Geert J.
Member
Dag scooterliefhebbers,
Ik heb een Grande Retro GY6 Brom uit 2011 met 6600km met originele onderdelen (50cc).
Elke gek zijn gebrek, want ik ben erg blij met deze scooter. Hij krijgt dan ook altijd zijn onderhoud (olie, kleppen stellen, luchtfilter, transmissieolie, bla bla bla).
En ik wil heb dus écht goed hebben. Ik behandel hem echt met zorg, zeg maar...
Al vanaf dat ik hem heb, een jaar, liep hij stationair instabiel. Er zit een toerenteller op (zelf gedaan) en dus weet ik precies hoe hij loopt.
Het stationair schommelde dus best veel. In rust dus 1900 RPM. Gaf je een beetje gas, bleef hij hangen tussen 2500 en 3000. Langzaam zakte hij af naar 1900 als je hem z'n gang liet gaan. De gaskabel komt goed terug en blijft dus niet hangen. Op choke liep hij koud 4000 RPM.
Zoals ik al zei, ik wil hem echt goed hebben en stoorde me hier dus ook aan.
Hij trok geen valse lucht bij het spruitstuk, dus heb ik de gehele carburateur vervangen. Ze kosten immers toch geen drol
Dit had het probleem verholpen. Bij gas los meteen terug vallen op 1900 RPM en niet 'slingeren'.
Het stationair staat op 1900 RPM precies wanneer hij warm is. Op choke zo'n 3000 RPM.
Maar nu, precies hetzelfde probleem is terug. Nog niet zo erg als eerst, maar wel weer merkbaar. 4000 RPM op choke ipv 3000 RPM. 4000 RPM klinkt overdreven als stationair toerental...
Ook schommelt het stationair weer wanneer je een héél klein beetje gas geeft. Hij valt dus niet meer mooi terug naar 1900 RPM.
Nu vind ik het wat dol om de 3e carburateur hiervoor aan te schaffen, daarom nu de vraag: Wat kan dit zijn? Is het de choke, trekt de carburateur zelf valse lucht?
Kan er een handmatige choke op gemaakt worden?
Zijn er onderdelen op de GY6 carburateur die berucht zijn om lucht lekken?
Is de automatische choke een typisch 'klote ding'?
Ik hoop niet dat jullie dit zeikerig van mij vinden. Ik vind het gewoon erg prettig wanneer techniek precies werkt zoals het hoort.
Groeten,
Geert
Ik heb een Grande Retro GY6 Brom uit 2011 met 6600km met originele onderdelen (50cc).
Elke gek zijn gebrek, want ik ben erg blij met deze scooter. Hij krijgt dan ook altijd zijn onderhoud (olie, kleppen stellen, luchtfilter, transmissieolie, bla bla bla).
En ik wil heb dus écht goed hebben. Ik behandel hem echt met zorg, zeg maar...
Al vanaf dat ik hem heb, een jaar, liep hij stationair instabiel. Er zit een toerenteller op (zelf gedaan) en dus weet ik precies hoe hij loopt.
Het stationair schommelde dus best veel. In rust dus 1900 RPM. Gaf je een beetje gas, bleef hij hangen tussen 2500 en 3000. Langzaam zakte hij af naar 1900 als je hem z'n gang liet gaan. De gaskabel komt goed terug en blijft dus niet hangen. Op choke liep hij koud 4000 RPM.
Zoals ik al zei, ik wil hem echt goed hebben en stoorde me hier dus ook aan.
Hij trok geen valse lucht bij het spruitstuk, dus heb ik de gehele carburateur vervangen. Ze kosten immers toch geen drol
Dit had het probleem verholpen. Bij gas los meteen terug vallen op 1900 RPM en niet 'slingeren'.
Het stationair staat op 1900 RPM precies wanneer hij warm is. Op choke zo'n 3000 RPM.
Maar nu, precies hetzelfde probleem is terug. Nog niet zo erg als eerst, maar wel weer merkbaar. 4000 RPM op choke ipv 3000 RPM. 4000 RPM klinkt overdreven als stationair toerental...
Ook schommelt het stationair weer wanneer je een héél klein beetje gas geeft. Hij valt dus niet meer mooi terug naar 1900 RPM.
Nu vind ik het wat dol om de 3e carburateur hiervoor aan te schaffen, daarom nu de vraag: Wat kan dit zijn? Is het de choke, trekt de carburateur zelf valse lucht?
Kan er een handmatige choke op gemaakt worden?
Zijn er onderdelen op de GY6 carburateur die berucht zijn om lucht lekken?
Is de automatische choke een typisch 'klote ding'?
Ik hoop niet dat jullie dit zeikerig van mij vinden. Ik vind het gewoon erg prettig wanneer techniek precies werkt zoals het hoort.
Groeten,
Geert