Handvatverwarming op contactslot aansluiten

anonymoez

New Member
Ik heb een Yamaha Neos 4t 50 scooter waarbij ik Oxford handvatverwarming heb gemonteerd. Ik heb zoals in de handleiding staat de verwarming rechtstreeks op de accu aangesloten, maar vind dit toch redelijk irritant en wil graag dat als het contact uit staat het ook niet mogelijk is om de verwarming aan te zetten.
Nu heb ik even gekeken naar de bedrading van het contactslot, maar ik zie daar geen zwarte draad (zie foto).
Weten jullie wellicht op welke draad ik de zwarte draad van de verwarming aan moet sluiten? Of zeggen jullie dat kun je beter zo of zo doen?

E9F9202B-25D7-4FB4-AA37-B211577BD059.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Yamaha gebruikt bruin als geschakelde spanning.
Zo te zien heeft men hier in het verleden al eens iets aangesloten, ik zie 2 plaatsen waar isolatietape rond gedraaid zit!
 
Ik heb de zwarte draad van de verwarming op de bruine draad aangesloten, maar nu gaat het contact aan zonder dat de sleutel erin zit!
Er zit ook nog een alarm ingebouwd, moet de verwarming misschien aangesloten worden na het alarm ipv ervoor?
 
Welke kleuren draden zitten aan deze handvatverwarming.

Ik neem aan een rode en een zwarte.

De rode draad van de handvatverwarming komt op de bruine draad van het contactslot.
De zwarte draad van de handvatverwarming komt op de massa van de scooter.

De massabedrading bij Yamaha is meestal zwart, maar massa is ook het frame of de min-pool van de accu.
 
Ik vraag mij af of het wel verstandig is om het contaktslot daarmee extra te belasten of dat het beter is via een relais te laten lopen.
De Oxford HotGgrips zijn 5 Ampere afgezekerd.
Het via het contaktslot voorkomt zeker een lege accu, ik zou een relais er tussen hangen.
Zie ook dit artikel. En nog een
mooi duidelijk artikel hier.
 
Last edited:
Back
Top