handleiding voor Senzo RivaLux Special Electric

Hap

Well-Known Member
Hallo mannen,
Wij gisteren hebben een Senzo RivaLux Special Electric 2e hands gekocht. Helaas is er geen handleiding bij.
Er zijn nogal wat zaken zoals display wat is wat, laden hoe en wanneer, hoe werkt de achteruit die er ook op zit.
Alarm wat en hoe?
Wordt verkocht door voordeelscooters . nl maar daar kan ik ook geen handleiding vinden.

Ik heb online nog geen handleiding kunnen vinden, wie kan mij hier mee helpen?
 
Advertisement - register to remove this

de handleiding die bij deze scooters hoort is nogal beknopt en in chengels (engels met chinese taalfouten).
dit type word onder een waaier van merknamen verkocht, maar ze komen met twee verschillende type motoren.

heeft de jouwe een bosch motor, of een znen motor?
bij de znen motor rijd ie achteruit als je de reverse knop ingedrukt houd en een klein beetje gas geeft.
bij de bosch set-up zijn er verschillende manieren, afhankelijk van hoe ze m bekabeld hebben.

post anders eens wat meer fotos van je scooter (o.a. van hoe t dashboard/stuur eruit ziet, motor etc.)

zal nog even kijken of ik die ´gebruiksaanwijzing´ die ze bij de mijne geleverd hebben nog heb.
kan ie in de database van dit forum ;)
 
de handleiding die bij deze scooters hoort is nogal beknopt en in chengels (engels met chinese taalfouten).
dit type word onder een waaier van merknamen verkocht, maar ze komen met twee verschillende type motoren.

heeft de jouwe een bosch motor, of een znen motor?
bij de znen motor rijd ie achteruit als je de reverse knop ingedrukt houd en een klein beetje gas geeft.
bij de bosch set-up zijn er verschillende manieren, afhankelijk van hoe ze m bekabeld hebben.

post anders eens wat meer fotos van je scooter (o.a. van hoe t dashboard/stuur eruit ziet, motor etc.)

zal nog even kijken of ik die ´gebruiksaanwijzing´ die ze bij de mijne geleverd hebben nog heb.
kan ie in de database van dit forum ;)
Top @ZNEN , is dus een Bosch 2000 watt en hierbij wat fotos.

Img_1111.jpgImg_1111.jpgImg_1106.jpgImg_1107.jpgImg_1108.jpgImg_1109.jpgImg_1110.jpg
 
oke, als eerste die zogenaamde handleiding: stel je er niet teveel van voor, zelfs een afbeelding van de echte scooter erop zetten was ze kennelijk al teveel....
https://scooterforum.net/resources/user-manual-la-souris-e-sourini-znen-motor.764/

maar gezien het feit dat je een bosch motor hebt, vul ik t met onderstaande aan:

naast je linker handvat zit een knopje met ´R´, dat is je achteruit (zit bij de mijne rechts)
voor de rest is de scooter o.a. voorzien van:
- keyless go (als t goed is heb je ook een sleutelhanger waarmee je m op afstand aan kunt zetten)
- openen van de buddy via electrische signaal
- USB aansluiting in t beenschild

op de standaard accu ´voorspel´ ik een actieradius van ong. 30KM
De Lithium accu is in +/- 4 - 6 uur weer volgeladen.
als je de scooter een paar dagen niet gaat gebruiken, zet de accu dan tussen de 40% en 80% opgeladen weg, dit verlengt de levensduur.
dan nog een tip uit de praktijk: laad de accu vooral op met de lader direct aangesloten op de accu.
het kan via de scooter, maar staat echte nauwkeurigheid voor de lader in de weg en is vooral bedoeld om onderweg ´snel´ bij te laden.
zeker bij koud weer de accu binnen laden/bewaren, i.p.v. in de scooter, ook dit is goed voor de levensduur.

en als laatste deze video over je scooter, maar dan met een andere naam:
 
Last edited:
@ZNEN , bedankt voor de moeite van de bediening beschrijving, copie en video. :)
nog 1 open vraag voor het knopje onder de licht-schakelaar rechts, weet jij wat dat is?
en de Gear-stand is denk ik naast het gas.
 
Starter :)
Net als bij een brandstof scooter, moet je eerst starten voor je weg kan rijden.

Dus rem inknijpen, starter indrukken en dan pas gaat t wiel draaien.
(Bij gebrek aan geluid wel een goede beveiliging tegen ongecontroleerd ervandoor gaan)
Post automatically merged:

De Gear-stand is denk ik naast het gas.
Dat is goed mogelijk, maar kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Sommige exemplaren hebben juist daar de achteruit zitten.
Maar zoals ik eerder schreef hangt t af van hoe de bekabeling loopt..
 
Starter :)
Net als bij een brandstof scooter, moet je eerst starten voor je weg kan rijden.

Dus rem inknijpen, starter indrukken en dan pas gaat t wiel draaien.
(Bij gebrek aan geluid wel een goede beveiliging tegen ongecontroleerd ervandoor gaan)
Post automatically merged:
Vandaag voor het eerst stukje mee gereden, maar rem inknijpen is niet nodig bij deze, wel de starter-knop indrukken voor je kan gaan rijden.
En met de keyless remote de scooter aanzetten.
Knopje naast het gas ben ik nog niet achter of daar een functie aanzit.
Beetje bij beetje leren we het wel.
 
Ik heb een handleiding verkregen van de dealer, maar of ik daar veel wijzer van wordt ??
Ik zal hem hier neerzetten.
 

Attachments

  • Senzo RivaLux Special Electric-handleiding.pdf
    2 MB · Views: 27
eerste wat bij mij op komt is ´valexim´ (LS verkoopt m onder die naam, zoals afgebeeld op bladzijde 10)
heb m verder nog niet helemaal doorgelezen, maar lijkt wel een beetje op die ik had gepost...
er staat imo helaas niet veel nuttigs in....
 
Het model scooter is identiek aan de LS Sourini.
Het knopje naast je gas is de versnellingskeuzeknop. Maar die zal vast niet werken, moet ingeprogrammeerd zijn.
Deze scooter is met Lithium, zie ik aan de tellerunit en de ruimte onder zadel.
Ik heb zo'n model, dus kan je inhoudelijk wel vertellen hoe en wat.
Actieradius is 60-80 km.
Zet je dag en nacht alarm aan, dan verbruikt dat stroom en trekt je accu op den duur leeg. Zet dan de hoofdschakelaar uit.
En niet "starten voor wegrijden", maar zoals later beschreven.
Aan die Senzo handleiding heb je niets
Post automatically merged:

En in een andere post is al veel over dit model geschreven
 
Het model scooter is identiek aan de LS Sourini.

Actieradius is 60-80 km.
Serieus 60-80km op één accu?
Met brom versie in de praktijk?

Ik schreef eerder in een reactie 30km omdat eentje in mn buurt m heeft en we ervaring uitgewisseld hadden... (Hij kwam in de praktijk niet verder dan 30-40km met zn sourini, maar zijn standaard accu bleek ook minder capaciteit te hebben dan die bij mijn scooter geleverd werd).
 
Het model scooter is identiek aan de LS Sourini.
Het knopje naast je gas is de versnellingskeuzeknop. Maar die zal vast niet werken, moet ingeprogrammeerd zijn.
Deze scooter is met Lithium, zie ik aan de tellerunit en de ruimte onder zadel.
Ik heb zo'n model, dus kan je inhoudelijk wel vertellen hoe en wat.
Actieradius is 60-80 km.
Zet je dag en nacht alarm aan, dan verbruikt dat stroom en trekt je accu op den duur leeg. Zet dan de hoofdschakelaar uit.
En niet "starten voor wegrijden", maar zoals later beschreven.
Aan die Senzo handleiding heb je niets
Post automatically merged:

En in een andere post is al veel over dit model geschreven
@e-Jowan , Kijk dat is fijn dat die hetzelfde model is. Ik heb hem als 25 km model met blauwe plaat maar loopt wel 35 km volgens de teller. Een hoofdschakelaar heb ik nog niet ontdekt, waar zou die moeten zitten?
En dan wat is de start volgorde, ik probeer wat totdat hij het doet en dat is met de startknop onder licht keuze rechts.
Bedankt voor alle informatie.
 
Wie had het over de brom-versie? Die heb ik in ieder geval niet. Die bromversie (gele plaat dus) kan zeker geen 70 km.
De hoofdschakelaar is de blauwe knop op dat grijze ding onder je zadel (althans bij mij). Op jouw foto zie ik die eigenlijk niet. Dus kan zijn dat die er niet eens op zit. Ik heb niet jouw merk overigens maar ze zie er wel identiek uit.
De "start" volgorde is eigenlijk niet starten, maar gewoon power aanzetten.
Dat doe je met de afstandbediening
1 alarm eraf en de knop met slotje dicht en daarna knop slotje open
of 2 alarm eraf en vervolgens de knop op beenschild (waar de sleutel bij benzinemodellen zit)

En daarmee concludeer ik eigenlijk dat er wel verschillen in uitvoering zijn.
Heb je nog meer vragen? Stel maar, ik kijk wel of ik antwoorden heb
 
@e-Jowan Nee hoofdschakelaar zit er niet op.
start doe ik:
op afstandbediening
alarm eraf en vervolgens de knop op beenschild
dan kan ik nog niet rijden en moet dan nog op de start-knop onder de licht schakelaar rechts drukken
dan kan ik pas rijden.

Vanmiddag na tot 17 km gereden te hebben 2x inhouden en daarna accu dood
1 km naar huis gelopen
accu onder de lader gedaan en na 3.15 uur ging de lader van rood naar groen en uit accu vol ???
erg snel voor 20 ah 72 volt denk ik (5A lader)
accu kapot?
scoot heeft pas 102 KM op de teller staan in 12 maanden.
 
Ja, dat is ook zo, die knop naast gas om te rijden.
Zo snel opladen voor een lege accu is wel erg kort. Lijkt me niet goed. En was je accu vol waarmee je die 17 km hebt gereden?
Weet je waarom deze zo weinig km had?
Weet je intussen hoe het alarm werkt?
 
Ja, dat is ook zo, die knop naast gas om te rijden.
Zo snel opladen voor een lege accu is wel erg kort. Lijkt me niet goed. En was je accu vol waarmee je die 17 km hebt gereden?
Weet je waarom deze zo weinig km had?
Weet je intussen hoe het alarm werkt?
Ik heb de scoot zaterdag gekocht en alle balkjes op het display waren aan, kon niet proefrijden daar was 1 ijs weg
dus op de aanhanger mee genomen, weet dus niet wanneer hij geladen was en hoe vol.
Ik houd het nu een paar dagen bij en dan zien we na het weekeind wel, er zit nog 12 maanden garantie op!

Er werd gezegd dat de scoot voor de zoon was gekocht, maar die gaat auto-rijbewijs halen en geen scooter rijden.
Het was een wat rijkere familie met een groot nieuw vrijstaande vila, in Vroondaal tussen Den Haag en Monster.

Ja Alarm is nu bekend, tot zover bedankt.

Vraag onder welke kondities gaat de buddy-sit open met de afstandbedienning?

Ik meld mij weer als er meer bekend is met de accu, heb net ontdekt op de site voordeelscooters.nl dat:
** Let op, de garantie op de accu van een elektrisch voertuig wijkt af:
Lithium accu: 24 maanden
Dus als het een probleem is mogen zij dat oplossen !
 
Last edited:
Wie had het over de brom-versie? Die heb ik in ieder geval niet. Die bromversie (gele plaat dus) kan zeker geen 70 km.
oeps, had ik nog niet door, excuus.
Ik heb niet jouw merk overigens maar ze zie er wel identiek uit.
.................
En daarmee concludeer ik eigenlijk dat er wel verschillen in uitvoering zijn.
Heb je nog meer vragen? Stel maar, ik kijk wel of ik antwoorden heb
+1
Ik heb de scoot zaterdag gekocht en alle balkjes op het display waren aan, kon niet proefrijden
???kon niet proefrijden, of mocht het niet?

Ik meld mij weer als er meer bekend is met de accu, heb net ontdekt op de site voordeelscooters.nl dat:
** Let op, de garantie op de accu van een elektrisch voertuig wijkt af:
Lithium accu: 24 maanden
Dus als het een probleem is mogen zij dat oplossen !
in principe wel, máár dat geld voor degene die m daar nieuw gekocht heeft...
het kan zomaar zijn dat ze je op grond van het feit dat je m tweedehands hebt gekocht afwimpelen...
ken die scooterzaak overigens niet, dus misschien dat je geluk hebt.
ruw geschat kan 3 uur en 15 min. laad tijd wel als de accu tot pak m beed 40% leeg gereden zou zijn, maar van leeg naar helemaal vullen zou toch al 4 uur in beslag moeten nemen...?
ik denk aan capaciteitsverlies door incorrect gebruik van de accu (misschien dat die vorige eigenaar m steeds volledig leeg heeft gereden en dan weer helemaal volgeladen, dit is slecht voor de cellen).
maar evengoed riekt dat hier naar overleden cellen in je accu. (of, afhankelijk van de bouwkwaliteit, zijn ze niet meer verbonden met de BMS).

was de accu toen ie ´leeg gereden´ was ook behoorlijk warm?
en word ie dat ook bij het opladen?
 
Last edited:
In het handschoenenkastje zit een knop om zadel handmatig te openen (tenminste bij mij)
Ja bij deze ook en dat gaat ook wel.

Mocht wel proefrijden, maar door een erg gladde ijsel op de weg en wijk was dat niet te doen, ik heb hem op de aanhanger mee genomen.

Accu was na leegrijden niet warm. Tijdens laden ook niet erg warm, wel de lader daar kwam warme lucht van de ventilator.

Verkoper zal hem niet vaak geladen hebben, zat 85 km op de teller
en bij 50-60 km per accu-lading misschien 2x ?
Maar in 12 maanden kan wel door leegloop een aantal keer wel of niet geladen zijn.

Vanmorgen met geladen accu 2 km boodschappen gedaan , vanmiddag gaat de vrouw er 12 km op naar
de manege.
Morgen ga ik nog boodschappen doen en dan zien we wel.

Garantie bepalingen zijn lastig en te verdelen in wettelijk en fabrieksmatig, daar heb ook geen verstand van
dat wordt dan de rechtsbijstand en/of programma Radar.
 
Accu was na leegrijden niet warm. Tijdens laden ook niet erg warm, wel de lader daar kwam warme lucht van de ventilator.
Dat klinkt als normaal.

Staan je banden op de juiste spanning?
Rijden met te zachte banden kost veel stroom...
 
Back
Top