GY6 139QMA-A informatie

Stefm11229

New Member
Ik heb onlangs het (zeldzame) 139QMA-A motorblok in handen weten te krijgen. Ik wou jullie graag voorzien van wat fotos, en de onderdeelnummers :)

Ik vind dit zelf een super interessante versie van het welbekende GY6 motorblok, omdat deze standaard in een 4 klepper uitvoering is uitgebracht, ze komen eigenlijk enkel voor op 1 of 2 modellen van scooters van het merk ‘Baotian’.
Hieronder heb ik 1 type neergezet, waarvan ik weet dat hij met dit motorblok uit de fabriek gerold is.

BT49QT-20BB 139QMA-A (Baotian Tiger)

6C36E930-7E6A-4902-9D3A-0A08404201D4.jpeg
Edit:

Hier zijn de onderdeelnummers/links van websites over de wereld, waar eventuele onderdelen verkrijgbaar zijn:

Onderdeelnummers/partnumbers:

Nokkenas: CMSHFT019 of CMS008
Zuiger: PST030
Cillinderkop: CYLH030 of CYLHD033
Bougie: SPRK047 (NGK ER9EH-6N)
Kleppendeksel: RKC026
Klephevel uitlaatzijde: RKA013
Klephevel inlaatzijde: RKA016
Nokkenasdop Cillinderkop: CYLHC016
Inlaatklep: VLVIN017


Websites:



 

Attachments

  • 89CC6F74-82B2-4ED3-A389-481944A152FE.jpeg
    89CC6F74-82B2-4ED3-A389-481944A152FE.jpeg
    108.7 KB · Views: 41
  • 7B189B43-1A9D-436D-9405-D9D0F863FF94.jpeg
    7B189B43-1A9D-436D-9405-D9D0F863FF94.jpeg
    124.3 KB · Views: 36
  • D6DAA690-596C-4976-8DA7-BB37B4FC683E.jpeg
    D6DAA690-596C-4976-8DA7-BB37B4FC683E.jpeg
    164.2 KB · Views: 41
  • DF2074ED-44F6-4942-B7EC-2195C83B39C9.jpeg
    DF2074ED-44F6-4942-B7EC-2195C83B39C9.jpeg
    107.4 KB · Views: 40
  • EBA2BA7B-5733-4DEA-BECD-E03DF0342A55.jpeg
    EBA2BA7B-5733-4DEA-BECD-E03DF0342A55.jpeg
    151 KB · Views: 33
  • E659F54D-0975-4C29-97EE-35AB66488A42.jpeg
    E659F54D-0975-4C29-97EE-35AB66488A42.jpeg
    125 KB · Views: 40
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heel interessant dit! Ik dacht alleen dat vespa, honda en yamaha 50cc 4kleppers verkochten.

Zal een leuk projectje worden als je deze zet op een kymco/sym/andere gy6 scooter!
 
Dit motorblok is identiek aan het 139QMB blok, enkel zijn de koelkappen, cillinderkop en de zuiger anders. Het 139QMA-A motorblok is een originele 50cc 4 klepper


Wat ik gelezen heb is dat QMA carters de cilinder draadends voor de cilinder dichter op elkaar heeft zitten.. Dus beiden cilinders zijn niet te verwisselen met elkaar.. Dan heb je ook de QMA carters nodig. Geen idee of dit echt zo is (zelf niet geprobeerd)
 
Wat ik gelezen heb is dat QMA carters de cilinder draadends voor de cilinder dichter op elkaar heeft zitten.. Dus beiden cilinders zijn niet te verwisselen met elkaar.. Dan heb je ook de QMA carters nodig. Geen idee of dit echt zo is (zelf niet geprobeerd)
Slim over nagedacht, enkel is dit niet waar. Ik heb het motorblok waar ik de desbetreffende onderdelen vanaf heb, omgebouwd naar een 2 klepper. Alles is dus gewoon over te zetten
 
Nou, zo zeldzaam is het motorblok nou ook weer niet!
Wel toppie dat je alles even benoemt qua onderdelen/parts nummer :cool: !
Het is echter wel al een oudje wat o.a. onder de Rebel en Tiger gemonteerd zat van Baotian/BTC scooters.

En meer is het ook niet geworden want ze zijn hier alweer snel vanaf gestapt.
Dus in die context is het wel zeldzaam...

Maar inmiddels zijn we ook opgezadeld met het nieuwe GY11 revolutionaire 50cc 4 takt motorblok!
(ook hier is het inmiddels verdacht stil geworden)

Er is trouwens wel een groot verschil tussen QMA en B motorblokken.
Ook v.w.b. de Sym en/of Kymco motorblokken van een bepaald bouwjaar.
Niet alles is zomaar zondermeer uit te wisselen!
Zeker niet als het een Sym betreft met een 137QMA (type GY6) motorblok.

Heb even een oud tabelletje erbij gepakt van een andere website waar het e.e.a. vermeld word.
Zoiets dergelijks was vroeger ook terug te vinden op scooterfreaks en andere websites.

image_6668.png
 
Last edited:
Nou, zo zeldzaam is het motorblok nou ook weer niet!
Wel toppie dat je alles even benoemt qua onderdelen/parts nummer :cool: !
Het is echter wel al een oudje wat o.a. onder de Rebel en Tiger gemonteerd zat van Baotian/BTC scooters.

En meer is het ook niet geworden want ze zijn hier alweer snel vanaf gestapt.
Dus in die context is het wel zeldzaam...

Maar inmiddels zijn we ook opgezadeld met het nieuwe GY11 revolutionaire 50cc 4 takt motorblok!
(ook hier is het inmiddels verdacht stil geworden)

Er is trouwens wel een groot verschil tussen QMA en B motorblokken.
Ook v.w.b. de Sym en/of Kymco motorblokken van een bepaald bouwjaar.
Niet alles is zomaar zondermeer uit te wisselen!
Zeker niet als het een Sym betreft met een 137QMA (type GY6) motorblok.

Heb even een oud tabelletje erbij gepakt van een andere website waar het e.e.a. vermeld word.
Zoiets dergelijks was vroeger ook terug te vinden op scooterfreaks en andere websites.

View attachment 65654
Het tabelletje klopt niet volledig, het 139QMB blok is er nooit geweest in een 4v uitvoering. De bekendste verschillen tussen het QMA en het QMB blok is onder andere het elektronisch systeem (ontstekingen verschillen) en het aantal tanden op het olietandwiel. Onderdelen zoals cillinders zijn wel over te zetten. Enkel het 139QMA-A blok is in een 4v uitvoering gekomen. En die zijn wat je zegt inderdaad vrij snel weer uit productie gebracht. Ze zijn ongeveer 1 jaar geproduceerd, wat ze dus vrij zeldzaam maken, ook aangezien de QMA-A blokken maar onder 2 merken scooters zijn gebruikt.
 
De vraag is hoeveel je van een GY 11 gaat missen..

De meeste van de problemen op het GY6 blok heb ik nog nooit last van gehad.

- Een vernieuwd (elektrisch) startsysteem wat minder geluid produceert gedurende het starten en bovendien gaat dit systeem qua levensduur langer mee dan zijn voorganger.

- Een vernieuwde luchtvin, wat de motor beter koelt en ervoor zorgt dat de bougie 5 graden koeler is dan in het oude GY6 motorblok, wat het motorblok natuurlijk ten goede komt.

- Een extra oliefilter, waardoor – zoals de naam al suggereert – olie een extra keer wordt gefilterd. Op deze manier blijven de andere onderdelen (o.a. krukas en zuiger) binnen het motorblok schoner en gaat de GY11 dus langer mee.

- Een nieuw kickstartsysteem wat de scooter makkelijker aantrapt en zodoende niet blijft hangen.

- Een zwaardere krukasmet grotere lagers, wat zorgt voor een betere stabiliteit tijdens het rijden en minder geluid uit de motor. En daarnaast loopt de motor er ook rustiger door.

En niet alleen de verlengde levensduur van het motorblok is goed voor de portemonnee, want uit diverse tests blijkt dat het benzine- en olieverbruik bij de GY11 minder is dan bij zijn voorganger. Het GY11 motorblok is dus grondig onderzocht en op positieve wijze doorontwikkeld.

Dus kortom: een lager brandstofverbruik, meer vermogen, een beter startende motor, een beter rijcomfort en voldoet natuurlijk aan de EURO-4 norm. Het motorblok in combinatie met het uiterlijk van onze IVA scooters is dus de perfecte match! Wat wil je nog meer?


1. Nieuw start systeem heb je helemaal niet nodig. Waarom het Gy6 systeem niet zo best is, is omdat er een te goedkope bendix eruit zit.
Koop er eentje van RMS en je problemen zijn als sneeuw voor de zon (en gewoon schoon en werkend houden)

2. Luchtfilter is ook niet perse nodig, lekker boeiend of een bougie 5 graden warmer word of kouder. (je zou ook met een andere hitte graad bougie kunnen spelen)

3. Extra olie filter ook niet nodig.. Gewoon om de aangewezen punten je olie vervangen.. Is er niks aan de hand.. En geen goedkope troep erin mikken en dan raar vinden als je krukas lagers verrot zijn gedraait.

4. Nooit problemen gehad met het kickstart systeem.. Kan je zelf verhelpen om niet zo`n goedkope kickstarter erop te laten waarmee je de boel schuin trapt en dus kapot maakt. (heb er zelf een originele oud model vivacity pendaal erop zitten en werkt altijd.

5. Die krukas heb je niet nodig.. Bij het opbouwen van een blok van mij zelf gaat er een 101 octane krukas erin met betere lagers.. Nog nooit kapot gelopen ect.. Zet je er een 30 a 40 euro kostende krukas erin.. Dan weet je nooit zeker nog lang het ding goed blijft lopen.

6. Betere brandstof verbruik kan je ook halen door een sport vario te monteren.. Je nieuwe cilinder niet af te trappen, en dus de tijd nemen met inrijden en dan kom je al heel ver. En zorgen dat je niet een te grote sproeier in je carb zet als dit niet nodig blijkt te zijn.. (dus met 50cc een 88 sproeier erin zetten ) (en raar vinden waarom het verbruik zo hoog is)

Mis het GY11 blok eigenlijk niet.

Raar dom kickstarter die erop zit om via de voorkant naar beneden te trappen..

Ze hopen met het nieuwe blok revolutionair te zijn, maar dat zijn ze niet.
 
Het tabelletje klopt niet volledig, het 139QMB blok is er nooit geweest in een 4v uitvoering. De bekendste verschillen tussen het QMA en het QMB blok is onder andere het elektronisch systeem (ontstekingen verschillen) en het aantal tanden op het olietandwiel. Onderdelen zoals cillinders zijn wel over te zetten. Enkel het 139QMA-A blok is in een 4v uitvoering gekomen. En die zijn wat je zegt inderdaad vrij snel weer uit productie gebracht. Ze zijn ongeveer 1 jaar geproduceerd, wat ze dus vrij zeldzaam maken, ook aangezien de QMA-A blokken maar onder 2 merken scooters zijn gebruikt.

Ik weet dat het e.e.a. niet klopt v.w.b. de Europese (Chinese) scooters.
Dat komt omdat het meeste een aantal maal vertaald is van het Chinees naar de Engelse taal en vervolgens naar het Ned.
Sommige onder ons scootervolkje heeft uit alle macht getracht om de onderste steen boven te krijgen.


Dat het dus niet helemaal 1 op 1 overeenkomt kan dus heel goed zijn!

V.w.b. het tandwiel van de oliepomp betreft het inderdaad een 16 of 22 tands wiel.

Dit is voor de meeste (ook Kymco) scooters geen probleem net zo min als de cilinder.
Maar op bijvoorbeeld Sym of Keeway met een 137QMA motorblok is het een heel ander verhaal!
O.a. een 65cc cilinder wat tevens de max is terwijl er op de Chinese makkelijk tot 90 echte cc's mogelijk is.

Ik hoop zelf nog het e.e.a. te kunnen ontrafelen aan een legio Chinese scooter manuals welke ik gedownload heb in de loop der jaren.
Ik heb zelf goede hoop omdat ik een Chinese schoonzus hebt die mij gaat helpen qua het e.e.a. correct te vertalen.
Er zal waarschijnlijk een hoop vertaald gaan worden, maar er is wel iets waardoor mijn enthousiasme enigszins getemperd werd toen ik er achter kwam!

De meest voorkomende talen in China is het standaard Mandarijn en Kantonees...
Maarja dit verschilt per regio met ook een verbastering waardoor het niet eenvoudig gaat worden heb ik al begrepen!
Mijn schoonzus is afkomstig uit de noordelijk contreien van China en daar is het uitsluitend (70%) Mandarijn qua taal.
Aangezien er ook manuals in het Kantonees zijn, kan dit wel eens voor een verkeerde vertaling zorgen.
Wat zeer waarschijnlijk ook al in het verleden heeft plaatsgevonden aangezien sommige dingen/beweringen niet geheel met de waarheid strookt!
 
Last edited:
Ik heb onlangs het (zeldzame) 139QMA-A motorblok in handen weten te krijgen. Ik wou jullie graag voorzien van wat fotos, en de onderdeelnummers :)

Ik vind dit zelf een super interessante versie van het welbekende GY6 motorblok, omdat deze standaard in een 4 klepper uitvoering is uitgebracht, ze komen eigenlijk enkel voor op 1 of 2 modellen van scooters van het merk ‘Baotian’.
Hieronder heb ik 1 type neergezet, waarvan ik weet dat hij met dit motorblok uit de fabriek gerold is.

BT49QT-20BB 139QMA-A (Baotian Tiger)

View attachment 65612
Edit:

Hier zijn de onderdeelnummers/links van websites over de wereld, waar eventuele onderdelen verkrijgbaar zijn:

Onderdeelnummers/partnumbers:

Nokkenas: CMSHFT019 of CMS008
Zuiger: PST030
Cillinderkop: CYLH030 of CYLHD033
Bougie: SPRK047 (NGK ER9EH-6N)
Kleppendeksel: RKC026
Klephevel uitlaatzijde: RKA013
Klephevel inlaatzijde: RKA016
Nokkenasdop Cillinderkop: CYLHC016
Inlaatklep: VLVIN017


Websites:



Hallo mensen, hier ben ik weer. Dit keer met veel meer detail van de cillinderkop. Ik heb foto’s gemaakt van alle losse onderdelen. De kleppen van deze kop zijn te stellen met klepstelplaatjes, hetzelfde als de oude typen piaggio 4t4v motorblokken. De klephevels hebben een soort rollertje/lagertje zoals te zien op de foto, dit vind ik een vrij bijzonder systeem.. althans, nooit eerder gezien ;)

Als er iemand nog verdere vragen heeft kunnen deze gesteld worden. Ik zou ze zsm beantwoorden!

4334E33F-391B-4F78-81D8-5577BDC39049.jpeg2A592D97-1339-46F3-83DE-5022DCF2D6B2.jpeg5DBB63DE-3E96-4524-9508-10B4F1BCE5BE.jpeg8F3F99CD-F197-44FB-AEC1-55E78068F479.jpeg7B117488-E90D-4802-86D0-256562B422B0.jpeg9F0882E6-4087-4ED1-8C42-9BCE47EB0927.jpeg
 
Heel gaaf allemaal! Ben ook benieuwd hoeveel winst er mee te halen is!

Zelf kwam ik er achter dat kymco ook 50cc 3 kleppers maakt(e) met gelagerde tuimelaar. De kymco compagno (new sento) 50cc injectie, helaas in amerika uitbracht tot zover ik weet

 
Last edited:
Back
Top