jayvanveen

Member
Hallo iedereen,

ik heb een zip type 3 staan waarvan het groot licht niet werkt. verder qua licht werkt alles.

Als ik de scooter start brand de koplamp, zodra ik groot licht wil aanzetten gaat de lamp uit. weet iemand hoe dit komt? en hoe ik het oplos?

het lampje heeft 2 aansluitingen waarvan ik dus dacht dimlicht en grootlicht.
 
Advertisement - register to remove this

Brand het blauwe lampje in je teller , dan wel , wat aan geeft dat je grootlicht brand ? Als dat wel brand : , heb je spanning op de grootlicht aansluiting van je fitting ? Raakt de koperen lip je lamp , is je lamp heel ?
Als het lampje niet brand , bedrading vanaf schakelaar , grootlicht stand , doormeten , schakelaar doormeten , of deze de spanning naar de grootlicht stand schakelt , Je hebt spanning op je schakelaar , want je dimlicht doet het . Hetzelfde geldt voor massa koplamp , want dan zou je dimlicht het ook niet doen.
 
Brand het blauwe lampje in je teller , dan wel , wat aan geeft dat je grootlicht brand ? Als dat wel brand : , heb je spanning op de grootlicht aansluiting van je fitting ? Raakt de koperen lip je lamp , is je lamp heel ?
Als het lampje niet brand , bedrading vanaf schakelaar , grootlicht stand , doormeten , schakelaar doormeten , of deze de spanning naar de grootlicht stand schakelt , Je hebt spanning op je schakelaar , want je dimlicht doet het . Hetzelfde geldt voor massa koplamp , want dan zou je dimlicht het ook niet doen.
-het blauwe lampje in de teller brand niet.
-ik ben verder niet heel bekend met elektra heb daarom ook geen multimeter liggen, maar zal er eentje halen dan.
-ik dacht dat de lamp wel heel is, zal een foto doorsturen.

-met de schakelaar bedoel je gewoon het knopje wat groot licht aanzet?

Is dit normaal bij oude type 3’s? want heb er nu al 3 gehad waarbij groot licht het niet doet
 
-het blauwe lampje in de teller brand niet.
-ik ben verder niet heel bekend met elektra heb daarom ook geen multimeter liggen, maar zal er eentje halen dan.
-ik dacht dat de lamp wel heel is, zal een foto doorsturen.

-met de schakelaar bedoel je gewoon het knopje wat groot licht aanzet?

Is dit normaal bij oude type 3’s? want heb er nu al 3 gehad waarbij groot licht het niet doet
Afhankelijk van het type heeft die groot licht, ik heb zelf 1 met een schakelaar licht aan en uit dus heb ook geen grootlicht, vermoedelijk heb jij hetzelfe.
 
-met de schakelaar bedoel je gewoon het knopje wat groot licht aanzet?
ja die bedoel ik , heeft deze drie of twee draden , Als hij maar twee draden heeft , zou Zipfanaat gelijk hebben . De draden op de lamp zouden dan spanning en massa zijn . Hoewel ik het wel een vreemde constructie vind , zonder groot licht. Heb je wel een blauw lampje in je teller zitten?
Ik zou met de multimeter / spanning zoeker , bij de schakelaar , eerst meten welke de toevoer draad is , rode meet pen op schakelaar aansluiting , en zwarte op massa , daarna de schakelaar op dimlicht en meten welke draad dat is , dan blijft er nog maar één draad over , van het grootlicht .
Krijg je hier wel spanning op , is de draad of connector naar het blauwe lampje en koplamp onderbroken.
Krijg je geen spanning op grootlicht stand op die draad aansluiting , is je schakelaar stuk. Wel meten met lopende motor , en multimeter als je die gebruikt op wissel stroom. Je kan dan ook even met een tijdelijke plusdraad van de accu af proberen op de grootlicht draad , of deze dan wel brand
 
ja die bedoel ik , heeft deze drie of twee draden , Als hij maar twee draden heeft , zou Zipfanaat gelijk hebben . De draden op de lamp zouden dan spanning en massa zijn . Hoewel ik het wel een vreemde constructie vind , zonder groot licht. Heb je wel een blauw lampje in je teller zitten?
Ik zou met de multimeter / spanning zoeker , bij de schakelaar , eerst meten welke de toevoer draad is , rode meet pen op schakelaar aansluiting , en zwarte op massa , daarna de schakelaar op dimlicht en meten welke draad dat is , dan blijft er nog maar één draad over , van het grootlicht .
Krijg je hier wel spanning op , is de draad of connector naar het blauwe lampje en koplamp onderbroken.
Krijg je geen spanning op grootlicht stand op die draad aansluiting , is je schakelaar stuk. Wel meten met lopende motor , en multimeter als je die gebruikt op wissel stroom. Je kan dan ook even met een tijdelijke plusdraad van de accu af proberen op de grootlicht draad , of deze dan wel brand
heeft 2 draden ja, ook twee aansluitingen.
vind t wel raar hoe je dan door een keuring heen moet komen
 
Een scooter moet verlichting hebben echter grootlicht is volgens mij niet verplicht.
Er zijn meerdere oude modellen scooters en brommers die geen grootlicht hebben.
Echter als de scooter, af fabriek, geen grootlicht heeft, lijkt mij het ook onwaarschijnlijk dat in de cockpit een blauw controle lampje aanwezig is.
Verder de oudere scooters, indien ze voorzien zijn van groot- en dimlicht, hebben twee schakelaars voor de verlichting, met de ene schakelaar zet je de verlichting aan en uit, met de andere schakelaar kies je groot- en dimlicht.

Voor het aantonen of er ergens spanning op staat hoef je niet persee een multimeter, al is deze wel handig als je vaker aan scooters sleutelt.
Een testlampje of gewoon een gewoon 12Volt lampje met 2 draadjes eraan is al voldoende.
Desnoods neem je de lamp van je koplamp.
 
Heb je een foto van de lamp ?
Post automatically merged:

Een scooter moet verlichting hebben echter grootlicht is volgens mij niet verplicht.
Er zijn meerdere oude modellen scooters en brommers die geen grootlicht hebben.
Echter als de scooter, af fabriek, geen grootlicht heeft, lijkt mij het ook onwaarschijnlijk dat in de cockpit een blauw controle lampje aanwezig is.
Verder de oudere scooters, indien ze voorzien zijn van groot- en dimlicht, hebben twee schakelaars voor de verlichting, met de ene schakelaar zet je de verlichting aan en uit, met de andere schakelaar kies je groot- en dimlicht.

Voor het aantonen of er ergens spanning op staat hoef je niet persee een multimeter, al is deze wel handig als je vaker aan scooters sleutelt.
Een testlampje of gewoon een gewoon 12Volt lampje met 2 draadjes eraan is al voldoende.
Desnoods neem je de lamp van je koplamp.
Er zit wel een blauw lampje op het dashboard, deze gaat niet aan als ik het groot licht aanzet.

ik zie ook geen 2e schakelaar.
-1 voor knipperlicht
-toeter
-estart
- schakelaar licht

wat deze schakelaar momenteel doet is aan en uit.
 

Attachments

  • 14840F01-A904-4DCA-9D6A-5561F4D2BE3F.jpeg
    14840F01-A904-4DCA-9D6A-5561F4D2BE3F.jpeg
    65.5 KB · Views: 8
  • 5D7472F5-4033-4AB8-9263-7A1C31391489.jpeg
    5D7472F5-4033-4AB8-9263-7A1C31391489.jpeg
    41.9 KB · Views: 8
Dat is maar 1 stand licht en dat is genoeg.
Google is your friend:

Naast de verplichte verlichting op een bromfiets, mag een bromfiets zijn voorzien van groot licht, extra dimlicht, stadslichten, richtingaanwijzers, één extra achterlicht, remlichten, achterkentekenplaatverlichting en één dagrijlicht (artikel 5.6.57 Regeling Voertuigen).
 
Dat is maar 1 stand licht en dat is genoeg.
Google is your friend:

Naast de verplichte verlichting op een bromfiets, mag een bromfiets zijn voorzien van groot licht, extra dimlicht, stadslichten, richtingaanwijzers, één extra achterlicht, remlichten, achterkentekenplaatverlichting en één dagrijlicht (artikel 5.6.57 Regeling Voertuigen).
oke super bedankt!, staat er ook ergens duidelijk alle benodigdheden voor een 2takt keuring. kan die lastig vinden..

2takt onder 2006 dan
 
Back
Top