Half gas perfect, vol gas houdt hij in

martinbutzelaar

New Member
Hallo lieve mensen,

Ik ben al een tijdje een oude DJ Kymco aan het opknappen, en ben gearriveerd in de laatste fase, namelijk de afstelling van de carburateur.

Het probleem dat ik nu ondervind is:
Bij >3 sec vol gas, houdt hij in. Als ik het langer vol hou, dan gaat hij stotteren.
Om dit tijdens het rijden op te lossen, geef ik half gas, en dan pakt hij alles goed op, loopt hij super mooi.
Op het moment dat ik dán ineens vol gas geef, dan voel je hem perfect oppakken, maar na +/- 3 seconden verlies ik weer vermogen.

met andere woorden, het lijkt erop dat het mengsel perfect is met half gas.
Gasnaald zit op de middelste stand, en bougie kleur ziet er goed uit. Hij maakt geen ‘mwah’ geluid alsof hij te weinig benzine krijgt. Ook als ik m een minuut lang stationair laat draaien en dan opendraai, geen rook of gesputter, dus heb niet het idee dat de sproeier veel te groot is.

nu is mijn vraag, wat denken jullie dat er verkeerd is aan mijn mengsel bij vol gas?
ik vraag me af waarom de hoeveelheid lucht en benzine van half gas naar vol gas niet mooi evenredig oplopen.

Ik hoop dat er bij jullie na het lezen van dit gelijk belletjes gaan rinkelen en advies hebben voor me.

alvast bedankt voor het meedenken.

groet, Martin
 
Advertisement - register to remove this

Sproeier hoeft niet te groot te zijn. Je kan ook een te kleine sproeier hebben, dat hij nu teveel lucht aanzuigt en te weinig benzine
 
Hoi Rowan.
Thanks! Zo had ik het nog niet bekeken.

ik heb een CP Polini 19mm carb, maar wel met originele luchtfilter.
Hier is wat hij doet met de sproeiers:

sproeier 86 = stotteren na 1 min stationair en dan vol gas. Bougie nattig
sproeier 84 = zelfde maar dan minder
sproeier 82 = redelijk ok, maar luchtschroef 6 slagen open bij hoogste toerental stationair
sproeier 80 = (zodra deze erin ging, ging na het starten gelijk het aantal toeren omhoog stationair. Gecompenseerd met de Idle schroef, lucht niet aangeraakt. Stom misschien)
perfect bij half gas, maar stotteren bij vol gas.
sproeier 78 = zelfde als 80, niet echt merkbaar verschil.

wat ik nog tegenkwam op een andere forum, was dat het ook de afronding van m’n gasnaald zou kunnen zijn (?)
Weet niet of dat lariekoek is, maar ik zie er een mogelijk logische verklaring in. Als het laatste eindje van de gasnaald sneller smaller wordt, dan geeft hij in het laatste stuk relatief meer benzine tov de lucht.
Ik zou de gasnaald een stuk omlaag kunnen zetten zodat het ‘verloop’ tussen stationair tot vol gas meer linear is; en dan natuurlijk een grotere sproeier.
Wat me tegenhoud, is dat eigenlijk overal gezegd wordt dat je moet beginnen met de hoofdsproeier en vol gas afstellen, voordat je aan de gasnaald moet gaan tunen.
 
Zojuist sproeier 84 uitgeprobeerd. Zelfde resultaat. Sputteren bij vol gas. Wat bijzonder is, is dat de luchtschroef bij mij ver open moet staan. (6 slagen)
Ivm de andere sproeier had ik hem ook even geprobeerd met anderhalve slag open, maar dan vindt hetzelfde effect al plaats bij een veel lager toerental.
Het zit m dus bijna zeker in de mix, hij krijgt gewoon te weinig lucht.
Ik kan nog veel kleiner gaan met de sproeier, net zolang tot hij wél normaal loopt bij luchtschroef anderhalve slag open. Ik hoop alleen dat ik m’n cilinder niet sloop omdat ik verkeerd zoek.
 
OPGELOST!

Voor de forumlezers die hetzelfde probleem ervaren:
Ik heb heel veel hulp gehad aan een fantastische oude poster die helaas al jaren niet meer actief is op dit forum, genaamd "MELF #50"
Hij zei:
"Je moet gewoon de luchtstelschroef op 1,5 zetten , de naald in het midden en dan de sproeiers gaan afstellen.."
En ook:
"ik stel vaak de luchtschroef op 1,5 slag af als basis , maar het komt bijna niet voor dat ik dat verander omdat ie vaak simpelweg op 1,5 slag het beste loopt ...ik draai m nooit verder dan 1 slag dicht en noooit verder als 3 slagen open.."

Dus, dat heb ik gedaan.
Standaard Kymco DJ's met prop eruit hebben al gauw sproeier 92.
Dus 'dat beeld' hield mij enorm tegen om lager te gaan dan sproeier 78.
Maar ik heb een aangepaste carburateur, en er zat notabene een sproeier 66 meegeleverd in het kitje.
Dus ik denk nu dat die maten heel anders zijn en ik appels met peren heb zitten te vergelijken.

Ok, wat heb ik gedaan?
Je raadt het al, eerst luchtschroef terug naar 1-1.5 slag open ongeveer.
Daarna sproeier 72 erin, ik denk hup, flink omlaag.
En wel heb je ooit, hij loopt fantastisch. Eenmaal terug aangekomen bij mijn schuurtje fijn afstellen van de luchtschroef en merkte dat als ik hem nog verder opendraaide, 2-3 halve slagen, dat hij in toeren begon te stijgen.
Dus, uit die motor, terug naar anderhalve slag open en nog kleinere sproeier.
Sproeier 66 was standaard, dus dacht, ik doe sproeier 68.
Rondje rijden, helemaal top, overal goede gasreactie.
Daarna afstellen en wat blijkt, bij verder opendraaien gaan de toeren omlaag, bij dichtdraaien gaan de toeren omlaag.
Bij anderhalf is ie perfect.
Ik ben zo blij dat hij super loopt. Kan niet wachten om er morgen weer op te rijden.

Samenvattend, ik heb dus 2 grove denkfouten gemaakt:
1. Ik ging er vanuit dat ik een grotere sproeier nodig had dan origineel ivm mijn setup, maar dat was niet van toepassing in mijn geval.
2. Ik dacht dat het afstellen van lucht iets is wat je als laatste doet, maar het is ook erg belangrijk om mee te beginnen, waarbij 1,5 slag open het perfecte startpunt is.

Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.
Groet. Martin
 
Hallo lieve mensen,

Ik ben al een tijdje een oude DJ Kymco aan het opknappen, en ben gearriveerd in de laatste fase, namelijk de afstelling van de carburateur.

Het probleem dat ik nu ondervind is:
Bij >3 sec vol gas, houdt hij in. Als ik het langer vol hou, dan gaat hij stotteren.
Om dit tijdens het rijden op te lossen, geef ik half gas, en dan pakt hij alles goed op, loopt hij super mooi.
Op het moment dat ik dán ineens vol gas geef, dan voel je hem perfect oppakken, maar na +/- 3 seconden verlies ik weer vermogen.

met andere woorden, het lijkt erop dat het mengsel perfect is met half gas.
Gasnaald zit op de middelste stand, en bougie kleur ziet er goed uit. Hij maakt geen ‘mwah’ geluid alsof hij te weinig benzine krijgt. Ook als ik m een minuut lang stationair laat draaien en dan opendraai, geen rook of gesputter, dus heb niet het idee dat de sproeier veel te groot is.

nu is mijn vraag, wat denken jullie dat er verkeerd is aan mijn mengsel bij vol gas?
ik vraag me af waarom de hoeveelheid lucht en benzine van half gas naar vol gas niet mooi evenredig oplopen.

Ik hoop dat er bij jullie na het lezen van dit gelijk belletjes gaan rinkelen en advies hebben voor me.

alvast bedankt voor het meedenken.

groet, Martin
Hoi Martin,

Ik heb exact hetzelfde probleem maar dan een 4 takt sym Allo. 6 halve (3hele)slagen luchtstelschroef open. Heb jij een 2 takt?
 
Back
Top