Half gas goed, vol gas stotteren

Fiko

Monteur mechatronica
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met afstellen van de scooter maar het wil niet echt lukken. Het lijkt meer op een carburateur afstelling maar dat durf ik niet gauw te zeggen.

Ik ben van sproeier 110 afgebouwd naar 92 maar het probleem van stotteren bij vol gas blijft. Het aanlopen met half gas voel je de koppel oftewel de trekkracht goed erin zitten, geen problemen mee. Bij het langzaam en geleidelijk openen van het gas trekt de scooter heel mooi in toeren door naar zijn topsnelheid. Maar zodra ik zeg maar tijdens geleidelijk of vanuit half gas de gashendel helemaal opentrek, dan stottert hij en voel je dus dat de scooter tegengehouden wordt.

De bougiekleur blijft grijs. Bij sproeier 110 was hij ook grijs.

Je zou misschien denken dat het met ontsteking te maken heeft maar dan zou hij ook moeten stotteren wanneer ik de gashendel geleidelijk opentrek en de scooter zo naar zijn top laat gaan.

Ik heb al een nieuwe bougie erin gestopt. NGK9. Nieuwe NGK racekabel en dop. Luchtschroef 1,5 slag open. Iets meer of minder levert geen resultaat op. Kan haast niet zeggen dat er ergens een vacuumlek is want wanneer ik de luchtinlaat van carburateur blokkeer dan valt de scooter onmiddellijk uit. Onderhand al twintig massakabels gelegd vanuit het blok naar frame. Ik heb de killswitch wel tussen ontstekingskabel (groene) en de CDI geplaatst. Functioneert dus als een verbreekcontact maar denk ook niet dat het hiermee te maken heeft.

Kan iemand mij een raad geven?

Setup:

- 70cc Athena Racing AC met 0,6mm squish
- Athena Racing uitlaat
- Polini CP 21 carburateur met Polini power filter
- Malossi VL13 membraan
- Malossi spruitstuk recht
- Malossi MHR overrange transmission set
- Malossi Fly Clutch
- Malossi Clutch Bell
- RMS Racing krukas
- NGK C4 racing kabel en dop

3.5gr rolletjes
Groene drukveer
Witte trekveren
92 hoofdsproeier
 
Advertisement - register to remove this

Grotere carburateur al geprobeerd?


SSP
De carburateur is nieuw en denk eerlijk gezegd dat een 21mm voldoende is voor een middeltoerige 70cc cilinder.

Ik kan ook niet even een grotere kopen om puur uit te sluiten. Ken ook niemand die eventueel kan lenen of wat dan ook.
Post automatically merged:

Heb je je gasnaald armen proberen te zetten? Krijgt hij wel voldoende lucht?

Hoe kun je de hoeveelheid lucht controleren eigenlijk? Wanneer ik de luchtschroef verder dan 1.5 slag opendraai, hoor je ook niets klimmen in de toeren. Heb trouwens ook zo'n zwarte beschermkap om de schuimfilter heen zitten. Misschien belemmert dit de hoeveelheid inlaat van lucht? Zal die ook eens eraf halen en dan testen.

Gasnaald staat in zijn standaard (middelste) stand, heb ik niks aan veranderen. Theoretisch gezien zou de stand mogelijk verandert moeten worden als hij bij half gas problemen oplevert. De oorzaak van stotteren bij vol gas is eigenlijk meestal de hoofdsproeier maar omdat ik al zo ver omlaag ben gegaan en geen resultaten heeft geboden, ben ik een beetje radeloos geraakt.

Ik ga nog een keer proberen om van 92 naar 88 te zakken, puur kijken wat hij doet. Als hij weer blijft stotteren bij vol gas dan moet ik wel ergens anders kijken.

Ik wil daarna een nieuwe bougie met hittegraad 10 uitproberen. Als het niet helpt, dan de CDI vervangen. Als dat ook niet helpt de gehele ontsteking.

Anders weet ik het ook niet meer.
 
Last edited:
Verlaagd naar sproeier 88 en bougie hittegraad 10 erin gedaan. Probleem blijft identiek.
Kleur bougie lichtgrijs.

Denk volgende stap een nieuwe ontsteking en pick-up erin plaatsten. Moet tijdens de revisie wel iets mee gebeurd zijn.

Als iemand tussendoor nog tips heeft lees ik het graag.
 
Verlaagd naar sproeier 88 en bougie hittegraad 10 erin gedaan. Probleem blijft identiek.
Kleur bougie lichtgrijs.

Denk volgende stap een nieuwe ontsteking en pick-up erin plaatsten. Moet tijdens de revisie wel iets mee gebeurd zijn.

Als iemand tussendoor nog tips heeft lees ik het graag.
is het met volgas bwoaaaap of trrrrr zegmaar
 
is het met volgas bwoaaaap of trrrrr zegmaar

Trrr. Bougie blijft lichtgrijs. Moet haast iets met de ontsteking zijn. Kan ook dat de killswitch kabel veelte dun is waardoor er veel weerstand ontstaat als ik de boel gelijk opentrek. Heb em namelijk op de spoel aangesloten (groene kabel op de cdi).
 
Ik heb een beetje hetzelfde probleem hier. Heb andere cdi bobine bougie en bougiekabel geprobeerd. Ook met verschillende sproeiers maar toch gaat hij met volgas bij hoge toeren niet vooruit.
 
Gasnaald een clipje omhoog al geprobeert? Dit is niet echt een ontstekingsprobleem voor zover ik het lees. En hoelang heb je je scooter laten draaien voor je naar de bougie keek? Nieuwe bougie moet wel ff draaien voor die verkleurd
 
Gasnaald een clipje omhoog al geprobeert? Dit is niet echt een ontstekingsprobleem voor zover ik het lees. En hoelang heb je je scooter laten draaien voor je naar de bougie keek? Nieuwe bougie moet wel ff draaien voor die verkleurd

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Weet niet of het een verschil zal maken maar zal het eens proberen.

Ik weet dat het best kan duren alvorens een bougie verkleurd maar heb nog niet veel km's kunnen rijden. Misschien max 5km (alleen afstellen). Omdat er nu niet een fatsoenlijke indicatie is over de mengsel, durf ik ook niet te lang mee door te rijden. Eerst ff dat stotter gedoe oplossen.
 
Begrijpelijk natuurlijk, laat maar weten of het heeft geholpen anders zoeken we verder ;)

Sproeier afgebouwd tot 84, geen resultaat. Kreeg nu tussendoor zelf iets te weinig benzine. Terug naar 86 en gasnaaldclipje standje hoger maar helaas, ook geen resultaat. Lijkt erop alsof het zelfs tikje slechter werd.

Heb nu al best veel stappen doorgenomen en lijkt dat niks werkt...

Nog een andere mogelijkheden waarvan jullie denken probeer dat eens?
 
Waar dan? Heb toch echt de juiste hoeveelheid pakking aangebracht tussen de blokhelften. Lijkt me ook sterk dat de keerringen lekt. Zijn nieuw..
Carburateur/luchtfilter misschien.

Ik had soortgelijke klachten en nadat ik een slangen klem had vervangen was het weg.
Zoog daar blijkbaar toch valse lucht terwijl het ik niet voelde en/of zag. Had het ook alleen bij vol gas.

Een 70cc zuigt gewoon veel meer aan en dat gebeurt soms op rare plekken die je niet zo snel vindt. Ik kon hem daarna ook veel beter en sneller knap afstellen.

Of het helpt weet ik niet maar baat het niet, schaad het niet.
 
Carburateur/luchtfilter misschien.

Ik had soortgelijke klachten en nadat ik een slangen klem had vervangen was het weg.
Zoog daar blijkbaar toch valse lucht terwijl het ik niet voelde en/of zag. Had het ook alleen bij vol gas.

Een 70cc zuigt gewoon veel meer aan en dat gebeurt soms op rare plekken die je niet zo snel vindt. Ik kon hem daarna ook veel beter en sneller knap afstellen.

Of het helpt weet ik niet maar baat het niet, schaad het niet.

Als ik me hand voor de luchtinlaat van de carburateur houdt dan valt het blok direct uit. Normaal zou het dan langer moeten duren voordat hij uitvalt bij valse lucht.

Ik zal nogmaals controleren en wat remreiniger rondom de spruitspuit etc. spuiten.
 
Als ik me hand voor de luchtinlaat van de carburateur houdt dan valt het blok direct uit. Normaal zou het dan langer moeten duren voordat hij uitvalt bij valse lucht.

Ik zal nogmaals controleren en wat remreiniger rondom de spruitspuit etc. spuiten.
Ja, dat had ik dus ook.
Hand ervoor, uit.
Daarom had ik het daar ook niet gezocht.
Maar met stationair draaien is het heel anders dan met volgas op snelheid.
Ik had in het begin ook remmen reiniger geprobeerd maar daarna al ugh keer gewisseld van sproeier dat er toch weer wat was ingeslopen.
 
Heb alles gecontroleerd. Spruitstuk membraan etc. nog een keer eraf en geïnspecteerd. Ik zie niks geks. Alles is goed afgedicht, geen vacuumlek of dergelijke. Zonder powerfilter ook zelfde probleem.

Toch maar eens een nieuwe ontsteking proberen dan?
 
Voor een 70cc Athena Racing AC is een squish van 0.60mm de juiste.

Ik zie eerlijk gezegd niks vreemds in/aan je huidige set-up?
Zou gewoon moeten blazen om het zo maar even te zeggen...

Maar wat ik ook mis is juist wat voor type stator en CDI er momenteel gemonteerd zit!
Het is weliswaar een zgn. middeltoerig set-up, maar of de CDI dat (geweld) aankan is een tweede.

Voor de rest ziet het er goed uit, wel jammer van de fly clutch want deze komt vrijwel overeen met de standaard koppeling.
Delta clutch was een betere keuze geweest..., maar goed dit staat echter los van het/je probleem.
 
Back
Top