Groot onderhoud Peugeot Vivacity 1

djs80

New Member
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop wat informatie te kunnen krijgen/vinden voor het volgende: Ik heb van mijn buurman een oude Peugeot Vivacity 1 gekregen (bouwjaar onbekend maar zal ergens tussen 1999 en 2004 zijn gok ik). De scooter heeft 4 jaar stil gestaan en nu wil ik kijken of ik hem weer aan de praat kan krijgen. Onderhoudshistorie is niet bekend en de km-stand is 18dkm.

Ik heb allereerst een nieuwe accu en groot onderhoudssetje besteld én een werkplaats manual aangeschaft. Ik ben al een beetje aan het sleutelen geweest maar loop toch wel tegen een aantal vragen aan. Wat ik zoal wil doen:
* Brandstof tank legen >> Ik heb gisteravond de benzinepomp losgehaald en de tank leeg laten lopen. Filter zag er goed/schoon uit dus die laat ik even voor wat het is
* Olie vervangen >> Ik heb begrepen dat een 2-takt motor heeft olie in de motor zelf heeft dus volstaat het dan dat ik de tank zelf alleen leeg laat lopen? Is het dan het beste om de slang voor/na het olie folter los te halen om leeg te laten lopen?
* Transmissie olie vervangen/aanvullen >> Ik heb de controle bout los gehad en zie dat er olie in zit maar ik kan geen aftapplug/bout vinden. Is het raadzaam om de transmissie olie te vervangen of is aanvullen voldoende?
* Luchtfilter vervangen
* Bougie vervangen
* V-snaar vervangen (incl rollen)

Als ik de scooter weer aan de praat krijg wil ik ook de remmenblokken vervangen (voor en achter) en de kappen hertsellen (scheuren, beschadigingen etc). Ook het achterwiel is slecht, de verf is afgebladderd en de velg heeft een soort witte corrosie laag. Tot slot de onderbrug/standaard roestvrij maken.
 
Advertisement - register to remove this

Bas

Administrator
Staff member
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop wat informatie te kunnen krijgen/vinden voor het volgende: Ik heb van mijn buurman een oude Peugeot Vivacity 1 gekregen (bouwjaar onbekend maar zal ergens tussen 1999 en 2004 zijn gok ik). De scooter heeft 4 jaar stil gestaan en nu wil ik kijken of ik hem weer aan de praat kan krijgen. Onderhoudshistorie is niet bekend en de km-stand is 18dkm.

Ik heb allereerst een nieuwe accu en groot onderhoudssetje besteld én een werkplaats manual aangeschaft. Ik ben al een beetje aan het sleutelen geweest maar loop toch wel tegen een aantal vragen aan. Wat ik zoal wil doen:
* Brandstof tank legen >> Ik heb gisteravond de benzinepomp losgehaald en de tank leeg laten lopen. Filter zag er goed/schoon uit dus die laat ik even voor wat het is
* Olie vervangen >> Ik heb begrepen dat een 2-takt motor heeft olie in de motor zelf heeft dus volstaat het dan dat ik de tank zelf alleen leeg laat lopen? Is het dan het beste om de slang voor/na het olie folter los te halen om leeg te laten lopen?
* Transmissie olie vervangen/aanvullen >> Ik heb de controle bout los gehad en zie dat er olie in zit maar ik kan geen aftapplug/bout vinden. Is het raadzaam om de transmissie olie te vervangen of is aanvullen voldoende?
* Luchtfilter vervangen
* Bougie vervangen
* V-snaar vervangen (incl rollen)

Als ik de scooter weer aan de praat krijg wil ik ook de remmenblokken vervangen (voor en achter) en de kappen hertsellen (scheuren, beschadigingen etc). Ook het achterwiel is slecht, de verf is afgebladderd en de velg heeft een soort witte corrosie laag. Tot slot de onderbrug/standaard roestvrij maken.

Olietank inderdaad leeg laten lopen, en in principe maakt het niet zoveel uit of het voor/na het filter is, ik zou het filter ook vervangen, maar probeer in elk geval de oude olie uit het systeem te krijgen. Het zal niet meer optimaal zijn na 4 jaar, het kleine beetje in de leidingen komt wel in de 1e paar kilometer dat je weer rijd.

Staat niet in de werkplaatshandboek welke bout het exact is voor de transmissie? Of ziet het er net zou uit als bij het 4T model? https://scooterforum.net/threads/pe...sie-olie-verversen-olie-en-oliefilter.212145/
 

djs80

New Member
Olietank inderdaad leeg laten lopen, en in principe maakt het niet zoveel uit of het voor/na het filter is, ik zou het filter ook vervangen, maar probeer in elk geval de oude olie uit het systeem te krijgen. Het zal niet meer optimaal zijn na 4 jaar, het kleine beetje in de leidingen komt wel in de 1e paar kilometer dat je weer rijd.

Staat niet in de werkplaatshandboek welke bout het exact is voor de transmissie? Of ziet het er net zou uit als bij het 4T model? https://scooterforum.net/threads/pe...sie-olie-verversen-olie-en-oliefilter.212145/
Bedankt voor je bevestiging mbt de olie.

Volgens mij heeft de 2T dit boutje niet onderaan, maar zal vanavond nog even checken.
 

5erveD

Member
Oude Peugeot verticaal hebben een aftap onder de vul. Maar deze is later weg gelaten bij de nieuwere carters. Je kan aftappen door de scooter te kantelen (wtf) of de transmissie deksel los te draaien (ook wtf).
Dan zal er in de meeste gevallen een nieuwe pakking tussen moeten. Je kunt dan beslissen om er zelf een aftap in te boren/tappen of niet.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Dat klopt, dus scooter verticaal omhoog trekken is de enige optie of zoals omschreven.
Peugeot heeft op een gegeven moment gedacht dat de transmissieolie nooit meer vervangen diende te worden.
Ze hebben dit trouwens nog jaren lang volgehouden..., op de nieuwe horizontale blokken hebben ze dit weer teruggedraait zodat er ook een aftappunt is. Is achteraf gebleken dat het nogal omslachtig is als de vulfunctie tevens ook het aftappunt betreft. Bij nader inzien hebben ze dit toch maar aangepast na jaren van nadenken ..LOL!.

En bij zo'n oud scootertje is het wel raadzaam om de transmissie te vervangen.
Mits de olie nog helder en goudkleurig is natuurlijk.
Oude olie is vaak troebel en kleurloos (donker/bruin/zwart) en zit vaak vol met metalen deeltjes.

Als dit zo is, is de olie eigenlijk niet meer bruikbaar en verliest deze z'n smerende en koelende werking in de transmissiekast v.w.b. de tandwielen en e.v.t. aanwezige lagers.
 
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
nieuwe horizontale blokken hebben ze dit weer teruggedraait zodat er ook een aftappunt is

De kloon blokken hebben geen vul en aflaat. Daar zit in de vertandings deksel gewoon een kunstof dopje in.

Dus bij aflaten kan je dan beter het hele deksel gewoon los draaien.. Olie aflaten bodem schoon maken.
Nieuwe pakking er tussen en weer vullen.. Het gat met het dopje is dus ook om het olie peil goed te krijgen. Want het overtollige zou dan eruit lopen net als bij een tomos a35 blok.
 

djs80

New Member
Bedankt voor de reacties. Inmiddels is het gelukt om zowel de transmissie olie als de motorolie af te tappen.
998792EB-49C1-4BF9-BFF8-358ADFAEE68F.jpeg
805B58E8-0AAC-4BF7-868F-278E43975D20.jpeg

Oliefilter is relatief schoon en zit erg vast dus die laat ik voor nu maar even zitten denk ik. Heb nu ook geen nieuwe (oh set zit namelijk alleen een benzine filter bij waar ik niks aan heb)

volgende issue: de bougie zit muurvast en krijg ik met mijn bougie sleutel niet los. Iemand nog een advies?

morgen de vlieistoffen vullen, accu plaatsen en dan kijken of de scooter wil starten
 

Bulldog

Well-Known Member
Om de bougie eruit te krijgen kan je proberen het blokje iets warm te laten draaien en dan met een goede sleutel proberen.
Dat kan dus nog wel eens helpen.
Voor dat je hem start de vloeistoffen eerst vullen.;)
 

djs80

New Member
Om de bougie eruit te krijgen kan je proberen het blokje iets warm te laten draaien en dan met een goede sleutel proberen.
Dat kan dus nog wel eens helpen.
Voor dat je hem start de vloeistoffen eerst vullen.;)
Bedankt voor je tip. Heb idd eerst alle vloeistoffen gevuld en de startmotor slaat aan maar helaas is dat het ook . Motor wil niet starten.
Zou je in het kapje dat op de bougie gaat, een vonkje moeten zien als je de startknop indrukt?
 

djs80

New Member
Bedankt voor je tip. Heb idd eerst alle vloeistoffen gevuld en de startmotor slaat aan maar helaas is dat het ook . Motor wil niet starten.
Zou je in het kapje dat op de bougie gaat, een vonkje moeten zien als je de startknop indrukt?
Oh zit mij net te bedenken dat je dat vonkje natuurlijk pas ziet als ik er een bougie in doe
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top