Binc

New Member
Moet je als je een h4 (fitting) led koplamp gaat monteren hem op de geschakelde + doen of niet. Of kan die gewoon gemonteerd worden zoals de huidige hallogeen lamp. En ik heb nu een wedgelamp ook moet die ook op de geschakelde + want dat is die nu niet. Gaat om een vespa s
 
Advertisement - register to remove this

LED werkt niet fatsoenlijk met wisselspanning.

Dus als je verlichting momenteel op wisselspanning werk, dus als deze alleen brandt als je motor draait, moet je inderdaad de verlichting omzetten naar gelijkspanning.

Maar eerlijk gezegd zou ik hier niet aan beginnen er treden allerlei ongewenste effecten op omdat je toch zeker een 40 a 45 Watt, verplaatst van de lichtspoel naar de laadspoel van je stator en bovendien krijgt de spanningsregelaar dit extra vermogen voor zijn kiezen.
MAW je gooit de hele stroomhuishouding van je scooter door elkaar.
 
Maar ik heb mijn dagrijverlichting hier ook al op aangesloten en het licht wat nu van de halogeen afkomt is echt niet veel
 
Zou je geen 2e spannings regelaar waar de gelijkrichter inzit aan de wissel spanning van de koplamp aan kunnen sluiten?
zo maar een gedachte dan kan daar de led-koplamp op, of heb je dan ook een 2e accu nodig?
wie weet het?
 
Dit zou mogelijk zijn als de wisselspanning, afkomstig van de stator , altijd hoger zou zijn als de 12Volt die deze Led-verlichting verlangt.
Dit is echter niet zo en dat is nou net het probleem.
 
Ik heb zelf het lampje dat in de koplamp naast de H4 zit vervangen voor een 12V led lamp en die ging na een dag al kapot, en die krijgt ook wissel spanning.
Nu heb ik een schakeling met een diode-brug (2A 600V) en een afvlak elco (47uf 50v) gebouwd en een weerstand in serie om de stroom binnen de perken te houden.
Getest op de werkbank met 10 tot 17 volt wisselspanning werkt dat goed.
Moet dit nog inbouwen voor de winter 1 dezer dagen.
Eens kijken of dat dan werkt.

scoot stadsled licht.jpg
gewoon een tussen adapter in de koplamp voor van wissel naar gelijkspanning

Img_0637.jpg Dit zit in de verdikking aan de rechterkant
bruggelijkrichter, elco, condensator, weerstand op een stukje gaatjes print gesoldeerd.
Helaas geen foto van klare print, zit al in krimpkous verwerkt.
brug.jpg
 

Attachments

  • Img_0636.jpg
    Img_0636.jpg
    15.2 KB · Views: 23
Last edited:
Leuk projectje. :)

Voor een klein lampje zoals dit is dit simpele schakelingetje voldoende om dit lampje met zeer beperkt vermogen te voorzien van een relatief stabiele spanning.

Echter voor een koplamp die toch zeker 3 Ampère trekt komt er een te grote rimpel op deze gelijkspanning, of je moet al een joekel van een elco gaan gebruiken om deze rimpel weg te poetsen.

Het varieren van de spanning bij stationair en gas geven zal in mindere mate het probleem zijn want ik zie led-koplampen die gespecificeerd worden voor een gelijkspanning tussen 9 en 33 Volt echter de grote rimpel op deze gelijkspanning zorgt voor een "flikkerend" lichtbeeld dit omdat de reactie van LED vele malen hoger is dan van een gloeilamp.
Verder weet ik niet of de led-driver ervan houdt met zo'n grote fluctuaties te werken.
 
Ik heb zelf het lampje dat in de koplamp naast de H4 zit vervangen voor een 12V led lamp en die ging na een dag al kapot, en die krijgt ook wissel spanning.
Nu heb ik een schakeling met een diode-brug (2A 600V) en een afvlak elco (47uf 50v) gebouwd en een weerstand in serie om de stroom binnen de perken te houden.
Getest op de werkbank met 10 tot 17 volt wisselspanning werkt dat goed.
Moet dit nog inbouwen voor de winter 1 dezer dagen.
Eens kijken of dat dan werkt.
View attachment 58008
gewoon een tussen adapter in de koplamp voor van wissel naar gelijkspanning

View attachment 58009 Dit zit in de verdikking aan de rechterkant
bruggelijkrichter, elco, condensator, weerstand op een stukje gaatjes print gesoldeerd.
Helaas geen foto van klare print, zit al in krimpkous verwerkt.
View attachment 58010
Vandaag deze schakeling in de scoot gemonteerd, werkt goed.
Even afwachten voor hoe lang, maar ik heb er een goed gevoel bij.
 
Zolang de uitgangsspanning van dit schakelingetje binnen de specs valt van de ledlamp zal deze het ook lang volhouden.

Echter wanneer je buiten de specs gaat kan het zijn dat bij een te lage spanning de led helemaal niet oplicht of bij een te hoge spanning de led te warm wordt.
Het probleem bij LED is echter wanneer deze warm wordt gaat de weerstand omlaag.
MAW de stroom omhoog en de led wordt nog warmer/heter.
Dit vormt een spiraal en uiteindelijk gaat de led defect.
Dit in tegenstelling met een gloeilamp die enigszins de stroom regelt.
Wanneer een gloeilampje warm wordt stijgt de weerstand en wordt de stroom lager.
Omdat de stroom lager wordt "koel" de gloeilamp weer enigszins af.
Temperatuur en stroom pendelt zich dan op een bepaald punt in.
 
Ik zit nu met 1000 Ohm weerstand in serie en 17 volt wissel op maximaal 16 mA , dus erg warm zal die led het niet krijgen en met het starten zie ik heel even het ledje knipperen wat bij stationair lopen weg is.

Overens was die T10 led geschikt voor 12 volt met 60 mA volle led licht sterkte.

Het blijft wel een stadslicht die niet veel licht hoeft te geven en wel zorgt dat je gezien wordt.

Tevens ben ik ook nog aan het knutselen voor de spanning te stabiliseren op 9 Volt met een IC 7809 en dan heb je een vaste stroom, spanning en licht sterkte.
7809.jpg
dus zonder de serie weerstand deze schakeling achter bovenstaande gelijkrichter.
 
Dat gele condensatortje in je eerste schemaatje kun je ook weglaten als je het schakelingetje van bijdrage #12 erachter bouwt.

Wat heb je voor een gelijkspanning over de condensator van het eerste schemaatje als de motor stationair draait met het ledlampje aangesloten?

Wellicht is de spanning hoog genoeg om zelfs een 7812 te gebruiken.

Je moet dan minimaal 14,5V gelijkspanning hebben, dit betekent dus een wisselspanning van ongeveer

(14,5/1,41) +1,4=11,7V~
 
@Sparky
Ik kan dat allemaal niet meten, alles zit in krimpkous en de koplamp zit weer dicht, windscherm erop, er wordt dagelijks mee gereden door ons beiden.

Dus de ontwikkeling moet op de werkbank gebeuren.

Een 78xx heeft volgens de boeken altijd 2 volt meer nodig dan de uitgang, dus de 7812 doe ik dan niet, zou best krap kunnen zijn aangezien de standaard 12V lamp heel moet blijven, maar gemeten aan de scoot heb ik niets.

De 7809 a 20 cent (er bestaat ook nog een 7810 maar niet in mijn voorraad) moet het gaan doen, die wordt lauw 23 graden.

Nu alles op print solderen en dicht krimpen, T10 male en female aan solderen en testen of die dan zijn warmte kwijt kan.
Daarna in de schuur wachten op een montage moment t.z.t.
 
Die 14,5V komt uit een datasheet dus de fabrikant heeft hier wat extra marge genomen.

En inderdaad hopen dat die krimpkous niet te zeer isoleert en de 7809 of 7810 te heet wordt.
Persoonlijk denk ik niet want het ledje heeft maar een beperkt vermogen en zelf heb je maar een lichte verhoging van temperatuur gemeten van 23 graden Celsius.
 
Ik heb aan de 7809 stukje koperfolie geschroefd en dan de zij kanten over het ic gevouwen en met soldeer puntje aan elkaar.

Toen de krimpkous en overheen en alleen aan de uiteinden 3 cm gekrompen zodat er nog een lucht zakje in het midden zit.

Geen temperatuur verhoging gemeten na 3 uur, led blijft mooi branden, lijkt dus goed te gaan.

Snel nog even een brood gebakken voordat vrouw thuis komt voor het eten.
 
Back
Top