GY6 stationair schommelend

Geert J.

Member
Dag scooterliefhebbers,

Ik heb een Grande Retro GY6 Brom uit 2011 met 6600km met originele onderdelen (50cc).

Elke gek zijn gebrek, want ik ben erg blij met deze scooter. Hij krijgt dan ook altijd zijn onderhoud (olie, kleppen stellen, luchtfilter, transmissieolie, bla bla bla).
En ik wil heb dus écht goed hebben. Ik behandel hem echt met zorg, zeg maar...

Al vanaf dat ik hem heb, een jaar, liep hij stationair instabiel. Er zit een toerenteller op (zelf gedaan) en dus weet ik precies hoe hij loopt.

Het stationair schommelde dus best veel. In rust dus 1900 RPM. Gaf je een beetje gas, bleef hij hangen tussen 2500 en 3000. Langzaam zakte hij af naar 1900 als je hem z'n gang liet gaan. De gaskabel komt goed terug en blijft dus niet hangen. Op choke liep hij koud 4000 RPM.
Zoals ik al zei, ik wil hem echt goed hebben en stoorde me hier dus ook aan.
Hij trok geen valse lucht bij het spruitstuk, dus heb ik de gehele carburateur vervangen. Ze kosten immers toch geen drol ;)
Dit had het probleem verholpen. Bij gas los meteen terug vallen op 1900 RPM en niet 'slingeren'.

Het stationair staat op 1900 RPM precies wanneer hij warm is. Op choke zo'n 3000 RPM.

Maar nu, precies hetzelfde probleem is terug. Nog niet zo erg als eerst, maar wel weer merkbaar. 4000 RPM op choke ipv 3000 RPM. 4000 RPM klinkt overdreven als stationair toerental...
Ook schommelt het stationair weer wanneer je een héél klein beetje gas geeft. Hij valt dus niet meer mooi terug naar 1900 RPM.

Nu vind ik het wat dol om de 3e carburateur hiervoor aan te schaffen, daarom nu de vraag: Wat kan dit zijn? Is het de choke, trekt de carburateur zelf valse lucht?

Kan er een handmatige choke op gemaakt worden?
Zijn er onderdelen op de GY6 carburateur die berucht zijn om lucht lekken?
Is de automatische choke een typisch 'klote ding'?

Ik hoop niet dat jullie dit zeikerig van mij vinden. Ik vind het gewoon erg prettig wanneer techniek precies werkt zoals het hoort.

Groeten,
Geert
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben nog niet weer aan de carburateur geweest. Morgen maar eens met remreiniger in de weer op die carburateur. Anders even helemaal uit elkaar halen.

Ohja, dan nog iets! Als hij koud is klimt hij op tot 4000 RPM ( want de choke staat aan) maar dan ploft hij wat en valt hij terug naar 3000 RPM.

Daarom verdenk ik dat het puur weer de carburateur is die het veroorzaakt, en dan met name de choke. Wel vreemd dat het deze carburateur ook gebeurd...

Het aan en uit gaan van de choke is wel de logische 1,5 minuut en dan loopt hij 1900 RPM. Dus dan zou je zeggen dat de choke wel gewoon werkt. Bovendien hoor en zie je hem duidelijk uit gaan. Misschien dan toch valse lucht...
 
Een dag verder en ik ben weer heel wat wijzer.
Ik had nog een oude elektrische choke liggen welke ik heb omgebouwd tot handmatige choke. Ik heb nu een hendeltje in de buddy waarmee ik hem op choke kan zetten en loslaten om de choke eraf te laten gaan.

Ik kan hem nu mooi doseren zodat hij op choke 2500 RPM loopt ipv die belachelijke 4000 RPM.
Met één drukje is hij van de choke af en loopt hij weer 1900 RPM. Veel beter wanneer je dingen handmatig kan stellen!

Het schommelende stationair heb ik nog niet ondervonden en kunnen beoordelen. Daarvoor moet ik eerst een stuk rijden. Dat komt morgen wel ;)
 
Het niet goed terugzakken naar het stationair toerental net nadat je het gas dicht hebt gedaan kan ook duiden op een te kleine sproeier
Ohh, en bedoel je dan de stationair sproeier of de hoofdsproeier? De stationair sproeier is standaard (maat onbekend) en de hoofdsproeier 88
 
De hoofdsproeier.
Maar 88 is al best groot. Voor een gy6 was 75 dacht ik standaard?
Ah zo! Ik heb er een grotere hoofdsproeier in gedaan omdat ik die GY6 blokjes zo eng schraal afgesteld vind staan. Er zat standaard een 80 in. Voor de grap heb ik er een 88 in gedaan en daar loopt hij goed op. De bougie ziet er goed uit etc. Dus daar ben ik wel blij mee.
Helaas haalt hij de 1 op 40 nu niet meer :tearsofjoy::tearsofjoy:

Het stationair verhaal was voor die wissel naar 88 ook al zo dus daar licht het ook niet aan.
Afijn, voordat ik verder speculeer over het stationaire verhaal moet morgen eerst maar even een testritje doen. Ik heb het idee dat de choke de boosdoener was...
 
Dat de problemen weer terug komen kan best met de weersomstandigheden te maken hebben
En de luchtvochtigheid.
We hebben de laatste weken zomerse temperaturen gehad in februari. Zoals u wel gemerkt heeft.
 
Dag scooterliefhebbers,

Ik heb een Grande Retro GY6 Brom uit 2011 met 6600km met originele onderdelen (50cc).

Elke gek zijn gebrek, want ik ben erg blij met deze scooter. Hij krijgt dan ook altijd zijn onderhoud (olie, kleppen stellen, luchtfilter, transmissieolie, bla bla bla).
En ik wil heb dus écht goed hebben. Ik behandel hem echt met zorg, zeg maar...

Al vanaf dat ik hem heb, een jaar, liep hij stationair instabiel. Er zit een toerenteller op (zelf gedaan) en dus weet ik precies hoe hij loopt.

Het stationair schommelde dus best veel. In rust dus 1900 RPM. Gaf je een beetje gas, bleef hij hangen tussen 2500 en 3000. Langzaam zakte hij af naar 1900 als je hem z'n gang liet gaan. De gaskabel komt goed terug en blijft dus niet hangen. Op choke liep hij koud 4000 RPM.
Zoals ik al zei, ik wil hem echt goed hebben en stoorde me hier dus ook aan.
Hij trok geen valse lucht bij het spruitstuk, dus heb ik de gehele carburateur vervangen. Ze kosten immers toch geen drol ;)
Dit had het probleem verholpen. Bij gas los meteen terug vallen op 1900 RPM en niet 'slingeren'.

Het stationair staat op 1900 RPM precies wanneer hij warm is. Op choke zo'n 3000 RPM.

Maar nu, precies hetzelfde probleem is terug. Nog niet zo erg als eerst, maar wel weer merkbaar. 4000 RPM op choke ipv 3000 RPM. 4000 RPM klinkt overdreven als stationair toerental...
Ook schommelt het stationair weer wanneer je een héél klein beetje gas geeft. Hij valt dus niet meer mooi terug naar 1900 RPM.

Nu vind ik het wat dol om de 3e carburateur hiervoor aan te schaffen, daarom nu de vraag: Wat kan dit zijn? Is het de choke, trekt de carburateur zelf valse lucht?

Kan er een handmatige choke op gemaakt worden?
Zijn er onderdelen op de GY6 carburateur die berucht zijn om lucht lekken?
Is de automatische choke een typisch 'klote ding'?

Ik hoop niet dat jullie dit zeikerig van mij vinden. Ik vind het gewoon erg prettig wanneer techniek precies werkt zoals het hoort.

Groeten,
Geert
ik zit er exact idem in en heb exact hetzelfde probleem, laatste update ws 2021, hoe loopt ie nu?
 
Moi BrommersKiek'n,
Stap 1 is isolator bekijken op een scheurtje of uitgehard rubberen ring. Dus even carb losnemen van kop.
Groet,
 
Back
Top