H4 led vervangen. (Foto)

Kun je als je een H4 led aansluiting op je scooter hebt bij bijv. een aerox er gewoon een led lamp in klikken met de zelfde aansluiting. Doet groot licht het dan ook meteen apart?

Groet Jules.54070F47-0141-4EA4-B9B9-DA95220BE12E.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Jules,

als je verlichting van de scooter alleen brandt als de motor draait, kun je er niet zomaar een LED-koplamp op zetten.
Dan werkt je verlichting namelijk met wisselspanning die direct van je stator achter je vliegwiel komt.

LED heeft een stabiele gelijkspanning nodig anders geeft deze een flikkerend licht en zal niet lang meegaan.
 
Jules,

als je verlichting van de scooter alleen brandt als de motor draait, kun je er niet zomaar een LED-koplamp op zetten.
Dan werkt je verlichting namelijk met wisselspanning die direct van je stator achter je vliegwiel komt.

LED heeft een stabiele gelijkspanning nodig anders geeft deze een flikkerend licht en zal niet lang meegaan.

Het lampje brand inderdaad alleen als de motor draait. Is dit een groot probleem als ik het led lampje er in doe en is dit makkelijk op te lossen. En hoe kan ik dit doen.

Groet Jules.
 
Jules,

je scooter is niet geschikt voor LED.
Je kunt je scooter wel ombouwen zodat de verlichting via de accu loopt maar ik raad het je af.

Door belastingen te verplaatsen van het wisselspanningsgedeelte naar het gelijkspanningsgedeelte haal je de hele spanningshuishouding van je scooter overhoop, wat kan leiden tot problemen met je spanningsregelaar,je accu en je elektrische choke.

Wil je persee toch naar LED, laat het weten, ik beschrijf je wel wat je moet doen, zonder garantie uiteraard!
 
Jules,

je scooter is niet geschikt voor LED.
Je kunt je scooter wel ombouwen zodat de verlichting via de accu loopt maar ik raad het je af.

Door belastingen te verplaatsen van het wisselspanningsgedeelte naar het gelijkspanningsgedeelte haal je de hele spanningshuishouding van je scooter overhoop, wat kan leiden tot problemen met je spanningsregelaar,je accu en je elektrische choke.

Wil je persee toch naar LED, laat het weten, ik beschrijf je wel wat je moet doen, zonder garantie uiteraard!

Ik zou graag weten wat ik moet doen. Dan kan ik nog kijken of ik het ga uitvoeren.

Groet Jules.
 
Heb je eventueel een alternatief wat fel is. Nu heb ik een geel achtige kleur lamp. Met groot licht zie ik nog geen 5 m voor mij. Dus vandaar. Miss heb je een andere oplossing.
Ik hoor het graag.

Groet Jules.
 
Nu heb ik een geel achtige kleur lamp.
Wat voor lamp heb je er nu in zitten ?
Een "ouderwets" bolletje ?

Met groot licht zie ik nog geen 5 m voor mij.
Zit er misschien aanslag op het glas van de unit of inwendig op reflector ?
Dit kan lichtopbrengst negatief beïnvloeden.

Zelf zou ik gaan voor halogeen als led geen optie is.

Trouwens:
Wat is het bouwjaar van je Aerox ?
Dan kan ik kijken welke lamp er origineel in zit en aan de hand daarvan een alternatief bedenken/vinden.
 
Ik zou graag weten wat ik moet doen. Dan kan ik nog kijken of ik het ga uitvoeren.

Groet Jules.

Zoek de connector op van de linker handvat.
Hier arriveert een blauw/rode draad vanaf de stator achter je vliegwiel.
Knip deze op een aantal centimeter vanaf de connector af (Dus niet de blauw/rode kabel richting handvat!!!).

De blauw/rode draad richting stator isoleer je goed af en blijft los liggen.
Van het andere eindje dat nog aan de connector zit strip je ongeveer 0,5cm van de isolatie af.

Neem een langer stuk draad en maak hiermee een aftakking op de bruine draad bij je contactslot.
Het andere einde van deze langere draad strip je ook op ongeveer 0,5 cm.
Soldeer nu de gestripte blauw/rode draad en het gestripte einde van de langere draad aan elkaar en isoleer deze soldeerverbinding goed af.
 
In de handleiding heeft Yamaha het over een gloeilamp (rood onderstreept)
Deze lijkt op een halogeenlamp (groene cirkel)
Zo te zien kan je twee schroeven verwijderen en dan haal je de unit los (blauwe pijlen)
Wanneer je de unit los hebt, zou je de binnenzijde schoon kunnen maken.
Voor het schoonmaken van de binnen en de buitenzijde kan je WD-40 gebruiken.
Ik wordt een beetje op het verkeerde been gezet i.v.m. het GLOEILAMP verhaal.
Probeer sowieso een halogeen.
Let wel:
Ga nooit over het maximale wattage heen !!!
In jouw geval 35 watt.

Koplamp Aerox.jpg
 
In de handleiding heeft Yamaha het over een gloeilamp (rood onderstreept)
Deze lijkt op een halogeenlamp (groene cirkel)
Zo te zien kan je twee schroeven verwijderen en dan haal je de unit los (blauwe pijlen)
Wanneer je de unit los hebt, zou je de binnenzijde schoon kunnen maken.
Voor het schoonmaken van de binnen en de buitenzijde kan je WD-40 gebruiken.
Ik wordt een beetje op het verkeerde been gezet i.v.m. het GLOEILAMP verhaal.
Probeer sowieso een halogeen.
Let wel:
Ga nooit over het maximale wattage heen !!!
In jouw geval 35 watt.

View attachment 52569

Top! Hartstikke bedankt voor deze info.Ik weet nu alles wat ik wilde weten. Echt heel erg bedankt.
Groet Jules.
 
In de handleiding heeft Yamaha het over een gloeilamp (rood onderstreept)
Deze lijkt op een halogeenlamp (groene cirkel)
Zo te zien kan je twee schroeven verwijderen en dan haal je de unit los (blauwe pijlen)
Wanneer je de unit los hebt, zou je de binnenzijde schoon kunnen maken.
Voor het schoonmaken van de binnen en de buitenzijde kan je WD-40 gebruiken.
Ik wordt een beetje op het verkeerde been gezet i.v.m. het GLOEILAMP verhaal.
Probeer sowieso een halogeen.
Let wel:
Ga nooit over het maximale wattage heen !!!
In jouw geval 35 watt.

View attachment 52569
Nog een vraagje. Kun je ook het glas van de kap af halen ik zie wel pinnetjes aan de zijkant zitten maar die zitten heel erg vast. Is het glas misschien aan de kap geplakt.
 
Standaard zit een halogeenlamp in je aerox van 12v 35w. Als je je voorkap er af haalt zie je dat je je koplamp unit los kan schroeven van je kap. Ik denk dat je "glas" er dan ook van af te halen is.

Ik heb persoonlijk een led lampje van aliexpres besteld en die werkt prima. Zal je sowieso eerder moeten vervangen omdat led lampjes niet gemaakt zijn voor wisselspanning maar ik vind die gele gloed ook idd niet mooi. Ik doe nu iets van 2 maanden met t lampje en hij werkt nog. Als je n link wilt hebben moet je t maar vragen, maar ik kan je garanderen dat hij t niet zo lang zal doen als n halogeen.

Ook is halogeen trouwens over het algemeen feller en veel led lampjes geven weinig licht.
 

Attachments

  • 20200128_122427.jpg
    20200128_122427.jpg
    377.3 KB · Views: 12
Je hebt overigens h4 halogeen lampjes met een blauwe coating. Deze zien er minder geel uit. Worden vaak als "xenon look" halogeentjes verkocht. Heb zelf ooit per ongelukt zo een lampje besteld terwijl deze niet in mn scooter past. Misschien dat zoiets wat voor je is?
 

Attachments

  • 15802187079945346541870123475656.jpg
    15802187079945346541870123475656.jpg
    170.1 KB · Views: 13
Je hebt overigens h4 halogeen lampjes met een blauwe coating. Deze zien er minder geel uit. Worden vaak als "xenon look" halogeentjes verkocht. Heb zelf ooit per ongelukt zo een lampje besteld terwijl deze niet in mn scooter past. Misschien dat zoiets wat voor je is?

Ik heb nu een xenon lampje gehaald maar die is precies hetzelfde als het halogeen lampje wat ik er nu in heb zitten. Ik heb zelf ook een led lampje besteld maar weet niet of deze goed is. Zou je de link van het led lampje willen sturen? Kun je met een led lamp ook verder kijken of is het alleen feller?
 
Tja dat Xenon is eigenlijk altijd "xenon look", vandaar weer die gele gloed waarschijnlijk. Het ledje wat ik heb gehaald is alleen geen H4, het is H6. Linkje > hier < en van de producten is het de grootste, die van 24w.

Ik zal zo even een fototje maken voor je op de weg zodat je het ziet. Normaal en groot licht.

Voor de vraag of je verder kan zien, dat denk ik niet persé omdat je altijd het zelfde beeld hebt door de reflector in je koplamp. Nouja, misschien kan je idd net wat verder zien omdat het feller is maar dat zal niet heel veel zijn.

Edit: Er zijn wss wel h4 lampjes zoals de mijne te vinden hoor. Zal n foto sturen met het beeld van mijn ledje en als t je bevalt zou ik gewoon dezelfde wattage halen.
 
Tja dat Xenon is eigenlijk altijd "xenon look", vandaar weer die gele gloed waarschijnlijk. Het ledje wat ik heb gehaald is alleen geen H4, het is H6. Linkje > hier < en van de producten is het de grootste, die van 24w.

Ik zal zo even een fototje maken voor je op de weg zodat je het ziet. Normaal en groot licht.

Voor de vraag of je verder kan zien, dat denk ik niet persé omdat je altijd het zelfde beeld hebt door de reflector in je koplamp. Nouja, misschien kan je idd net wat verder zien omdat het feller is maar dat zal niet heel veel zijn.

Edit: Er zijn wss wel h4 lampjes zoals de mijne te vinden hoor. Zal n foto sturen met het beeld van mijn ledje en als t je bevalt zou ik gewoon dezelfde wattage halen.

De link doet het niet, dan kom ik namelijk gewoon op de home page uit. Als je een H6 lampje hebt, past die dan gewoon in een H4 aansluiting of moet je dit aanpassen?
Ik zie graag je foto’s tegemoet.
 
Back
Top