Handleiding snelle CDI

Status
Not open for further replies.
Advertisement - register to remove this

Deze heb ik zojuist gekregen. Ik kan alleen geen handleiding vinden. Ik heb een Sym Orbit 2 50cc 4 takt uit 2014 met 9.000km op de teller. Kan iemand mij adviseren? Waar hij vandaan komt krijg ik als commentaar dat de handleiding er bij zat. Ik ben benieuwd.
 
Bram, ik begrijp je redenatie niet goed.
Je probeert al weken om je scooter wat sneller te laten lopen en je koopt een cdi met begrenzer?

Een originele cdi begint pas te begrenzen op het moment dat deze een bepaald toerental te boven gaat.
De begrenzing van een originele cdi staat dus niet constant aan!
MAW probeer eerst eens of de scooter in de begrenzing loopt als de vario ontgrensd is.
Heb je inmiddels de vario ontgrensd en eventueel een iets grotere sproeier in je carburateur gezet zo ja hoe hard loopt de scooter nu?

Verder als je de juiste schakelbare cdi hebt gekocht is het een kwestie van oude cdi verwijderen uit de bestaande connector op de kabelboom van je scooter en de nieuwe erin te klikken.
Met het blauwe schakelaartje/potmetertje kun je het maximale toerental instellen.
Begin bijvoorbeeld op de middelse stand en kijk hoe hard de scooter loopt.
Loopt hij te snel draai de schakelaar/potmeter in een iets andere stand, dit doe je zolang totdat de scooter begrensd op de door jouw gewenste snelheid.

Heb je dit alles voor elkaar, bedien je de afstandsbediening om de begrenzer uit te schakelen en je merk dan vanzelf hoe hard de scooter rijdt zonder begrenzer.

Let wel, met een schakelbare begrenzer rijden op je scooter kan bij eventuele aanhouding leiden tot een hogere boete!
 
Die euro 2 cdi pakket gaat helaas niet werken bij een euro 3 of euro 4 model.. Wat jammer nou...

Euro 4 heeft dacht ik (pin mij er niet erop vast) een Dell orto ECS module... (zelfde idee als bij de autos.) Om dat uit te lezen heb je een speciale uitleeskit nodig.. En die heeft normaal gesproken alleen maar de dealer...

Ik vermoed zelf dat er een dubbele begrenzer erop zit...

Een die er voor zorgt dat je niet boven de 10.000 rpm komt met je 4-takt zodat hij niet kapot draait (i.v.m zwevende kleppen)
En daarnaast zit er nog een digitale begrenzer in die je hoofd toerental een beetje verlaagd zodat je niet over de 52 /54 km u op de teller kan..
Zelfde idee wat ook op de aerox 4 zit.


Die eerste begrenzer is overigens niet te verwijderen omdat dit gewoon een beveiliging is.
De tweede zou mogelijk aan te passen zijn zodat de cdi een ietsie hoger toerental toe laat en je dan sneller kan.

Bij euro 2 is het even de cdi omstekkeren en je bent klaar.. Bij euro 3 en euro 4 moet die aan de computer en daarmee aangepast worden.
 
Oké hij past in ieder geval wel. Maar wegens omstandigheden heb ik niet de mogelijkheid gehad om t uit te proberen. De varioring is eruit. Nu loopt hij 54 op de GPS. Als dit de goede manier van reageren is laat t dan ff weten ipv met weet ik hoeveel fouten die ik maak te bestraffen, wat overigens nog niet is gebeurd, gewoon weten als ik wél op de goede manier reageer. Ik heb t vermoeden dat dit beter is. Wist ik veel. Ik vind t forum een goede bron met geweldige mensen. Ik denk dat k niet op reply moet drukken maar op deze manier moet reageren?
 
Ja ik snap m nu pas. Die ellende had wel voorkomen kunnen worden. Maar ik zie dit hokje waarin ik nu reageer pas als ik naar beneden scroll. Ik gebruik mijn gsm...dat verklaart veel denk ik.
 
Mijn Sym Orbit is uit 2014. Met t sym blok. Zonder de 6 ribbels. De stekker past. Maar ik dacht dat mijn scooter niks met die euro wetgeving te maken had.IMG-20190908-WA0001.jpgIMG-20190907-WA0001.jpg
 
Ja die heb ik ook gehad. Die witte draaiknop is om je snelheid in te stellen als begrenzer. Dan met je a.b ontgrendelen.

Let wel: dat witte knopje is heel gevoelig.

Draai je hem te dicht dan zal de scooter niet vooruit komen. Te ver open en je rijd meer als toegestaan. Praktisch ontgrendeld.

Ik deed het zo: kleine platkop schroevendraaier in de zak, cdi open laten liggen zodat je er bij kunt. Dan rijden en stap voor stap instellen tot de gewenste snelheid is bereikt. Dus tree plank (waar de accu onder zit) niet terug monteren totdat je de juiste snelheid hebt.

TIP: ik heb de cdi destijds verlengd qua bekabeling en praktisch ontzichtbaar teruggeplaatst in mijn scooter. Dus niet naast de accu.

Plaats nu je eigen originele cdi terug náást de accu.

Zoek een stuk kabelboom of stekker of dergelijke passend voor de cdi. Dus extreem gezegd een "verrot" stuk maar wel compleet. Plug deze in je oude cdi.Trek dan de dummy kabel de brommer in een verstop hem.

Nu zal het lijken alsof je cdi "origineel" is aangesloten terwijl je echte aangesloten cdi ergens in je brommer zit.

Oh Ja en hang de afstandsbediening niet aan je sleutels maar in je broekzak of zo.

Het is een hele fijne cdi die je daar hebt. Wat koste die als ik vragen mag? Ergens rond de 100 euro? 2x a.b? (Afstandsbediening)

Maar verwacht geen wonderen van je cdi komt meer bij kijken om harder te laten lopen.
 
Ja Manu een dikke 100 euro. Ik ga hem straks uitproberen. Ik heb toevallig de perfecte schroevendraaier er voor... En idd met 2x a.b.
 
Ja Manu een dikke 100 euro. Ik ga hem straks uitproberen. Ik heb toevallig de perfecte schroevendraaier er voor... En idd met 2x a.b.
Dan moet het lukken!

Kort verhaaltje, paar jaar geleden, dan snap je warom ik dat zei over de cdi:

Ik had dezelfde cdi en door de setup liep mijn orbit 80 op de teller 74 gps?

Toe werd ik gelaserd . Mee naar bureau op de rollerbank. Ze hadden me op 70 geklokt. (A.b in mijn broekzak)

Brommer eerst uitzetten zodat de begrenzer meteen aanslaat als je hem start.

Op de rollerbank netjes 48. Politie verbaasd. Ze zeiden dat aan de cdi (de ouwe naast de accu) niet anders dan anders was (stuk kabelboom eraan) ik zei dat die berg af wel eens iets harder ging. Stom verbaaste politie liet mij gaan. (A.b in je broekzak)

Netjes met 48 op weg naar huis. Cdi activeren/ontgrenzen middels mijn a.b.

Stad uit en met 80 naar huis. ;)

Oftewel de politie is niet dom en leren bij maar bij dit type (rustige 4takt) kun je dat perfect weg werken.
 
De ene handleiding heeft het over draden doorknippen en de andere over simpelweg de CDI kastjes verwisselen. Ik sta op t punt om er aan te beginnen. Maar wie zijn er online?
 
Is er een trucje om die 2 pinnetjes open te houden en de stekker eruit te trekken? Ik wil CDI kastjes ff ruilen, ik kom eigenlijk 1 hand te kort.20190911_225145.jpg
 

Attachments

  • 20190911_225145.jpg
    20190911_225145.jpg
    183.1 KB · Views: 2
bij deze cdi hoef je niks door te knippen, enkel uitwisselen.

Doorknippen geldt alleen als je enkel een elektronische begrenzer hebt, dus niet eentje die is ingebouwd in een cdi.
 
Oke Sparky. Maar toen ik de varioring verwijderde liep hij maar 6 km harder. En t toerental is ook niet gezakt. Ik zet m zo bij t eerste licht erop. En vol open. En dan ga ik m dichtdraaien tot ik t oké vindt. In een ideale situatie zou ik CDI Erin zetten. Volgas rijden en dan de 48km per uur instellen. Het is wel een duur grapje geweest.
Mocht hij overtoeren maken gebruik ik de begrenzer andersom dan stel ik m in tot een snelheid die goed aan voelt en ga ik met rolletjes afstellen...?
 
Bram,

Ik heb je al eens erop gewezen dat je door de aanschaf van de schakelbare cdi in de verkeerde volgorde bezig bent.
Dus dat je extra geld uit gegeven hebt met misschien wel 0 resultaat heb je aan je eigen te danken.

Je had eerst je scooter optimaal moeten afstellen zonder varioring, rijdt hij dan harder dan 55kmpu of loopt de originele cdi in de toerentalbegrenzing dan kun je gaan denken aan een begrenzer of schakelbare cdi.

6km harder bij enkel de varioring verwijderen is normaal.
Als hij nu nog veel toeren maakt kan dit duiden op te lichte rolletjes in je vario zodat de riem niet helemaal tot bovenin komt.
Dit laatste moet je controleren of dit zo is, voordat je begint met het wisselen van de rolletjes!

Bovendien snap ik het niet helemaal.
Je wou enkel met het verkeer mee kunnen rijden.
Je brommer loopt nu 6 km harder.
Stel de brommer reed precies de toegestane snelheid.
Dan rijdt hij nu 45+6=51 kmpu, dit is toch hard genoeg om in een stad met het verkeer mee te rijden!
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top