Grote problematiek Aerox (accu hoofdzaak)

Lesley

Member
Beste allemaal,

Voor de zoveelste keer weer problemen met mijn Aerox. Vanmiddag bij het proberen elektrisch te starten deed de scooter helemaal niks (geen geluid/licht/wat dan ook) en rook ik een brandgeur. Uit eindelijk bleek na schrik de batterij bol te staan en te roken. Is inmiddels uit mijn scooter waardoor ik nu zonder accu rijdt.

1. Is het normaal dat mijn knipperlicht alleen knippert wanneer ik rijd? Wanneer ik gas geef blijft het knipperlicht continu branden in plaats van knipperen.

2. Wat kan overigens het probleem zijn met mijn accu? Ik zag een beetje water / olie onderin het bakje waarin hij staat maar op de accu niet (neem nogsteeds aan dat het dit is geweest) maar is het mogelijk dat andere dingen hierdoor nu ook kapot zijn gegaan?

3. Ik heb overigens al langere tijd problemen dat mijn scooter na lange tijd (ong. 10 - 15km) rijden uitvalt en bijna niet aangaat, in houdt, blijft afslaan. Kan dat ook hierdoor komen?


Veel vragen maar hoop dat mensen hier meer kennis over hebben. Hoor het graag!!
 
Advertisement - register to remove this

Een accu die bol staat is vermoedelijk opgeladen met een veel te hoge spanning/stroom.
Het is normaal dat je knipperlichten alleen werken als je motor draait, de accu is er immers uit.
De knipperlichten werken nu met de spanning van de spanningsregelaar.
En nee, het is niet normaal dat je knipperlichten continue gaan branden als je gas geeft.

Persoonlijk denk ik dat je een defecte spanningsregelaar hebt.
Om hier achter te komen, een nieuwe accu plaatsen die goed is opgeladen. Daarna de scooter starten en de spanning over de accu meten.
Bij het gas geven mag de spanning niet boven de 15 Volt komen.
Doet hij dit wel, motor onmiddelijk stil leggen en spanningsregelaar vervangen.

Blijf je zo met je scooter rond rijden zonder het probleem op te lossen is de kans groot dat je nog meer elektrische problemen krijgt.
 
Aha, ga ik dan maar gelijk vervangen en zonder accu kijken of alles weer werkt. Lijkt me ook een goede manier om dit te testen? En kan het zijn dat mijn scooter door dit alles uit viel en soms moeilijk opstartte? In ieder geval bedankt voor je antwoorden!
 
Eerlijk gezegd zou ik eerst de accu vervangen.
Dan laadspanning meten en indien dit niet goed is de spanningsregelaar vervangen.

Met een spanningsregelaar zonder accu rijden is niet zo heel goed voor de rest van de elektronica, denk aan je cockpit bijvoorbeeld.
Want het heet wel een spanningsregelaar maar er komen toch heel wat, in de elektronica "spikes" genaamd, uit deze type regelaars.
De accu functioneert als een grote condensator die deze spikes filtert en voorkomt dat dit bij de rest van je gelijkspanningscomponenten terecht komt.

Edit: Je hebt toch geen stomme dingen gedaan met je zekering, doorverbonden of zo?
 
Dan toch maar naar de scooterzaak, heb geen meter voor mijn accu. Nee hoor! Ik weet veelste weinig van elektronica om daar mee te gaan knutselen dus ben ik niet aan begonnen.
Post automatically merged:

Mocht ik trouwens toch een multimeter vinden, dan zet ik deze gewoon op de plus en min van de accu en dat is alles?

Ik zag trouwens dat 2 van de pinnen van mijn spanningsregelaar verkleurd zijn (beetje roze). Kan er dus wel van uit gaan dat die recht de kliko in kan toch?
 
Last edited:
Bij de Action heb je een multimetertje voor 4 Euro, dit is geen precisie apparaat maar dit is ook niet nodig voor dit soort werk.

En ja, gewoon op de twee polen van de accu meten, met de meter op 20V gelijkspanning.

Edit: of je spanningsregelaar de kliko in kan, is afhankelijk van het meetresultaat anders gooi je, je geld in de kliko, kijk maar eens naar mijn motto onder aan mijn bijdrages.
 
Last edited:
Ik ga zo een multimeter halen maar heb eerst even de nieuwe accu aangesloten met de nieuwe spanningsregelaar. De scooter start niet met de spanningsregelaar zonder accu. Is deze dan kapot? De oude spanningsregelaar deed dit wel. Ook bleef mijn scooter starten zonder dat hij op contact stond toen ik de accu aan had gesloten, kan dit ook aan de spanningsregelaar liggen?
 
Update: Maakt niet uit welke spanningsregelaar ik gebruik. Wanneer ik beide polen op de accu aansluit zonder dat de scooter op contact/aan staat, hoor ik hem gelijk proberen te starten. Volgens mij hoort het ook niet dat er gelijk stroom door loopt als het contact aan staat? Wat zou er mogelijk defect zijn dat dit gebeurt?


Nogmaals een edit: Ik lees dat het waarschijnlijk het startrelais kan zijn. Waar zit deze op een aerox 2010?
 
Last edited:
Als de startmotor begint te draaien zonder dat de scooter op contact staat is inderdaad het startrelais defect.
De contacten van het hoofdcontact in het relais zijn dan tegen elkaar gelast.
Dit komt vaak voor als men de scooter herhaaldelijk elektrisch probeert te starten met een lege of defecte accu.
 
Last edited:
Back
Top