GY6 toerental checken

Geert J.

Member
Beste forumleden,

Vandaag ben ik aan het klussen geslagen met een toerenteller voor op mijn Grande Retro. Een mens moet wat met zijn tijd.
Na lang prutsen doet hij het!
Ik vraag me nu alleen wel af: Volgens de toerenteller zou de scooter 2400 toeren stationair draaien als de choke eraf is. Is dat niet wat veel?
En als ik een keer flink gas geef schiet het tellertje naar 8000 toeren. Is dat ook niet wat veel voor een viertakt? Oftewel, zou dat kunnen kloppen en lopen die blokjes gewoon zo hoog of doe ik iets niet goed?
 
Advertisement - register to remove this

Dit zou je moeten nakijken in de servicemanual van je scooter.
Ieder merk geeft hierover weer een ander advies.

Zo wordt voor de Kymco Like 50cc, een stationair toerental geadviseerd van 2000 +/- 100 RPM.
Voor de Kymco Like 125cc is dit weer 1700 +/- 100 RPM.

2400 RPM lijkt me inderdaad wat aan de hoge kant maar zolang het achterwiel stil staat waneer de scooter op de middenbok staat en stationair loopt is dit ok.

Het stationair toerental kun je overigens regelen met de stelschroef op de carburateur die zich bij de halve maan bevindt waar de gaskabel overheen ligt.

De toerentalbegrenzing ligt bij de meeste 4-takt 50cc scooters bij om en nabij de 8000 RPM, dus dit is ok.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb nog wat met de stelschroef geprutst en hij loopt nu mooi 1500 RPM. Eens kijken of hij daar lekker op blijft lopen. Misschien is dit ook wel wat aan de lage kant, maar dat stel ik later nog wel weer bij.
Ik ben benieuwd hoeveel toeren hij loopt als ik er mee rijd, maar morgen eerst de kappen maar weer even terugzetten...
Bedankt!
 
Vandaag even een stukje gereden.
Stationair loopt hij 1700 RPM. Vol gas optrekken vliegt de toerenteller naar 6500 RPM. Daar blijft hij hangen totdat de vario op z'n end is. Tot aan de topsnelheid van 62km/u trekt hij door tot 8400 RPM. Is het dan schadelijk om die snelheid te rijden? Vooral op de lange afstanden?
 
Rustig cruisen is 55 aan te raden dan zit je wat lager qua toeren.
En je verbruikt hoogstwaarschijnlijk dan minder.
 
Back
Top