Mogelijk een verband met het hele warme weer van de laatste dagen?)

De brommer loopt initieel goed, maar na +-6km (redelijk constante snelheid en toeren) begint hij spontaan te haperen. Op mijn display springt de toerenteller op en neer tussen de correcte hoeveelheid toeren en een veel lagere waarde. De brommer valt dan ook terug in power alsof hij geen ontsteking meer heeft.

Iemand die mij de juiste richting op kan wijzen? Welk onderdeel zou dit kunnen zijn? Kan dit door de hitte komen? Ik gokte dat het in ieder geval met de electra te maken zou hebben aangezien hij op het display ook terugvalt (denk dat de wisselende waarde op het display klopt met het daadwerkelijke aantal ontstekingen per minuut zegmaar)

Alle onstekingsonderdelen zijn origineel voor zover ik weet. Wel is er een schakelaar aanwezig op een van de kabels van de cdi om de bengrenzing te verwijderen. (Maar na die modificatie heeft hij nog altijd goed gereden)
Uit eigen ervaring zou ik als eerst de bougie en bombine vervangen met ontstekingsproblemen.
 
Duidelijk, dan ga ik nog eens verder onderzoeken in de richting van de bobine en de bougie.

Ik vroeg mij dan echter wel af hoe dit ook invloed zou hebben op de toerenteller op het display?
Ik ging er eigenlijk blind vanuit dat dit getal gebaseerd zou zijn op het contactpunt van het vliegwiel, maar het toerental zou dus ook beïnvloed kunnen worden door een probleem met het maken van de vonk in een latere component als ik het dus goed begrijp?

Zou het ook kunnen dat hij gezien de hitte zo rijk loopt dat de bougie hier tijdens het rijden te vies van wordt, en dus geen vonk meer kan creëren? (Ik probeer het liefst eerst de goedkoopst mogelijke oplossing natuurlijk)
 
Toerenteller is meestal niet meer dan een vonken teller , die vanuit de bobine komen . Deze teller vertaalt dat , naar een stand van de naald .
Daarom zou ik meer zoeken in de bobine , omdat je meter ook wegvalt , en als de bougie de oorzaak zou zijn , zou je meter het wel blijven doen.
Je kan natuurljk als hij stil valt , kunnen checken , met een reserve bougie , of je nog vonk hebt . Dan hoef je je hete bougie niet uit de kop te draaien alleen je bougie kap over te zetten op de reserve , en tegen massa te houden.
 
Back
Top