GTS-VICI start vaak niet

mfgs

New Member
Eerst en vooral: ik heb totaal geen verstand van scooters. Onlangs heb ik 2ehands een 25cc aangekocht (een GTS-Vici).
Deze had al wat kilometers gereden maar was volgens de vorige eigenaar perfect in orde (verse olie, net alles gecontroleerd).

Na de eerste keren merkte ik dat hij steeds trager begon te rijden, ik geraakte amper aan de 19km/u. Dan begon ik ook steeds vaker problemen te krijgen om de scooter te starten (de kickstart is stuk (hangt los), dus die heb ik nog niet kunnen gebruiken). Ik moet steeds enkele keren opnieuw proberen om hem aan de praat te krijgen. Ik hoor de scooter ratelen, als ik dan gas geef ratelt hij nog meer maar dan valt hij meestal meteen terug uit. Ook wanneer ik moet stoppen of aan een rood licht sta, durft hij soms wel eens uit te vallen. Soms start hij dan direct opnieuw, soms pas na enkele keren.

Vorige week ben ik dan volledig stilgevallen en kreeg ik hem totaal niet meer aan de praat. Naar de garage gedaan en zij hebben er een nieuwe batterij in gestoken. Had gehoopt dat dit het zou oplossen maar dat is niet het geval… Gisteren opnieuw moeilijk gestart en onderweg 2x stil gevallen.

Zou iemand mij kunnen vertellen aan wat dit eventueel kan liggen? En of ik dit al dan niet zelf kan herstellen?
 
Advertisement - register to remove this

ik neem aan dat je 25kmph bedoeld en niet 25cc, anders heb je wel een heel speciaale scooter gevonden.

Het uitvallen en niet willen starten klinkt alsof de kleppen niet meer goed staan
 
Ik denk dat het met 25cc moeilijk gaat worden, vooral als je berg op moet! Volgens mij hebben die oude fietsjes met een motortje 25cc.
Gaat het om een 4-takt?

Ik weet niet wat je met ratelen bedoelt maar als de motor tikt kan hunnen het de kleppen zijn zoals 4slaf4life ook al aangeeft. Het gaat hier er dan om dat de klepspeling niet juist is. Dit zou dan ook het vermogen verlies en het slecht starten kunnen verklaren. Ik weet niet waar je woont maar de prijzen voor zo'n beurtje ligt tussen de 60 en 100 euro afhankelijk van de zaak waar je naartoe gaat. Ik zou zeggen, laat even een beurtje uitvoeren waar ze de kleppen etc stellen en dan zal het hoogstwaarschijnlijk verholpen zijn. In het ergste geval moet er iets vervangen worden als er bijv slijtage aan de cilinder wand oid is maar gelukkig zijn scooters redelijk betaalbaar. Als het een chinees is kost een cilinder bijvoorbeeld echt geen moer. Bij een merk scooter als yamaha of piaggio zit je toch al tegen de 100 euro of meer aan voor een cilinder kit.

Ik zeg, beurtje laten doen. Vinden ze fijn.
Wanneer heeft de scooter voor het laatst een beurt of ander onderhoud gehad?
 
Last edited:
Bedankt voor jullie antwoord!

@4slaf4life dacht dat dat gewoon 25cc noemde, zo vond ik hem ook op het internet :D oeps...

@Enterprise het is inderdaad een 4-takt! & het is inderdaad de motor die tikt... De vorige eigenaar zei me dat het laatste onderhoud ergens in februari vorig jaar gebeurde... Ik weet eigenlijk niet hoe vaak een onderhoud nodig is?

Had deze scooter vooral gekocht om makkelijk op het werk te geraken. En deze was een van de goedkopere op 2ehands, vandaar dat ik deze gekocht heb!
Heb online eens gezocht en het gaat om deze scooter: https://www.gts-scooters.com/modellen/vici. Maar denk wel dat de vorige eigenaar hier al wat gesleuteld heeft.

Ik zal dan sowieso eens de kleppen laten nakijken! Hopelijk lost dit het op.
 
Het ratelen kan ook komen doordat er iets scheelt met de kickstart.

Maar gezien de kennis die je hebt wat scooters betreft, heeft het weinig zin om hier allerlei doem scenario's te gaan noemen wat er allemaal aan de hand kan zijn.

Je kunt het toch niet zelf oplossen als je totaal niks van scooters weet en voor elk scenario de scooter naar de scooterzaak brengen gaat ook in de papieren lopen.

Mijn advies, breng de scooter weg voor een grote beurt en laat gelijk de kickstart repareren.
Je hoort dan vanzelf wat er nog meer scheelt aan de scooter als deze na deze grote beurt nog niet goed loopt of geluiden maakt.
 
De beurt interval is een beetje verschillend van merk tot merk.
Zo moet de Sym van mijn zoon elke 3000 km een beurt krijgen.
Elke 1000 km wat algemene inspecties die je zelf kunt doen.
Mijn Vespa elke 5000 km.

Over het algemeen kun je stellen dat hoe goedkoper de scooter hoe kleiner de onderhoudsinterval.

Als het goed is staat dit onderhoudsschema in het user manual zoals deze bij elke nieuwe scooter wordt bijgeleverd.
Heeft de verkoper dit niet meegeleverd bij de scooter zou ik hem even bellen of hij dit boekje nog heeft.
Zo niet of indien de verkoper te ver weg woont, misschien even een GTS dealer bellen, misschien hebben zij dit beschikbaar in PDF-formaat.
 
Back
Top