This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Grootte van kvs reservoir belangrijk?

Spasta

6.74 @ 150 meter
Hello,

Veel mensen (waaronder ik) zitten te kloten met hun kvs reservoir wat te groot is, niet achter de kappen wil (bij een ac scooter).

Ik heb al eens eerder gezien dat iemand zelf een reservoir had gelast (uit inox ofzo dan) maar kan dit zomaar.

Heeft het belang hoe groot het reservoir is.
Zoja, waar heeft dit invloed op.

Grtz Hans
 
Volgens mij gaat het erom dat je rad helemaal gevult zit en dan altijd nog een een reserve hebt voor als het mocht gaan koken maarjah meestal ben je dan al te laat dus denk niet echt dat het een bepaald grote moet zijn want je hebt ook radiateurs zonder reservoir
 
reservoir is er voor: meer vloeistof is meer warmte afname... en als vloeistof warm wordt zet het iets uit maar dan meot het wel de kans krijgen...

en indd als het gaat koken ben je al te laat
 
Resservoir is natuurlijk afgeleid van resserve dus het is bedoel als resserve!
En inderdaad bij een lek zal die hiervan wat koelvloeistrof wegnemen het moet dus grooot genoeg zijn om een kleine koelvloeistof lek te kunnen compenseren vandaar dat ze bij auto's dus 4 liter inhoud kunnen hebben (ivm met grotere lekkages).

En hij zit er uiteraard omdat je geen drukdop @ rad hebt en je em tog ergens moet vullen
 
het belangrijkste van een reservoir is dat KVS uitzet , daardoor neemt het volume toe , in het EXPANSIEVAT heeft de vloeistof de kans uit te zetten, op een malossi rad zit bijv een stuk slang met een dop , je moet een kvs systeem dan ook niet helemaal tot de nok toe vol gooien.. er zit wel een dop op met overloop , zodra er teveel druk op komt zal die wat vloeistof dumpen. dit krijg je bijv. wanneer je vergeet met evo50 setup je pomp aan te zetten en dan kookt het nog niet hoor.. (vaker gehad)
 
Hier kan ik dus uit afleiden dat ik gewoon een eigen cilindervormig oid bakje kan maken met een vuldop. Dan vul ik het systeem tot er net wat in het bakje zit en het nog een open ruimte heeft zodat het kan uitzetten.

Right?
 
Inderdaad wat melf zegt, op je koelvloeistofreservoir zit een overdrukventiel. Dus wat je kunt doen is de oude dop inclusief schroefdraad van het reservoir afsnijden en dit op een nieuw reservoir lijmen. Je kunt natuurlijk ook een overdrukventiel bij de bouwmarkt halen. Of nog makkelijker met een stukje slang het oude reservoir op een andere plek bevestigen, maar weet niet wat voor gevolgen dit heeft.