Grootste Ø big end pen

Speedy-tjai

DL-Tuning
Welke krukas(sen) voor minarelli horizontaal heeft een big end pen groter dan Ø16 mm?

En welke krukas(sen) voor piaggio heeft een big end pen groter dan Ø16 mm?

Bvd Denny
 
Advertisement - register to remove this

Jongens big-end pen, de pen die in je krukwang zit, niet je small end

Bij een puch maxi is dat al 16mm dus zal bij een evo krukas wel dikker zijn, maar die heb ik niet liggen :)
 
Naar mijn weten hebben vrijwel alle krukassen een big-end pen van 16mm.

Doel je met stabieler dat de wangen minder snel uit lijn gaan staan, of op doorbuiging van de pen tijdens bedrijf ?
 
ik denk dat hij bedoelt dat de drijfstang lekkerder over een groot big-end lager loopt dan over een 'kleine'.

ik denk dat als je de drijfstang stabieler wil hebben (minder zijwaartse speling?) dat je beter iets van een bredere big-end lager kan hebben, dan zit je wel met het probleem dat de wangen verder uit elkaar gaan staan waardoor je ze dunner moet maken.
 
Henkhuissie said:
ik denk dat hij bedoelt dat de drijfstang lekkerder over een groot big-end lager loopt dan over een 'kleine'.

ik denk dat als je de drijfstang stabieler wil hebben (minder zijwaartse speling?) dat je beter iets van een bredere big-end lager kan hebben, dan zit je wel met het probleem dat de wangen verder uit elkaar gaan staan waardoor je ze dunner moet maken.

de wangen hoeven niet over de hele diameter even 'dik' te zijn :!
 
Iemand misschien een idee over de diameter van een:

piaggio team 85mm as :)

En of het mogelijk is om een 85mm drijfstang op bv een RHQ as te plaatsen.

Als de krukas dan laat persen en uitklokken. Is je balans dan alsnog verkeerd. Het lijkt me zelf wel. Iemand misschien een mening hierover?
 
Henkhuissie said:
ik denk dat hij bedoelt dat de drijfstang lekkerder over een groot big-end lager loopt dan over een 'kleine'.

ik denk dat als je de drijfstang stabieler wil hebben (minder zijwaartse speling?) dat je beter iets van een bredere big-end lager kan hebben, dan zit je wel met het probleem dat de wangen verder uit elkaar gaan staan waardoor je ze dunner moet maken.

Of je freest wat aan de binnenkant van je blok uit, als er veel plaats is...
 
Blom said:
Iemand misschien een idee over de diameter van een:

piaggio team 85mm as :)

En of het mogelijk is om een 85mm drijfstang op bv een RHQ as te plaatsen.

Als de krukas dan laat persen en uitklokken. Is je balans dan alsnog verkeerd. Het lijkt me zelf wel. Iemand misschien een mening hierover?

Hier was pas een topic over in piaggio meen ik.
Was daar wel geluk volgens mij.
Ik probeer ff die link te zoeken...

EDIT:

http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=72280&highlight=krukas

maar we gaan beetje offtopics denks...
 
Joël said:
Naar mijn weten hebben vrijwel alle krukassen een big-end pen van 16mm.

Doel je met stabieler dat de wangen minder snel uit lijn gaan staan, of op doorbuiging van de pen tijdens bedrijf ?

Beide, maar voornamelijk het minder snel uitelkaar staan van de wangen met als gevolg minder snel trillingen.

Volgens mij waren de duurste krukassen van Malossi voor pia voorzien met Ø 18 mm big end pen. Ik weet alleen niet of dat ook voor mina is....
 
Mijn Yamashi krukas voor mijn Kymco heeft trouwens een 18mm big-end pen, dus waarschijnlijk de minarelli versie ook wel :)

Anders moet je ff een mailtje naar JPS sturen, die weten dat wel......
 
Back
Top