Gy6 probleempjes

hexxion

New Member
Goedemorgen,

Ik ben nu een jaar in het bezit van een Senzo Riva met het bekende GY6 motorblokje.
- euro 2 bouwjaar 2016
- snor versie
- 15.000 km op de teller

Vorig jaar heb ik de scooter weggebracht voor een grote beurt omdat naar mijn ogen de scooter veel te rijk stond afgesteld (stonk enorm naar benzine en niet goed verbrande uitlaatgassen).
Na de grote beurt liep de scooter merkbaar zuiniger en veel rustiger.
Wat bleef was het 'zagen' op topsnelheid (32km/h) dit is uiteindelijk opgelost door een andere CDI te plaatsen.

Wat in eerste instantie opviel was dat de scooter koud perfect starte maar warm juist helemaal niet. Door de grote beurt was dit ook grotendeels opgelost.
Begin januari heb ik wederom kleppen laten stellen.
Wat ik zelf nog heb gedaan:

Een maand nadat de kleppen waren gesteld en het weer kouder buiten werd reed de scooter op zijn slechtst. Inhouden en niet op gang komen.
Daarom het volgende afgelopen week gedaan.

- nieuwe automatische choke gemonteerd.
- carburateur (laten) reinigen.
- nieuwe gasschuif en gasnaald.
- nieuwe tankdop
- nieuwe CDI
- nieuwe bobine met bogiekap
- gister nog klepspeling nagekeken. Deze staat op 10/10.

Het rijden is an sich nu prima.

Wat het probleem is, nu start de scooter na een paar dagen stilstand enorm slecht (de scooter staat in de schuur)
Pas na 30 seconde lang afwisselend elektrisch starten en met de kickstarter starten slaat de scooter aan.
Ik kan wel gelijk wegrijden zonder dat scooter inhoud of hapert (wat voor het kleppen stellen en carburateur revisie niet kon)
Warm start de scooter gelijk.

Ook merk ik dat als de scooter warm is de uitlaat vaak een backfire geeft als ik het gas loslaat. Mijn inziens staan de kleppen goed afgesteld, toen de uitlaatklep op 0.5 stond reed de scooter echt beroerd.

Wie kan mij een beetje in de goede richting sturen ?

groetjes martijn
 
Advertisement - register to remove this

Wat ik zou proberen : De vacuum slang van het spruitstuk naar de benzine kraan halen als de scooter koud is en niet wil starten. Dan aan het slangetje zuigen zodat de vlotterkamer vol kan lopen ongv 20 sec. Daarna starten , start hij nu wel meteen dan zoeken of de vlotterkamer nakijken op lekkage , hij zou dan tijdens het staan benzine verliezen , als je dan start of kickt duurt het inderdaad even voordat de kamer vol is. Let ook goed op de slang die vanaf de vlotterkamer onderop zit en naar beneden loopt , onderop zit een afsluiting doormiddel van een schroef , dat deze niet lekt of door zweet.
Als dat niet helpt zou ik koud de compressie meten , ook omdat hij backfire in de uitlaat geeft ( misschien uitlaatklep lek). Ik heb van mijn gy6 ook beide kleppen op 0,10 staan en deze start en loopt perfect , ook kan ik net als jij gelijk wegrijden , laat hem meestal met matig toerental eerst warm worden , (ik heb er een toerenteller op gemonteerd) Hoop hiermee je wat op weg te helpen vr groet Arie
 
Wat ik zou proberen : De vacuum slang van het spruitstuk naar de benzine kraan halen als de scooter koud is en niet wil starten. Dan aan het slangetje zuigen zodat de vlotterkamer vol kan lopen ongv 20 sec. Daarna starten , start hij nu wel meteen dan zoeken of de vlotterkamer nakijken op lekkage , hij zou dan tijdens het staan benzine verliezen , als je dan start of kickt duurt het inderdaad even voordat de kamer vol is. Let ook goed op de slang die vanaf de vlotterkamer onderop zit en naar beneden loopt , onderop zit een afsluiting doormiddel van een schroef , dat deze niet lekt of door zweet.
Als dat niet helpt zou ik koud de compressie meten , ook omdat hij backfire in de uitlaat geeft ( misschien uitlaatklep lek). Ik heb van mijn gy6 ook beide kleppen op 0,10 staan en deze start en loopt perfect , ook kan ik net als jij gelijk wegrijden , laat hem meestal met matig toerental eerst warm worden , (ik heb er een toerenteller op gemonteerd) Hoop hiermee je wat op weg te helpen vr groet Arie
Lapje tekst...
 
Last edited:
Nou dan heel kort misschien is elke keer na een paar dagen de vlotterkamer leeg . moet eerst door starten en kicken gevuld worden via vacuum benzine kraan. heb een methode gegeven om deze te vullen zonder veel te kicken en te starten .
vr groet Arie
 
Arie,

Bedankt voor je volledige uitleg. Ik ga dit vanmiddag checken. Het zou aannemelijk kunnen zijn want ik ruik vaker een sterke benzine lucht als ik de schuurdeur opendoe. Heb meer dan eens gekeken of ik ergens lekkage heb.

Staat er op het forum een beschrijving van de blokjes ? Ik ben nog van de 2takt generatie dus moet me even inlezen in hoe precies de carburateur werkt in deze blokjes, ik zie een benzineslang naar de carburateur lopen en dan vervolgens weer een doorzichtige slang naar wat denk ik de brandstofpomp is. Ook loopt er vanaf het spruitstuk een slang naar het luchtfilter en een soort metalen stang weer terug naar de benzinepomp.

Martijn
 
Hallo Martijn hier een beschrijving van het blokje bijgesloten. Bij mij ( Santini Firenzo ) zit het zo: vanaf het spruitstuk aan de zijkant een dunne slang naar de benzine kraan , als je de motor start of kickt komt daar onderdruk welke de benzinekraan opent. Staat de motor stil is de kraan dus dicht. Vanaf de benzine kraan , welke bij mij in de tank geschroefd zit loopt er een benzine slang via het benzinefilter naar de carburateur. aan de onderkant van de vlotterkamer zit een aftap slang , deze hangt naar beneden aan de voorkant van het variodeksel. Aan het eind van de slang zit een afsluiting met een schroef ( deze wil nog wel eens loslopen of doorzweten dan loopt je vlotterbak leeg) . ik heb dus geen benzinepomp daar de tank hoger zit als de carburateur. Bedoel je misschien slangen die zijn omwonden met een metalen veer ? Dat is bij mij de aftap van de carburateur.
Verder is het enigste slangetje wat er bij mij nog aan de carburateur zit de vlotterkamer ontluchting , dit is een gebogen slangetje is kort , en hangt los. De slang die naar je luchtfilter loopt is waarschijnlijk je carter ontluchtings slang deze loopt naar het kleppen deksel.
vr groet Arie
Post automatically merged:

Hier een you tube filmpje hoe de carburateur werkt :
 

Attachments

  • 139QM_Engine_Manual.pdf
    3.5 MB · Views: 24
Last edited:
Ik heb zoals Arie aangaf gecheckt of het vlotter niet leegloopt. Dit is niet het geval, als ik de schroef losdraai onderaan de slang dan komt er een flinke plas benzine uit. Ik heb geprobeerd aan de zwarte slang die vanaf het spruitstuk naar de tank loopt te zuigen om onderdruk te creëren. Dit had niet het gewenste resultaat. Kan het zijn dat het vacuümpompje defect is wat aan de rechter zijkant zit ? Het is opzich vreemd dat de scooter slecht start na enkele dagen stilstand. Er zit ook gewoon geen middenweg in. Of hij start direct of ik moet echt bijna een minuut lang doorstarten.
 
Als je aan het vacuum slangetje hebt gezogen en er komt geen benzine uit de slang die naar de carburateur loopt is
: benzine filter tussen je slang verstopt , benzine filter welke aan de vacuum kraan in de tank zit verstopt , of de kraan is defect.
Als hij een paar dagen stilstaat is het mogelijk dat er wat benzine uit de vlotterbak verdampt , zodat je peil misschien net te laag is om te starten , als de kraan het dan ook niet goed doet tijdens starten kan het lang duren voordat hij loopt. Dit zijn aan namens van mijn kant misschien heeft iemand anders een ander idee. Wat je misschien eens zou kunnen proberen is een tankje met benzine gelijk op je carburateur aan te sluiten met een slangetje , deze vullen en dan kijken of hij wel goed start.
 
Back
Top