Half gas goed, vol gas stotteren

Fiko

Monteur mechatronica
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met afstellen van de scooter maar het wil niet echt lukken. Het lijkt meer op een carburateur afstelling maar dat durf ik niet gauw te zeggen.

Ik ben van sproeier 110 afgebouwd naar 92 maar het probleem van stotteren bij vol gas blijft. Het aanlopen met half gas voel je de koppel oftewel de trekkracht goed erin zitten, geen problemen mee. Bij het langzaam en geleidelijk openen van het gas trekt de scooter heel mooi in toeren door naar zijn topsnelheid. Maar zodra ik zeg maar tijdens geleidelijk of vanuit half gas de gashendel helemaal opentrek, dan stottert hij en voel je dus dat de scooter tegengehouden wordt.

De bougiekleur blijft grijs. Bij sproeier 110 was hij ook grijs.

Je zou misschien denken dat het met ontsteking te maken heeft maar dan zou hij ook moeten stotteren wanneer ik de gashendel geleidelijk opentrek en de scooter zo naar zijn top laat gaan.

Ik heb al een nieuwe bougie erin gestopt. NGK9. Nieuwe NGK racekabel en dop. Luchtschroef 1,5 slag open. Iets meer of minder levert geen resultaat op. Kan haast niet zeggen dat er ergens een vacuumlek is want wanneer ik de luchtinlaat van carburateur blokkeer dan valt de scooter onmiddellijk uit. Onderhand al twintig massakabels gelegd vanuit het blok naar frame. Ik heb de killswitch wel tussen ontstekingskabel (groene) en de CDI geplaatst. Functioneert dus als een verbreekcontact maar denk ook niet dat het hiermee te maken heeft.

Kan iemand mij een raad geven?

Setup:

- 70cc Athena Racing AC met 0,6mm squish
- Athena Racing uitlaat
- Polini CP 21 carburateur met Polini power filter
- Malossi VL13 membraan
- Malossi spruitstuk recht
- Malossi MHR overrange transmission set
- Malossi Fly Clutch
- Malossi Clutch Bell
- RMS Racing krukas
- NGK C4 racing kabel en dop

3.5gr rolletjes
Groene drukveer
Witte trekveren
92 hoofdsproeier
 
Advertisement - register to remove this

Ken je niet iemand met een zelfde cdi?
Even uitwisselen is zo gedaan. Of één van een scooterzaak lenen, hier is dat mogelijk als hij je een beetje kent.
Je betaald het onderdeel, werkt het niet of niet het juiste kan je het weer terug brengen. Geld alleen voor genruikte delen.
Post automatically merged:

Ik hen evt. Nog een cdi van een nrg mc2 liggen, weet niet of deze hetzelfde is maar die mag je overnemen voor een klein bedrag, woon niet in de buurt (dordrecht) dus ophalen om te lenen wordt even lastig.

Bedankt voor je aanbod kerel. Heb helaas geen leeftijdgenoten die met detzelfde hobby bezig zijn als ik.

Ik wil nog even verder dingen uitproberen alvorens ik weer een en het ander ga aanschaffen.
Post automatically merged:

Tja dit is geen gemakkelijke om te vinden. Wel wil ik zeggen dat de meest ervaren monteurs fouten maken en dat nieuwe onderdelen defect kunnen zijn. Niets is zeker en soms is het beter om van vooraf aan te beginnen om een probleem te zoeken..

Ik woon helaas niet echt in de buurt (Breda.)

Als je niet aan het blok twijfelt en je hebt vrijwel alles behalve de CDI hebt geprobeerd dan zou je dit nog kunnen proberen. Misschien dat je via zippie kan proberen wanneer hij niet werkt stuur je hem terug. Dat kost je een tientje op en neer sturen. (mits het de juiste is natuurlijk.) Anders even een thread maken.

Vanaf volgende week heb ik vakantie en ga ik weer eens wat kappen eraf halen om een en het ander opnieuw te controleren.

Fouten maken hoort er inderdaad bij. Ik wil daarom voor de zekerheid de squish opnieuw meten. Misschien heb ik de schuifmaat niet goed afgelezen. Stel dat de squish 0,5 ipv 0,6mm is dan zou dit nog wat problemen kunnen opleveren met de timing denk ik.
 
Last edited:
Hallo allemaal ben ik weer.

Heb toch een andere originele CDI weten te bemachtigen en heb deze gemonteerd. Helaas wederom teleurgesteld en het probleem niet verholpen.

Heb geprobeerd om een opname te maken zodat jullie een iets betere indruk kunnen krijgen:

 
Heel apart, lijkt net een toerenbegrenzer waar die in hangt als je het mij vraagt. Had je al geprobeerd met zwaardere rollen? Als hij dan weer op het zelfde toerental t dan lijkt het mij echt een ontstekingsding.. De motor klinkt in ieder geval goed verder en er zit echt potentie in om hard te gaan zo te horen.

Ik blijf de thread volgen:innocent:
 
Heel apart, lijkt net een toerenbegrenzer waar die in hangt als je het mij vraagt. Had je al geprobeerd met zwaardere rollen? Als hij dan weer op het zelfde toerental t dan lijkt het mij echt een ontstekingsding.. De motor klinkt in ieder geval goed verder en er zit echt potentie in om hard te gaan zo te horen.

Ik blijf de thread volgen:innocent:

Toerenbegrenzer lijkt me sterk. De hele scooter is uit elkaar geweest en ben niets tegengekomen wat op een begrenzer leek. Hiervoor heb ik met een 50cc stage 6 racing gereden wat exact dezelfde versie van Athena racing is. Heeft ook hetzelfde toerental maar dan een lagere cilinderinhoud.

Jawel, er is veel koppel aanwezig bij aanrijden of kwartgas maar mist zeker nog de helft van zijn exacte power vanwege dat stotter gedoe dus.

Zwaardere rollen ja? Ik had in het begin ook dat stotter probleem nadat het blok geheel klaar was en ik eerste testrit ging maken. Toen kwam hij al helemaal niet vooruit. Met volgas bleef hij zelfs rond de 20km/h hangen. Toen zakte ik van 4.1gr naar 3.5gr en plotseling trok ik autowheelies. Het stotter was bij geleidelijk gas geven in ieder opgelost. Hier kun je de topic even bekijken. Laatste bericht over vol vermogen kun je wel even negeren omdat het probleem van stotteren nu alleen bij volgas aanwezig is: https://scooterforum.net/threads/eerste-start-en-rit-weinig-koppel-komt-niet-op-toeren.213086/

Ik heb trouwens een collega met een eigen scooterzaak. Hij adviseerde mij om toch voor lichtere rollen te gaan zodat de powerband optimaal wordt. Persoonlijk denk ik dat 3.5gr al vrij licht is. Zou ik het toch proberen? 3.2 gram bijvoorbeeld?
 
Het is volgens mij al een paar keer gesuggereerd en dat is een andere bobine en cdi.
Dan niet origineel maar meer een die dat geweld kan beteugelen want het klink wel lekker hoor.

Heb je trouwens een toerenteller ?
Ik gebruik ze wel eens om af te stellen op scooters die er geen hebben. Kan aardig helpen.

Nog een longshot maar word de benzine toevoer niet beperkt door iets. Weet niet hoe dat met een Zip zit maar ik heb wel eens gehad dat er een steen in de tank lag en die werd steeds voor het gat gezogen en kneep hem zo af.
Het zal het vast niet zijn maar wou het toch delen. Dat zijn van die enorme pokken dingen waar je echt alleen bij toeval achter komt.

Hoop dat het snel is opgelost.
Want hij wil wel!
 
Toerenbegrenzer lijkt me sterk. De hele scooter is uit elkaar geweest en ben niets tegengekomen wat op een begrenzer leek. Hiervoor heb ik met een 50cc stage 6 racing gereden wat exact dezelfde versie van Athena racing is. Heeft ook hetzelfde toerental maar dan een lagere cilinderinhoud.

Jawel, er is veel koppel aanwezig bij aanrijden of kwartgas maar mist zeker nog de helft van zijn exacte power vanwege dat stotter gedoe dus.

Zwaardere rollen ja? Ik had in het begin ook dat stotter probleem nadat het blok geheel klaar was en ik eerste testrit ging maken. Toen kwam hij al helemaal niet vooruit. Met volgas bleef hij zelfs rond de 20km/h hangen. Toen zakte ik van 4.1gr naar 3.5gr en plotseling trok ik autowheelies. Het stotter was bij geleidelijk gas geven in ieder opgelost. Hier kun je de topic even bekijken. Laatste bericht over vol vermogen kun je wel even negeren omdat het probleem van stotteren nu alleen bij volgas aanwezig is: https://scooterforum.net/threads/eerste-start-en-rit-weinig-koppel-komt-niet-op-toeren.213086/

Ik heb trouwens een collega met een eigen scooterzaak. Hij adviseerde mij om toch voor lichtere rollen te gaan zodat de powerband optimaal wordt. Persoonlijk denk ik dat 3.5gr al vrij licht is. Zou ik het toch proberen? 3.2 gram bijvoorbeeld?
Ik bedoel geen begrenzer mechanisch maar een elektronische toerenbegrenzer. Hieronder heb ik een voorbeeldje. Ik bedoel ermee dat het erop lijkt.


Zoals al gesuggereerd is kan het zijn dat de vonk gewoon niet goed genoeg is, wanneer je een 70cc neemt dan moet de ontsteking ook harder werken. Zoals 5served vertelt zou ik proberen de bobine of cdi te verbeteren.. Zoals Zippie078 vertelde rijd hij met een vergelijkbare setup met een verbeterde ontsteking zonder problemen.

Het lijkt mij zoals in eerste instantie een echt probleem met je ontsteking maar als je een collega met een scooterzaak hebt dan kun je zijn advies overnemen. Echter lijkt het mij heel sterk dat het hiermee opgelost gaat worden.

Succes.
 
Mijn cilinder stage 6 racing zal hetzelfde toerental hebben. Ik rijd vol gas met 13.600 toeren gemeten op de testbank bij DDL.
Volgens mij verschillen de meningen of de standaard cdi en bobine dit aankan. Ik heb zelf niet geprobeerd met de standaard cdi te rijden dus ik kan het niet bevestigen.

Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken maar ik zou toch een andere cdi/bobine kopen. Die van top performance kost 92 euro. Je kan ook een malossi k15 nemen. Je hebt al veel gecontroleerd en geprobeerd.
Post automatically merged:

Andere vraag, welke mengverhouding gebruik je met benzine/olie.
Neem aan dat je op euro 98 rijd?
Electrode afstand van de bougie gecontroleerd?
 
Het is volgens mij al een paar keer gesuggereerd en dat is een andere bobine en cdi.
Dan niet origineel maar meer een die dat geweld kan beteugelen want het klink wel lekker hoor.

Heb je trouwens een toerenteller ?
Ik gebruik ze wel eens om af te stellen op scooters die er geen hebben. Kan aardig helpen.

Nog een longshot maar word de benzine toevoer niet beperkt door iets. Weet niet hoe dat met een Zip zit maar ik heb wel eens gehad dat er een steen in de tank lag en die werd steeds voor het gat gezogen en kneep hem zo af.
Het zal het vast niet zijn maar wou het toch delen. Dat zijn van die enorme pokken dingen waar je echt alleen bij toeval achter komt.

Hoop dat het snel is opgelost.
Want hij wil wel!

Zoals Zippie078 aangaf verschillen daar de meningen sterk over. Je hebt zelfs zwaardere setups die gewoon met standaard ontsteking en cdi probleemloos rijden.

Ik heb nu dus een andere originele cdi uitgeprobeerd. We kunnen in ieder geval uitsluiten dat de ontsteking en cdi niet defect zijn. Nu moet ik dus een nieuw overweging maken of ik zomaar 100+ euro moet uitbesteden aan iets zonder ervan zeker te zijn of het probleem daarmee verholpen zal worden.

Nope. Tank is leeg. Benzinetoevoer naar carburateur loopt ook goed. Al gecontroleerd.

Klopt ja, het beestje houdt zich erg in. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Post automatically merged:

Mijn cilinder stage 6 racing zal hetzelfde toerental hebben. Ik rijd vol gas met 13.600 toeren gemeten op de testbank bij DDL.
Volgens mij verschillen de meningen of de standaard cdi en bobine dit aankan. Ik heb zelf niet geprobeerd met de standaard cdi te rijden dus ik kan het niet bevestigen.

Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken maar ik zou toch een andere cdi/bobine kopen. Die van top performance kost 92 euro. Je kan ook een malossi k15 nemen. Je hebt al veel gecontroleerd en geprobeerd.
Post automatically merged:

Andere vraag, welke mengverhouding gebruik je met benzine/olie.
Neem aan dat je op euro 98 rijd?
Electrode afstand van de bougie gecontroleerd?

Klopt, die hebben hetzelfde toerental. Ongeacht of de cilinderhoud 50 of 70cc is. Met stage 6 racing 50cc heb ik dus probleemloos gereden. Toch kan het te maken hebben met de voorontsteking want je voelt gewoon dat de verbranding niet optimaal is. Hij lijkt erop alsof hij juist te vroeg of te laat ontsteekt. Daarom dat dit ook alleen met volgas gebeurt omdat de mengsel dan in grotere hoeveelheid naar binnenstroomt. Bij geleidelijk gasgeven heeft de ontsteking weer genoeg tijd om de boel fatsoenlijk te verbranden. Daarom stottert hij ook niet met geleidelijk gas geven.

Ik rij met euro 95 oftewel E10. Met mengverhouding overdrijf ik niet. Staat nu op 1:40.
Electrode afstand heb ik standaard gelaten.

Ja, ik moet nu toch echt even nadenken weer of ik voor die CDI moet gaan. Het kan dat het probleem ermee opgelost wordt ivm boven omgeschreven ''theorie''.

Heb je toevallig een link naar dat product? Kan die top performance niet echt vinden.
 
Last edited:
Ik zou ook 98 gaan tanken. Die E10 is echt rommel.
Al een paar auto's met een compleet verrot inlaat traject gezien omdat die ethanol er door heen had gevreten.
Vooral als je er niet dagelijks mee rijdt. Dat spul koekt aan en vreet door (ouder) aluminium heen.

Vwb de cdi/bobine.
Ja, ruk, kost weer een meier...
Maar nu kan je er nog niks mee.
 
Ik zou ook 98 gaan tanken. Die E10 is echt rommel.
Al een paar auto's met een compleet verrot inlaat traject gezien omdat die ethanol er door heen had gevreten.
Vooral als je er niet dagelijks mee rijdt. Dat spul koekt aan en vreet door (ouder) aluminium heen.

Vwb de cdi/bobine.
Ja, ruk, kost weer een meier...
Maar nu kan je er nog niks mee.

Ja alleen zit krap met mijn budget nu. Ik kan ook voor een Athena ontgrensde CDI gaan. Deze zal makkelijk de toeren aan kunnen: https://www.athena.eu/en-us/cdi-with-no-rev-limiter-replacement-to-oe-P27162.htm

Ja zal ook ff gelijk 98 in knallen.
 
EINDELIJK MANNEN EINDELIJK GELUKT!!!!!

Het was inderdaad de CDI waar we eigenlijk met zijn allen richting de ontsteking zijn gaan denken! Vooral op aanraden van @zippie078 toch besloten om de Top Performance te kopen maar dan wel de niet variable versie ervan. Ik heb de CDI gemonteerd en net even getest. Volgas erop, geen enkele vorm van stotteren meer! Heb trouwens wel sproeier 90 van te voren erin gedaan. Nu kan ik die ook straks verhogen tot ik de juiste mengsel heb.

Nogmaals iedereen erg bedankt voor de tips en meedenken. Heeft me echt geholpen!

TPR.jpeg
 
Top! Altijd mooi als je tot een oplossing komt, kost wat tijd en knaken maar dan heb je ook wat.

Succes met afstellen van het blokje. Ga je nog op een testbank ermee?

Ik denk het wel. Eerst het een en ander nog fijnafstellen en dan eventjes naar Twins rijden.

Ze zijn nu trouwens dicht vanwege vakantie dus erna pas.
 
Ben benieuwd, rij wel veilig en uit de buurt van de politie he. Je toerenbegrenzer is er nu af. :tonguewink:

Gek rijden deed ik 15 jaar geleden hehe. Nu gewoon af en toe gas opentrekken voor het geluid en meer niet.

Voor de rest ziet de scooter er geheel standaard uit. Alle verlichtingen etc. werkt en als de politie zegt stoppen dan stoppen we gewoon :)

Misschien dat ik later de standaard luchtfilter terug erop zet. Scheelt wel wat herrie en aandacht van de politie.
 
Back
Top