Groot onderhoud Peugeot Vivacity 1

djs80

New Member
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop wat informatie te kunnen krijgen/vinden voor het volgende: Ik heb van mijn buurman een oude Peugeot Vivacity 1 gekregen (bouwjaar onbekend maar zal ergens tussen 1999 en 2004 zijn gok ik). De scooter heeft 4 jaar stil gestaan en nu wil ik kijken of ik hem weer aan de praat kan krijgen. Onderhoudshistorie is niet bekend en de km-stand is 18dkm.

Ik heb allereerst een nieuwe accu en groot onderhoudssetje besteld én een werkplaats manual aangeschaft. Ik ben al een beetje aan het sleutelen geweest maar loop toch wel tegen een aantal vragen aan. Wat ik zoal wil doen:
* Brandstof tank legen >> Ik heb gisteravond de benzinepomp losgehaald en de tank leeg laten lopen. Filter zag er goed/schoon uit dus die laat ik even voor wat het is
* Olie vervangen >> Ik heb begrepen dat een 2-takt motor heeft olie in de motor zelf heeft dus volstaat het dan dat ik de tank zelf alleen leeg laat lopen? Is het dan het beste om de slang voor/na het olie folter los te halen om leeg te laten lopen?
* Transmissie olie vervangen/aanvullen >> Ik heb de controle bout los gehad en zie dat er olie in zit maar ik kan geen aftapplug/bout vinden. Is het raadzaam om de transmissie olie te vervangen of is aanvullen voldoende?
* Luchtfilter vervangen
* Bougie vervangen
* V-snaar vervangen (incl rollen)

Als ik de scooter weer aan de praat krijg wil ik ook de remmenblokken vervangen (voor en achter) en de kappen hertsellen (scheuren, beschadigingen etc). Ook het achterwiel is slecht, de verf is afgebladderd en de velg heeft een soort witte corrosie laag. Tot slot de onderbrug/standaard roestvrij maken.
 
Advertisement - register to remove this

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop wat informatie te kunnen krijgen/vinden voor het volgende: Ik heb van mijn buurman een oude Peugeot Vivacity 1 gekregen (bouwjaar onbekend maar zal ergens tussen 1999 en 2004 zijn gok ik). De scooter heeft 4 jaar stil gestaan en nu wil ik kijken of ik hem weer aan de praat kan krijgen. Onderhoudshistorie is niet bekend en de km-stand is 18dkm.

Ik heb allereerst een nieuwe accu en groot onderhoudssetje besteld én een werkplaats manual aangeschaft. Ik ben al een beetje aan het sleutelen geweest maar loop toch wel tegen een aantal vragen aan. Wat ik zoal wil doen:
* Brandstof tank legen >> Ik heb gisteravond de benzinepomp losgehaald en de tank leeg laten lopen. Filter zag er goed/schoon uit dus die laat ik even voor wat het is
* Olie vervangen >> Ik heb begrepen dat een 2-takt motor heeft olie in de motor zelf heeft dus volstaat het dan dat ik de tank zelf alleen leeg laat lopen? Is het dan het beste om de slang voor/na het olie folter los te halen om leeg te laten lopen?
* Transmissie olie vervangen/aanvullen >> Ik heb de controle bout los gehad en zie dat er olie in zit maar ik kan geen aftapplug/bout vinden. Is het raadzaam om de transmissie olie te vervangen of is aanvullen voldoende?
* Luchtfilter vervangen
* Bougie vervangen
* V-snaar vervangen (incl rollen)

Als ik de scooter weer aan de praat krijg wil ik ook de remmenblokken vervangen (voor en achter) en de kappen hertsellen (scheuren, beschadigingen etc). Ook het achterwiel is slecht, de verf is afgebladderd en de velg heeft een soort witte corrosie laag. Tot slot de onderbrug/standaard roestvrij maken.

Olietank inderdaad leeg laten lopen, en in principe maakt het niet zoveel uit of het voor/na het filter is, ik zou het filter ook vervangen, maar probeer in elk geval de oude olie uit het systeem te krijgen. Het zal niet meer optimaal zijn na 4 jaar, het kleine beetje in de leidingen komt wel in de 1e paar kilometer dat je weer rijd.

Staat niet in de werkplaatshandboek welke bout het exact is voor de transmissie? Of ziet het er net zou uit als bij het 4T model? https://scooterforum.net/threads/pe...sie-olie-verversen-olie-en-oliefilter.212145/
 
Olietank inderdaad leeg laten lopen, en in principe maakt het niet zoveel uit of het voor/na het filter is, ik zou het filter ook vervangen, maar probeer in elk geval de oude olie uit het systeem te krijgen. Het zal niet meer optimaal zijn na 4 jaar, het kleine beetje in de leidingen komt wel in de 1e paar kilometer dat je weer rijd.

Staat niet in de werkplaatshandboek welke bout het exact is voor de transmissie? Of ziet het er net zou uit als bij het 4T model? https://scooterforum.net/threads/pe...sie-olie-verversen-olie-en-oliefilter.212145/
Bedankt voor je bevestiging mbt de olie.

Volgens mij heeft de 2T dit boutje niet onderaan, maar zal vanavond nog even checken.
 
Oude Peugeot verticaal hebben een aftap onder de vul. Maar deze is later weg gelaten bij de nieuwere carters. Je kan aftappen door de scooter te kantelen (wtf) of de transmissie deksel los te draaien (ook wtf).
Dan zal er in de meeste gevallen een nieuwe pakking tussen moeten. Je kunt dan beslissen om er zelf een aftap in te boren/tappen of niet.
 
Dat klopt, dus scooter verticaal omhoog trekken is de enige optie of zoals omschreven.
Peugeot heeft op een gegeven moment gedacht dat de transmissieolie nooit meer vervangen diende te worden.
Ze hebben dit trouwens nog jaren lang volgehouden..., op de nieuwe horizontale blokken hebben ze dit weer teruggedraait zodat er ook een aftappunt is. Is achteraf gebleken dat het nogal omslachtig is als de vulfunctie tevens ook het aftappunt betreft. Bij nader inzien hebben ze dit toch maar aangepast na jaren van nadenken ..LOL!.

En bij zo'n oud scootertje is het wel raadzaam om de transmissie te vervangen.
Mits de olie nog helder en goudkleurig is natuurlijk.
Oude olie is vaak troebel en kleurloos (donker/bruin/zwart) en zit vaak vol met metalen deeltjes.

Als dit zo is, is de olie eigenlijk niet meer bruikbaar en verliest deze z'n smerende en koelende werking in de transmissiekast v.w.b. de tandwielen en e.v.t. aanwezige lagers.
 
Last edited:
nieuwe horizontale blokken hebben ze dit weer teruggedraait zodat er ook een aftappunt is

De kloon blokken hebben geen vul en aflaat. Daar zit in de vertandings deksel gewoon een kunstof dopje in.

Dus bij aflaten kan je dan beter het hele deksel gewoon los draaien.. Olie aflaten bodem schoon maken.
Nieuwe pakking er tussen en weer vullen.. Het gat met het dopje is dus ook om het olie peil goed te krijgen. Want het overtollige zou dan eruit lopen net als bij een tomos a35 blok.
 
Bedankt voor de reacties. Inmiddels is het gelukt om zowel de transmissie olie als de motorolie af te tappen.
998792EB-49C1-4BF9-BFF8-358ADFAEE68F.jpeg
805B58E8-0AAC-4BF7-868F-278E43975D20.jpeg

Oliefilter is relatief schoon en zit erg vast dus die laat ik voor nu maar even zitten denk ik. Heb nu ook geen nieuwe (oh set zit namelijk alleen een benzine filter bij waar ik niks aan heb)

volgende issue: de bougie zit muurvast en krijg ik met mijn bougie sleutel niet los. Iemand nog een advies?

morgen de vlieistoffen vullen, accu plaatsen en dan kijken of de scooter wil starten
 
Om de bougie eruit te krijgen kan je proberen het blokje iets warm te laten draaien en dan met een goede sleutel proberen.
Dat kan dus nog wel eens helpen.
Voor dat je hem start de vloeistoffen eerst vullen.;)
 
Om de bougie eruit te krijgen kan je proberen het blokje iets warm te laten draaien en dan met een goede sleutel proberen.
Dat kan dus nog wel eens helpen.
Voor dat je hem start de vloeistoffen eerst vullen.;)
Bedankt voor je tip. Heb idd eerst alle vloeistoffen gevuld en de startmotor slaat aan maar helaas is dat het ook . Motor wil niet starten.
Zou je in het kapje dat op de bougie gaat, een vonkje moeten zien als je de startknop indrukt?
 
Bedankt voor je tip. Heb idd eerst alle vloeistoffen gevuld en de startmotor slaat aan maar helaas is dat het ook . Motor wil niet starten.
Zou je in het kapje dat op de bougie gaat, een vonkje moeten zien als je de startknop indrukt?
Oh zit mij net te bedenken dat je dat vonkje natuurlijk pas ziet als ik er een bougie in doe
 
Bedankt voor de reacties. Inmiddels is het gelukt om zowel de transmissie olie als de motorolie af te tappen.
View attachment 60884
View attachment 60885

Oliefilter is relatief schoon en zit erg vast dus die laat ik voor nu maar even zitten denk ik. Heb nu ook geen nieuwe (oh set zit namelijk alleen een benzine filter bij waar ik niks aan heb)

volgende issue: de bougie zit muurvast en krijg ik met mijn bougie sleutel niet los. Iemand nog een advies?

morgen de vlieistoffen vullen, accu plaatsen en dan kijken of de scooter wil starten


Olie filter kan je ook van een speedfight 3 2takt nemen.. Moet je die wel op zandri bestellen, want easyparts levert een hele andere.
Post automatically merged:

Zojuist even getest met een nieuwe bougie in de bougie kabel, maar ik zie met het starten geen vonkje in de bougie. Ontsteking kapot?

Vliegwiel eraf halen en alles schoon maken.. Zit vaak een hoop zand en troep achter. Was bij mijn viva ook zo.
Roest van de magneten afhalen. Als je dat niet doet, slechte magnetisatie en kans dat de ontsteking weigert om te werken.

Als je dat gedaan hebt de stator door meten.. Bobine gaat normaal gesproken nooit heel snel kapot, aangezien het niet meer is als een kopere spoel..

Meestal geeft de CDI op peugeot eerder de geest of de stator.
 
Last edited:
Om bij het vliegwiel en de stator te komen moet ik volgens mij de uitlaat demonteren toch want anders krijg ik de zwarte kap er niet vanaf? Laat daar nu het volgende probleem zitten. De bovenste moer waar de uitlaat mee vast zit, is volledig vastgeroest (onderste heb ik al wel los gekregen). Iemand een tip hoe deze los te krijgen? Ik heb er al diverse drupjes kruipolie op gedaan maar tot nu toe geen enkel resultaat :-(
 

Attachments

  • 88FE9773-A530-4D49-94B3-852695E446D6.jpeg
    88FE9773-A530-4D49-94B3-852695E446D6.jpeg
    223.4 KB · Views: 13
Kijken of je het hele draad-end met moer en al uit de cilinder kan draaien. Anders even beetje warm stoken met een brander.
En wat wd40 aan de achterkant van de cilinder flens spuiten waar de draad-end precies zit.. Dat gat loop van voor helemaal door naar achteren en is gewoon open.

En daarna grip tang erop klemmen en met beleid proberen los te draaien (al is het maar met beetjes)

Moer zelf gaat denk ik niet meer los komen, zit vast gevreten aan het draad-end.

Volgens mij zit er ook een klein gaatje in de uitlaat bocht op die foto.
 
Last edited:
Kijken of je het hele draad-end met moer en al uit de cilinder kan draaien. Anders even beetje warm stoken met een brander.
En wat wd40 aan de achterkant van de cilinder flens spuiten waar de draad-end precies zit.. Dat gat loop van voor helemaal door naar achteren en is gewoon open.

En daarna grip tang erop klemmen en met beleid proberen los te draaien (al is het maar met beetjes)

Moer zelf gaat denk ik niet meer los komen, zit vast gevreten aan het draad-end.
Thanks @eurokit ik ga dat proberen!
 
Je kan ook nog proberen de slijptol erin te zetten en de moer en bout schoon van de flens te slijpen. Als je een beetje handig met de tol bent lukt het wel.
 
@eurokit het is met gelukt om met een griptang de moer los te krijgen (ik had zo'n tang jaren eerder moeten kopen :) ). Uitlaat is er nu vanaf als ook de koelvin. Nu het volgende obstakel; Het vliegwiel los krijgen. Ik heb metalen buis ingekort en plat gemaakt zodat ik deze in 1 van de koel sleuven kan zetten van het vliegwiel, om deze te blokkeren op de grond, zodat ik de middelste bout los kan draaien. Helaas is dit onvoldoende want zodra ik de bout los wil draaien, til ik de scooter gewoon op en draait het vliegwiel/zuiger gewoon lekker mee... Iemand een goed advies hoe deze los te krijgen?
 
@eurokit het is met gelukt om met een griptang de moer los te krijgen (ik had zo'n tang jaren eerder moeten kopen :) ). Uitlaat is er nu vanaf als ook de koelvin. Nu het volgende obstakel; Het vliegwiel los krijgen. Ik heb metalen buis ingekort en plat gemaakt zodat ik deze in 1 van de koel sleuven kan zetten van het vliegwiel, om deze te blokkeren op de grond, zodat ik de middelste bout los kan draaien. Helaas is dit onvoldoende want zodra ik de bout los wil draaien, til ik de scooter gewoon op en draait het vliegwiel/zuiger gewoon lekker mee... Iemand een goed advies hoe deze los te krijgen?
Zuigerstop of blokkeersleutel gebruiken
 
Back
Top