Grootlicht doet het, dimlicht niet.

absxnt

New Member
Hallo allemaal,
Ik heb een zip (sp look) 4t 2v uit 2017. Het grootlicht doet het bij deze scooter wel maar het dimlicht niet. Ik heb zelf geen ervaring of expertise in het repareren van scooters. Mijn vraag is : waar kan het aan liggen en kan ik het zelf repareren of zou ik er beter naar een scooter dealer mee gaan?
 
Advertisement - register to remove this

Hallo allemaal,
Ik heb een zip (sp look) 4t 2v uit 2017. Het grootlicht doet het bij deze scooter wel maar het dimlicht niet. Ik heb zelf geen ervaring of expertise in het repareren van scooters. Mijn vraag is : waar kan het aan liggen en kan ik het zelf repareren of zou ik er beter naar een scooter dealer mee gaan?
Is je scooter opgevoerd? Kan zijn dat er dan te veel stroom wordt opgewekt en de lampjes dus doorbranden.
 
Er zitten 2 gloeispiraaltjes in je halogeenlampje, een voor dimlicht en de ander voor grootlicht. Vanaf de buitenkant door je koplamp kun je dit (vaak) niet of slecht zien. Dus even voor dashboardkap eraf zodat je bij de fitting kan komen, eruit draaien en kijken of een van die gloeispiraaltjes is/zijn doorgebrand. Je kan dit ook horen als je het halogeenlampje snel heen en weer schudt bij je oren. Zie onder;
 
EO7GpaE.gif


Het is zo dat je een duplo lamp hebt, dim en grootlicht zit in dezelfde lamp.
Als een van de spiralen gesprongen en/of gebroken is, werkt 1 van de 2 niet meer!
Hetzij dim of groot licht, even controleren ofdat de spiralen heel zijn.
 
Er zitten 2 gloeispiraaltjes in je halogeenlampje, een voor dimlicht en de ander voor grootlicht. Vanaf de buitenkant door je koplamp kun je dit (vaak) niet of slecht zien. Dus even voor dashboardkap eraf zodat je bij de fitting kan komen, eruit draaien en kijken of een van die gloeispiraaltjes is/zijn doorgebrand. Je kan dit ook horen als je het halogeenlampje snel heen en weer schudt bij je oren. Zie onder;
zou als dit het probleem is, het lampje vervangen genoeg zijn om hem te maken?
 
Meestal die ouwe 2takjes. Had vroeger een DJ Kymco en was iedere keer raak. Daarna bij mijn Yahama DT ook een paar keer en bij een Tomosje.

Nog nooit van gehoord, en ik loop toch al lang mee.
Stroomverdeler/gelijkrichter en/of spanningsregelaar vangt het meeste op en begrenst de stroom welke wordt opgewekt door de stator/spoelen. Die oudjes hadden vaak een lichtweerstand welke opgenomen was tussen het circuit van de regelaar en koplamp/achterlicht. In the old days had je een aan/uit schakelaar voor de verlichting.
Daarnaast ook een schakelaar voor dim en grootlicht.

Op mijn oude FS1 (Yamaha), Kreidler en Hercules (Duits) nog nooit dit probleem gehad.
Wel op een oude schakel Puch, maar dit betrof sluiting in de fitting!
Idem sluiting in Yamaha BWS en de Neo's uit 1997, ook (slechte/oude) bedrading in combinatie met gebroken keramieke lichtweerstand.

zou als dit het probleem is, het lampje vervangen genoeg zijn om hem te maken?

Simpelweg ja! Lampje controleren, en als er een spiraal stuk is, gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar!
 
Last edited:
Nog nooit van gehoord, en ik loop toch al lang mee.
Stroomverdeler/gelijkrichter en/of spanningsregelaar vangt het meeste op en begrenst de stroom welke wordt opgewekt door de stator/spoelen. Die oudjes hadden vaak een lichtweerstand welke opgenomen was tussen het circuit van de regelaar en koplamp/achterlicht. In the old days had je een aan/uit schakelaar voor de verlichting.
Daarnaast ook een schakelaar voor dim en grootlicht.

Op mijn oude FS1 (Yamaha), Kreidler en Hercules (Duits) nog nooit dit probleem gehad.
Wel op een oude schakel Puch, maar dit betrof sluiting in de fitting!
Idem sluiting in Yamaha BWS en de Neo's uit 1997, ook (slechte/oude) bedrading in combinatie met gebroken keramieke lichtweerstand.



Simpelweg ja! Lampje controleren, en als er een spiraal stuk is, gewoon vervangen voor een nieuw exemplaar!
Thanks, het kan ook aan de bedrading in het stuur liggen toch?
 
Ooh, en waarom dan?
Meer toeren is dan meer stroom naar de verlichting?

Verklaar je nader!
Nou ben ik wel nieuwsgierig geworden...
Bij welke scooter is dit dan wel het geval?
Ik heb ooit een keeway fact50 gehad die 70 liep, lampjes werden feller en feller bij hogere toeren. De vorige eigenaar zei dat deze ook ontgrensd was door een prop in de uitlaat dus dat er daadwerkelijk meer toeren werden gemaakt. De grotere lampjes van het groot licht kunnen deze extra stroom prima aan.
 
Nooit bij stilgestaan eigenlijk maar het zou zomaar kunnen kloppen die theorie van opgevoerde brommer. Mijn Kymco People S heeft een aparte lichtspoel. De verlichting zit dus niet op de geregelde accuspanning. Dus in theorie zou de spanning kunnen oplopen bij hoger wordende toeren (bv met een ontgrensde cdi). Wel loopt er nog een lijntje van de lichtspoel naar de regelaar dus misschien wordt die toch wel begrensd. Ik brainstorm maar hoor.
 
Dat gele en witte draadje vanaf de stator naar je spanningsregelaar is een ongeregelde wisselspanning waarvan de min of meer "gestabiliseerde" 12V gelijkspanning van wordt gemaakt.
In het wisselspanningcirquit van de 50cc scooters zit geen stabilisatie.
Deze spanning varieert op het ritme van het toerental van de motor en wordt min of meer in toom gehouden door de belasting van bijvoorbeeld:
  • spanningsregelaar
  • elektrische choke
  • de lampjes van de verlichting (voorlicht/achterlicht/cockpitlicht) indien de verlichting is ingeschakeld
  • de lichtweerstand indien de verlichting is uitgeschakeld.
@absxnt , ik weet niet of het probleem al is opgelost maar ik zou zoals @Harrr reeds opmerkte eerst beginnen met het lampje zelf, want de meeste mensen denken gelijk aan doem scenario's maar meestal is het een simpel ding.

En ja bij sommige scooters loopt de wisselspanning flink op bij het gas geven maar dit is te wijten aan het feit dat de belasting van de wisselspanning spoel niet klopt.

Lees, defect onderdeel in de hierboven opgesomde onderdelen.
Dit merkt men vaak niet totdat er spontaan en herhaaldelijk lampjes beginnen door te branden.

@absxnt , is het probleem inmiddels verholpen?
 
Ja zoiets dacht ik al @Sparky dus de gele en witte draden zijn beide inputs voor de regelaar zoals jij het beschrijft. Al zou ik niet weten waarom de regelaar de gele nodig zou hebben (jij?). Misschien om daarmee wat extra vermogen uit de stator te halen?
Dus spanning is afhankelijk van toerental en belasting. Toch iets om in de gaten te houden voor scooters waarbij het licht alleen brandt met draaiende motor.
 
Probeer eens met de contactpunten te bewegen terwijl hij aanstaat? Ik had dit probleem ook, bij mij waren de contactpunten tussen de lamp en de scooter een beetje verroest zegmaar en maakte wat slecht contact, ik heb het een beetje opgeschuurd en op de goede plaats geduwd.
 
Back
Top