Voor komende winter een setje handvat verwarming aangeschaft. Om te voorkomen dat ik ze een keer vergeet uit te zetten en ze de accu leeg trekken wil ik ze op het contact aansluiten. Wat is hiervoor de handigste manier?
De min-draad kun je overal aansluiten, frame/chassis, accu min of de bestaande min/massadraad van het contactslot.
De plusdraad van de verwarmingsset kan op de geschakelde plusdraad van het contactslot bijgevoegd worden.
Op die manier krijgt deze set pas spanning als het contactslot op ''aan'' gedraaid is.
En ik ga er vanuit dat deze set zonder een zekering is...
Rood is meestal de constante plus en zwart de geschakelde plus, de groene draad is de massa/min.
Maar om zeker te zijn van je zaak kan een multimeter een handige tool zijn om het e.e.a. na en/of door te meten.
De min-draad kun je overal aansluiten, frame/chassis, accu min of de bestaande min/massadraad van het contactslot.
De plusdraad van de verwarmingsset kan op de geschakelde plusdraad van het contactslot bijgevoegd worden.
Op die manier krijgt deze set pas spanning als het contactslot op ''aan'' gedraaid is.
En ik ga er vanuit dat deze set zonder een zekering is...
Rood is meestal de constante plus en zwart de geschakelde plus, de groene draad is de massa/min.
Maar om zeker te zijn van je zaak kan een multimeter een handige tool zijn om het e.e.a. na en/of door te meten.
Thanks, ik had ondertussen inderdaad al even de multimeter afgestoft en het eea doorgemeten. De zwarte draad was inderdaad de geschakelde, kroonsteentje er tussen gezet en alles werkt nu zoals ik dat wilde!
Ander vraagje, bij zulke elektrische dingen ben ik vaak aan het beunen met kroonsteentjes maar wat is nu eigenlijk dé manier om zulke dingen netjes geïsoleerd aan te sluiten? Ik weet dat er van die blocks bestaan maar lees ook veel verhalen dat die dingen nogal veel storingen veroorzaken..
Mee eens, maar er zijn ook alternatieven waarbij men niet hoeft te solderen en er toch een sterke en vooral waterdichte verbinding mogelijk is.
Ik gebruik zelf ook vaak duraseal kabelverbinders welke ook waterdicht zijn.
Deze is voorzien van een metalen huls waar je de draden tussen kunt klemmen d.m.v. het dichtknijpen van beide uiteindes.
De geïsoleerde huls is voorzien van een lijm-laag welke na verwarming een waterdichte afdichting vormt.
Nadeel is wel dat deze wat duurder zijn als een krimpkous met wat soldeer.
Is in ieder geval ook nog een optie aangezien niet iedereen een soldeerbout in z'n gereedschapsassortiment heeft zitten.
Foto 1 gebruik ik zelf.
Kan je goed afsluiten met een krimpkous of isolatietape.
Op deze foto heb ik aangegeven hoe de kabels te verbinden.
Rood is de kabel die @Floris van bommelstijn bedoelt en met groen bedoel ik de plus van de handverwarming.
De kleuren die ik heb gebruikt zijn fictief en alleen bedoelt om aan te geven waar de draden geplaatst moeten worden...
Foto 2 is een soortgelijke, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Genoeg mogelijkheden dus...
Foto 1 gebruik ik zelf.
Kan je goed afsluiten met een krimpkous of isolatietape.
Op deze foto heb ik aangegeven hoe de kabels te verbinden.
Rood is de kabel die @Floris van bommelstijn bedoelt en met groen bedoel ik de plus van de handverwarming.
De kleuren die ik heb gebruikt zijn fictief en alleen bedoelt om aan te geven waar de draden geplaatst moeten worden...
Foto 2 is een soortgelijke, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Genoeg mogelijkheden dus... View attachment 57658 View attachment 57659
Dit zijn die blokjes die ik bedoelde die veel problemen zouden veroorzaken. Zeker bij scooterbekabeling omdat de draden hierin meestal behoorlijk dun zijn en de stalen connectors in de blokjes hier maar moeilijk contact mee zouden kunnen maken. Maar ik begrijp dat jij hier andere ervaring mee hebt?
Bij mijn huidige scooter is de bekabeling nog geheel origineel.
Bij vorige scooters wel gebruikt en daar goeie ervaringen mee gehad.
Meer kan ik er ook niet over zeggen.