Gy6 motor los starten.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Volgens dit filmpje kan je het motorblok los starten of op de werkbank.



Er zijn mij heel wat dingen duidelijk.

1. Benzine tank nodig die hoger zit dan het blok
2. Een carburateur op het spruitstuk is voldoende.
3. Ik zie rechts een `performance` bobine liggen.
4. Rode en zwarte kabel naar de startmotor om te starten.

Ik vraag me echter af waar de bobine aan zit.. (zie overigens dat je er waarschijnlijk ook geen kabelboom voor nodig hebt.)

Vermoed dat de bobine misschien aan de cdi zit.. Alleen welke kabels?

En welke draad word gebruikt als kill switch om de motor uit te zetten.

Wil op deze manier me blok testen of dat de kleppen goed staan.. Aangezien het stellen op een demonteerd blok wat makkelijker gaat dan als hij onder de scooter al zit.
 
Advertisement - register to remove this

Als je dit wilt doen heb je alleen een minimale bedrading nodig.
Handiger natuurlijk als je de complete kabelboom gebruikt, deze op de scooter laat zitten en alleen de nodige draden aansluit tussen de stator-connector bij he blok en de stator connector van je kabelboom opde scooter zonder blok en dit met wat verlengdraden.
Hoe deze meneer dit hier precies gedaan heeft is niet helemaal duidelijk omdat hij dit niet laat zien.
Ook heeft hij waarschijnlijk iets achter de carterkap gedaan want hij geeft gas en het achterwiel draait niet eens.
Zou ook gevaarlijk zijn want het blok zou van de tafel vliegen.

Het aparte tankje tegen de muur in dit geval, heeft voor deze test geen vacuumkraantje nodig, wel moet de vacuumnippel op de carburateur of spruitstuk afgedopt worden.

Uitgaande dat jouw blokje werkt met een ac-cdi moet je de volgende elektrische verbindingen leggen tussen de connector van de stator en de connector van he motorblok, middels wat verlengdraden:

  • Een draad voor de pickupspoel. (meestal wit/blauw of geel/blauw of wit/rood)
  • Een draad lvoor de ontsteekspanning van de cdi. (meestal geel/zwart of oranje)
Je mag ook de witte en de gele draad van de kabelboom en de stator verbinden echter dit is voor de test niet strikt noodzakelelijk.

Verder een dikkere draad leggen tussen de min-pool van de accu en een blank stuk metaal van je motorblok (= massa)
Ook een dikkere draad leggen tussen de geschakelde kant van je startrelaiscontact en de plus aansluiting van je startmotor.
Als laatste de bougiekabel verlengen van de bobine op je scooter naar de bougie van je blok.
 
Ook heeft hij waarschijnlijk iets achter de carterkap gedaan want hij geeft gas en het achterwiel draait niet eens.
Zou ook gevaarlijk zijn want het blok zou van de tafel vliegen.


Wat ik hierbij bedacht hebt is bijvoorbeeld de segmenten van de koppeling plaat verwijderen.. En alleen die plaat met veer en poelies terug steken.

Je hebt toch geen start relaise nodig om te starten.. Volgens mij is de aandrijving van de stator genoeg om het ding rond te draaien.
En dan alleen het ontstekings circuit nodig naar de bobine.

Heb even gekeken bij de draadboom schema voor de kisbee

Ik denk dat ik het volgende nodig heb:


CDI

Stator op het blok

En bobine.

Ik denk dat de min aan het blok voldoende zou moeten zijn om als massa te gebruiken (ook nodig voor de start motor. (moet deze echt perse aan de min van de accu verbonden zijn)?

De gele draden uit de cdi heb je denk ik niet nodig. Volgens mij zijn die alleen voor het 12volt circuit en dus voor verlichting ect.


CDI komen de volgende draden uit:

wit/zwart (contactslot) Uit als je deze verbind met massa)
rood/zwart
zwart
groen (massa)
geel /zwart (moet doorverbonden worden met bobine) die andere aansluiting op de bobine moet naar massa)
geel/blauw

Wat je denk ik nodig hebt van de stator zijn de 3 draden:

groen = massa
rood/zwart = komt van stator naar cdi
geel/ blauw = gaat van stator naar cdi.


Start relais niet te vervangen met een druk schakelaar die bij los laten weer omhoog komt en zo circuit open zet en dan geen stroom meer loopt?
 
Last edited:
Nee een startrelais is in princiepe niet nodig en ik ken de testsituatie ook niet.
Maar ik dacht, je hebt een complete scooter waarvan je alleen het blok eronderuit neemt en deze wil testen op de werktbank.
En waarom zou je dan niet de compete elektrische installatie gebruiken van de scooter en alleen die verbindingen leggen van het blok naar het scooterframe die je echt nodig hebt.
Dit leek mij het handigste.

Maar wat me nu nog te binnen schiet, nu je de kleuren opnoemt van de cdi:
Waarschijnlijk is Jouw Kisbee dat type met een cartersensor.
Deze cdi heeft buiten de wisselspanning van de stator (=ontsteekspoel=rood/zwart) ook een gelijkspanning (=geschakelde accuspanning=zwart) nodig voor de elektronica in de cdi.
Deze Kisbee heeft in tegenstelling tot een gewone AC- of DC-CDI dus beide nodig.
Dus die zwarte en wellicht ook de cartersensorkabel moet je ook nog doorverbinden van de connector van de stator van het blok en de connector van je kabelboom op het frame.

Maar nogmaals ik ken de testsituatie niet dus misschien ben ik wel helemaal abuis niet voorwat betreft de het elektrische maar meer het feit dat de rest van de scooter ook uit mekaar ligt.

Voor wat betreft het voorbereidende werk achter de carterkap is het weghalen van de schoenen wel een goeie opie vooral ik nu erachter ben dat jouw Kisbee waarschijnlijk gebruik maakt van een cartersensor, of heb je deze inmiddels verwijderd?
 
Last edited:
Back
Top