gy6 laad niet meer op

goedemiddag

ik zit met het probleem dat mijn filly 4T gy6 blok niet meer de accu laad
de nieuwe ontsteking zit er nog niet 400km in
maar zou deze nu al stuk ?

het enige wat ik meet is dat
hij blijft hangen op 12,2 tijdens het gas geven
maar zakt ook langzaam naar 11.9

moet ik nou weer een nieuwe ontsteking er inzetten ?
 
Advertisement - register to remove this

Eerst meten want zomaar wat onderdelen vervangen kan in de papieren lopen.
Misschien heb je iets aan deze YT-video.
 
goedemiddag

ik zit met het probleem dat mijn filly 4T gy6 blok niet meer de accu laad
de nieuwe ontsteking zit er nog niet 400km in
maar zou deze nu al stuk ?

het enige wat ik meet is dat
hij blijft hangen op 12,2 tijdens het gas geven
maar zakt ook langzaam naar 11.9

moet ik nou weer een nieuwe ontsteking er inzetten ?
Ik heb dat probleem ook gehad en is echt gedoe. Bij die gy6 dingen. Bij mij was het opgelost met een andere stator
 
Eerst altijd de wisselspanning meten die van de dynamo afkomt , meestal een gele kabel en een witte , deze zullen naar de spanningsregelaar gaan dan worden omgezet in gelijkspanning 13,8 tot 14,4 volt+- .
 
ik had het gister gemeten met zon DC meter waar je altijd makkelijk opziet als hij laad of niet
deze gaf de waarde aan die ik hier boven noemde nou weet ik dat hij laad boven de 13,8 maar geeft hij 15 aan is hij ook stuk ;)

ook vraag ik me dan af waar die pick-upsensor voor is
 
De pickup heeft niks met het laden van de accu en de boordspanning te doen.
De pickup kun je vergelijken met een dirigent die voor een orkest staat.
De dirigent geeft het ritme aan voor de muzikanten, een pickupspoel geeft het "ritme" aan voor het vonken van je bougie.
 
De stator ziet er inderdaad nog als nieuw uit, al zegt dit niet altijd iets.
Iets wat mooi blinkt, kan toch defect zijn.
Heb je als eens gemeten zoals @Rossi70 in zijn post#10 voorstelde of in het filmpje van post#2 te zien is?

Ik ga ervan uit dat de elektrische zekering al gecontroleerd is en nog goed is, dus als je de scooter alleen op contact zet, zonder lopende motor, moet je claxon en knipperlichten wel functioneren.
Funcioneren ze niet en met lopende motor wel, controleer de zekering.
 
ja hij zit gewoon op de plus van de accu
Ik hoop dat deze situatie niet representatief is voor de rest van de kabelboom want dan zou het niet laden van de accu wel eens aan de "houtjes en touwtjes" kunnen liggen.

Persoonlijk zou ik toch een zekeringetje opnemen in de draad die naar het contactslot loopt.
Zo'n ding kost helemaal niks joh en kan je veel narigheid besparen.
Je moet niet vergeten dat een scooter helemaal is ingepakt in de tuperware.
Voor je merkt dat er iets begint te branden is het al te laat, heb je al eens een elektrische brand gezien en wat er dan gebeurt met de isolatie van de elektrische bedrading om nog maar te zwijgen van die Molotov Cocktail die gemonteerd zit op je scooter?
Bovendien kan die kortsluitstroom ervoor zorgen dat de contacten van je contactslot niet meer schakelen en daar sta je dan met de contactsleutel in de hand en een accu die waterstof staat uit te dampen door de hitte van de kortsluitstroom.
Wegrennen en een brandblusser zoeken is dan nog de laatste mogelijkheid om je huis of flatgebouw nog te redden.

Dit is worst case, maar ik betaal liever een paar Euro voor een zekeringhoudertje en een zekering dan het vervangen van, in het beste geval, je kabelboom want die gaat er onmiddelijk aan.
Maar goed, je bent oud genoeg om te weten waar je mee bezig bent.

Laat maar iets weten als je in de gelegenheid bent geweest om het één en ander te meten.
 
Back
Top