groot onderhoud

streetscraper

Well-Known Member
ik heb een ciao'tje zoals vaste bezoekers wel weten, omdat ik gek werd van die ducktape dingen die vaak kapot gingen O-) (omdat ze vierdehands waren en dergelijke. Ik heb die van een opa gekocht en zo.
hiermee haal ik de 28.8 gemiddeld over een afstand van 12 km. Maar het gaat me niet zozeer om de snelheid :p eerder dat hij gewoon goed loopt en zo. Ik vind het gewoon raar dat ik met me vorige ciao, zelfde setup, 42 echte klokte. Kan dit te maken hebben met wat achterstallig onderhoud?

hij start vrijwel meteen, heeft ook niet zoveel last van tegenwind (wel iets meer dan normaal met de kleinere poulie.

wat ik aan onderhoud heb gepleegd:

* nieuw (groter) sproeiertje
* carburateur uitgespoeld en droog gemaakt
* bobine/bougiekabel/bougiedop/bougie, nieuwer type, wel 2dehands
* betere band en velg vooraan, oude was met scheurtjes en stond beetje plat
* nieuwe poulie en v snaar
* koppelingsegmenten nagekeken, waren nog lekker dik

zou dit dan eventueel helpen om:

* voet en koppakking - 1.50 euro
* zuigerveer - 2.50 euro
* nieuwe bougie - 2.50 euro

te vervangen? merk ik hier dan iets van? kost namelijk geen drol en wil hem 100% krijgen. Onderhoud is er naar mijn weten, niet zoveel gepleegd.
 
Advertisement - register to remove this

Voor 6,50 valt het te proberen toch?
Maar meestal als je een zuigerveer moet vervangen heeft je cilinder zijn beste tijd ook wel gehad.

Maar wie niet waagt wie niet wint, ga ervoor zou ik zeggen ;)
 
Voor 6,50 valt het te proberen toch?
Maar meestal als je een zuigerveer moet vervangen heeft je cilinder zijn beste tijd ook wel gehad.

Maar wie niet waagt wie niet wint, ga ervoor zou ik zeggen ;)

mja hij is al oud ja die cilinder :p daarom dat ik niet de hele zuiger vervang omdat er waarschijnlijk speling zal zijn (cilinder zit er al 26 jaar onder als ik me niet vergis. Dus dacht ik van gewoon even een vers zuigerveertje en verse pakkingen erin te doen en een nieuwe bougie. kan toch weinig kwaad?

maar ik wil gewoon dat die perfect is. Starten doet hij al goed, behalve in het begin valt die af en toe weg en dan plots gaat die ervandoor best vreemd =p dus dat moet ik ook nog even oplossen. als iemand een idee heeft of een mening over dat laatste onderhoud dat ik nog wil doen.
 
Voor 6,50 kun je geen vergissing begaan, ga er gewoon voor joh.
Is ook niet zoveel werk bij een Ciao, dus dat zal de moeite ook niet zijn. :)
 
ok! dan doe ik dat waarschijnlijk =p

er zit iemand op me werk die zit constant te zeggen je moet je uitlaat uitbranden =p maar dat moet toch enkel als die oud is en verkoold is ? (mijne is praktisch nieuw, een sito.
 
Ja, als hij net nieuw is kan hij dus niet nu al verkoold zijn, dan moet ie er echt wel een paar duizend kilometer onder hebben gezeten. En zelfs dan zou hij nog niet verkoold moeten zijn.
Mits niet een te rijk mengsel ;)
 
Ja, als hij net nieuw is kan hij dus niet nu al verkoold zijn, dan moet ie er echt wel een paar duizend kilometer onder hebben gezeten. En zelfs dan zou hij nog niet verkoold moeten zijn.
Mits niet een te rijk mengsel ;)

me donor (die ik heb proberen te maken maar uiteindelijk teveel werk) heeft zijn bougie en bougiekop allebei moeten afstaan. is wel een hittegraad 7, maar zijn gloednieuw (kop en bougie)

daarmee start die iets makkelijker , doet er nu onggeveer een meter over om te starten (gwn stappend, niet eens rennen =p) maar de snelheid blijf ik raar vinden. ik haalde toch we l zeke 15 km/u meer met dezelfde setup op mijn vorige ciao. eeft dit iets te zien met de zuigerveren of pakkingen? sproeier ius 46 ipv 42 en gewoon koffiebruine bougie (met melk off course)
 
Bij zou oud ding kan het echt van alles zijn.

Je moet gewoon je overbrenging en carburatie controleren.
Er zal wel iets versleten zijn, of dichtgeslipt, oid.

Of hij is gewoon niet goed afgesteld, en je oude was dat wel.
 
Bij zou oud ding kan het echt van alles zijn.

Je moet gewoon je overbrenging en carburatie controleren.
Er zal wel iets versleten zijn, of dichtgeslipt, oid.

Of hij is gewoon niet goed afgesteld, en je oude was dat wel.

v snaar is nieuw (op spanning, kan ze net niet tegen elkaar duwen)
poulie is nieuw
koppelingsegmenten bekeken, nog mooi dik
gloednieuwe bougie
gloednieuwe bougiekop
sproeier 46 (koffie met melk bruin, stottert of bwoaapt niet)
uitlaat is nieuw

dus zijn ook wat dingen weer vervangen / geheckt. Het enigste waar het probleem nog kan zitten is in me cilinder of carters, rest is allemaal nieuw of gecontroleerd.

maar ik ga eens volgend weekend me carbje eraf gooie en een nachtje laten weken :p schijnt beter te zijn dan eens te spoelen en droog te blazen

als het dat nog niet blijkt te zijn: hopen dat me cilinder niet naar de *** is :p maar dan zou die ook niet zo snel starten en genoeg compressie hebben toch?
 
Nou bij een aanloop blokje is het vaak moeilijk te zeggen.

Maar je zegt dat hij binnen een paar stappen aan staat, dus dat zal wel goed zitten.
 
Nou bij een aanloop blokje is het vaak moeilijk te zeggen.

Maar je zegt dat hij binnen een paar stappen aan staat, dus dat zal wel goed zitten.

en ciao's verschillen qua snelheid enorm |( mijn liep standaard ongeveer 23 echte. terwijl er dan waar sommigen zijn die toch 35 echte gewoon standaard op hun sloffen halen. Beetje vreemde dingen! En ja cilinder kan moeilijk kapot zijn of zo want moet zelfs maar twee stappen doen en hij is weg! alleen ja vond ik het gewoon VREEMD dat die "maar" zo snel ging.

iemand nog tips voor de ciao tip top technisch te maken je moet het maar zeggen! hier in het topic staat er al een lijst met vernieuwde of nagekeken stukken, een hele hoop. Meeste raggen hun ciao af maar die van mij moet perfect zijn.
 
Ik vind bij oude brommertjes vooral belangrijk dat alles degelijk vast zit en soepel loopt.

Dus denk aan kabels vervangen, rem/gas.
Wiel lagertjes en andere lagers en keerringen na kijken.

En de meeste boutjes en moertjes even los halen, schoonmaken, en invetten, en weer terug vast zetten.

Nou hoef je natuurlijk niet gelijk elk moertje en boutje los te maken, maar gewoon de belangrijke, van bijvoorbeeld je schokbrekers.

Ik zet ook altijd borgmoertjes erop!
 
jah bedankt! ik ben daar nu ook systematisch mee bezig, boutjes vast zetten, alles goed kuisen onder de afdekkappen (en ook binnenin de kappen), dat heb ik net gedaan vandaag. Ook bougie en bougiedop vervangen, krukasmoer na gekeken (en koppeling ook..nu heb ik toch wel een NET blokje / basis om misschien iets verder mee te gaan van "opvoeren"?

of zou ik toch eerst voor de zekerheid me zuigerveertje en pakkingen vernieuwen?
 
Ik zou met onderhoud aan een blok de volgende punten na kijken en eigenlijk gelijk vervangen:

Keerringen/Lagers.
Pakkingen.
Bougie.
ATF.

En dan de overige slijtage onderdelen na kijken, zoals je zelf al aangeeft je koppeling, etc.

Maar bovenstaande 4 punten zou ik zowieso vervangen.

Aan je zuiger zou ik niet zitten als deze er goed uit ziet, dus ook geen nieuwe veertjes erin, tenzij het versleten is.
 
heb even de meest zichtbare bouten (die ook beinvloed zijn door weer en zo) allemaal netjes ingevet, piepende voorvering en zadelvering zijn nu ook stil (wat wd40 doet wonderen.

zelf zie ik het niet echt zitten voor meteen heel me lagers en zo te vervangen. Misschien dom ik weet het niet!

maar ik wilde hem gewoon iets harder laten lopen misschien door een uitlaat of zo maar me basis moet goed zijN.
 
Ja, en de basis van een motorblok zijn goede pakkingen, keerringen en lagers.

Verder is een goede cillinder en krukas belangrijk.

Ikzelf zou toch de lagers enzo vervangen, heb je op de lange termijn veel meer plezier van.

Maar het hoeft nier persé natuurlijk!
 
Ja, en de basis van een motorblok zijn goede pakkingen, keerringen en lagers.

Verder is een goede cillinder en krukas belangrijk.

Ikzelf zou toch de lagers enzo vervangen, heb je op de lange termijn veel meer plezier van.

Maar het hoeft nier persé natuurlijk!

wel ja ik dacht van ze te vervangen als het echt nodig is..want een blokje openmaken en zo is toch wel een werkje op zich ;) en heb hem de laatste erg veel nodig gezien ik nog steeds geen "vervanger" heb gevonden. Had al gekeken naar een nieuwe tomos / nieuwe peugeot vogue. :p anders moet het maar zo'n tupperware ding zijn -:- op zich niet zo erg

bedankt alvast voor jullie tips!

want nu heb ik toch al:

paar boutjes ingevet
nieuwe bougie en bougiekop

en dat laatste helpt echt ! veel beter en sneller starten.
 
Back
Top