Gy6 blok

Enterprise

Well-Known Member
Mijn pa heeft nu een andere scooter dus mag ik zijn oude scooter onder handen nemen.
Hij start wel maar heel slecht en valt constant uit. Ik heb het blok op de werkbank liggen en het kleppendeksel is eraf. Ik heb een voelermaat ertussen proberen te duwen van 0.05 bij zowel de inlaat als de uitlaat maar het past er niet in. Volgens de manual te weinig speling dus. Alleen is mijn vraag nu, hoe stel ik de klep. Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig?
 

Attachments

  • IMG_20191027_202826.jpg
    IMG_20191027_202826.jpg
    290.2 KB · Views: 53
Advertisement - register to remove this

Je kunt moertje 9 met een ringsleutel losdraaien. Denk je om de merktekens? De drie gaatjes in het nokkenastandwiel, de twee grotere in lijn met de kop leggen met de kleine uitsparing buiten. Vanzelfsprekend nadat je de zuiger in de top hebt.
Groet,
 
Dat weet ik maar het ging mij op de kleppen steller zelf. Bij Piaggio is dit een kruis kop. Heb het nu voorzichtig met een ring 9 en tangetje gedaan.
 
Er staat op de zijkant van het vliegwiel een streepje met een T ernaast.. Dat streepje moet gelijk staan met het flapje aan de linkerkant in de binnen zijde van het onstekings carter.. (dan heb de de krukas al op tijd staan. Voor de nokkenas dient het nokkenas tandwiel (zie je aan de buiten zijden tekens op staan) het grote gat wat je ziet moet naar boven staan. Die streepjes aan de zijkant moeten gelijk liggen met de bovenkant van de cilinder kop. En de nokken moeten naar beneden richting de kop wijzen. (Dus nou moet je opletten dat zowel de onderkant bij de krukas als de bovenkant bij de nokkenas goed staan (dan staat hij op tijd)

En dan kan je de kleppen stellen..

0.06 voor de inlaat klep (is de bovenste waar het spruitstuk zit. En 0.08 voor de uitlaat klep (daar waar de uitlaat op zit aan de onderkant.

Bij het stellen van 0.06 mag er geen dikkere voelermaat er tussen passen dan 0.06.. Dus 0.06 schuift er door, 0.07 past dan niet.
Doe je hetzelfde bij de uitlaat klep.. 0.08. Er mag dan geen voeler 0.09 tussen passen.. Dan staat hij goed.
Dus het is belangrijk als je hem de eerste keer stelt hem daarna nog even controleerd. Beste is om de krukas een rondje om te draaien zodat alles weer op tijd komt te staan en dan even weer na meten.. Past dan alleen 0.06 inlaat en 0.08 uitlaat er tussen dan staan de kleppen goed gesteld.
Staat de deze maten te ruim, dan is er een kans dat hij wel wilt starten, maar niet stationair wilt draaien en dus weer uitvalt.


Controleer ook even het peil van de motorolie.. Als er teveel uit is dan heb je waarschijnlijk een motor blok dat olie verbruikt wat dus niet mag.

En reviseren van die blokjes is een koud kunstje, nog makkelijker dan een 2takt blok.. Krukas kan je zo met de hand erin zetten.. Het zijn erg fijne blokken om aan te werken.
 
Ondertussen alles in elkaar, kleppen gesteld en ga zometeen weer verder. Hopelijk loopt het blokje nu weer mooi. Voorheen starttebhij ontzettend slecht en viel constant uit. De klep speling was bij in en uit laat strakker als 0,05. Deze op 0,06 en 0,08 gezet.
Hier wat foto's van voor en na.
 

Attachments

  • IMG_20191028_215012.jpg
    IMG_20191028_215012.jpg
    331.7 KB · Views: 48
  • IMG_20191027_201049.jpg
    IMG_20191027_201049.jpg
    361.4 KB · Views: 47
Back
Top