-het blauwe lampje in de teller brand niet.Brand het blauwe lampje in je teller , dan wel , wat aan geeft dat je grootlicht brand ? Als dat wel brand : , heb je spanning op de grootlicht aansluiting van je fitting ? Raakt de koperen lip je lamp , is je lamp heel ?
Als het lampje niet brand , bedrading vanaf schakelaar , grootlicht stand , doormeten , schakelaar doormeten , of deze de spanning naar de grootlicht stand schakelt , Je hebt spanning op je schakelaar , want je dimlicht doet het . Hetzelfde geldt voor massa koplamp , want dan zou je dimlicht het ook niet doen.
Afhankelijk van het type heeft die groot licht, ik heb zelf 1 met een schakelaar licht aan en uit dus heb ook geen grootlicht, vermoedelijk heb jij hetzelfe.-het blauwe lampje in de teller brand niet.
-ik ben verder niet heel bekend met elektra heb daarom ook geen multimeter liggen, maar zal er eentje halen dan.
-ik dacht dat de lamp wel heel is, zal een foto doorsturen.
-met de schakelaar bedoel je gewoon het knopje wat groot licht aanzet?
Is dit normaal bij oude type 3’s? want heb er nu al 3 gehad waarbij groot licht het niet doet
dus het keuren van zo’n type scooter is onmogelijkvAfhankelijk van het type heeft die groot licht, ik heb zelf 1 met een schakelaar licht aan en uit dus heb ook geen grootlicht, vermoedelijk heb jij hetzelfe.
ja die bedoel ik , heeft deze drie of twee draden , Als hij maar twee draden heeft , zou Zipfanaat gelijk hebben . De draden op de lamp zouden dan spanning en massa zijn . Hoewel ik het wel een vreemde constructie vind , zonder groot licht. Heb je wel een blauw lampje in je teller zitten?-met de schakelaar bedoel je gewoon het knopje wat groot licht aanzet?
heeft 2 draden ja, ook twee aansluitingen.ja die bedoel ik , heeft deze drie of twee draden , Als hij maar twee draden heeft , zou Zipfanaat gelijk hebben . De draden op de lamp zouden dan spanning en massa zijn . Hoewel ik het wel een vreemde constructie vind , zonder groot licht. Heb je wel een blauw lampje in je teller zitten?
Ik zou met de multimeter / spanning zoeker , bij de schakelaar , eerst meten welke de toevoer draad is , rode meet pen op schakelaar aansluiting , en zwarte op massa , daarna de schakelaar op dimlicht en meten welke draad dat is , dan blijft er nog maar één draad over , van het grootlicht .
Krijg je hier wel spanning op , is de draad of connector naar het blauwe lampje en koplamp onderbroken.
Krijg je geen spanning op grootlicht stand op die draad aansluiting , is je schakelaar stuk. Wel meten met lopende motor , en multimeter als je die gebruikt op wissel stroom. Je kan dan ook even met een tijdelijke plusdraad van de accu af proberen op de grootlicht draad , of deze dan wel brand
Keuren is zeker niet onmogelijk, alleen denk dat je geen zin hebt om de kabelboom helemaal aan te passen, zou het zelf ook niet doen. Het verstandigste wat je kunt doen is naar de RDW bellen en uitleggen dat je scooter zo origineel geleverd is en of hij daardoor ook zo door de keuring kan komen.dus het keuren van zo’n type scooter is onmogelijkv
ja is wel gezeik ja.Keuren is zeker niet onmogelijk, alleen denk dat je geen zin hebt om de kabelboom helemaal aan te passen, zou het zelf ook niet doen. Het verstandigste wat je kunt doen is naar de RDW bellen en uitleggen dat je scooter zo origineel geleverd is en of hij daardoor ook zo door de keuring kan komen.
Heb je een foto van de lamp ?
Er zit wel een blauw lampje op het dashboard, deze gaat niet aan als ik het groot licht aanzet.Een scooter moet verlichting hebben echter grootlicht is volgens mij niet verplicht.
Er zijn meerdere oude modellen scooters en brommers die geen grootlicht hebben.
Echter als de scooter, af fabriek, geen grootlicht heeft, lijkt mij het ook onwaarschijnlijk dat in de cockpit een blauw controle lampje aanwezig is.
Verder de oudere scooters, indien ze voorzien zijn van groot- en dimlicht, hebben twee schakelaars voor de verlichting, met de ene schakelaar zet je de verlichting aan en uit, met de andere schakelaar kies je groot- en dimlicht.
Voor het aantonen of er ergens spanning op staat hoef je niet persee een multimeter, al is deze wel handig als je vaker aan scooters sleutelt.
Een testlampje of gewoon een gewoon 12Volt lampje met 2 draadjes eraan is al voldoende.
Desnoods neem je de lamp van je koplamp.
oke super bedankt!, staat er ook ergens duidelijk alle benodigdheden voor een 2takt keuring. kan die lastig vinden..Dat is maar 1 stand licht en dat is genoeg.
Google is your friend:
Naast de verplichte verlichting op een bromfiets, mag een bromfiets zijn voorzien van groot licht, extra dimlicht, stadslichten, richtingaanwijzers, één extra achterlicht, remlichten, achterkentekenplaatverlichting en één dagrijlicht (artikel 5.6.57 Regeling Voertuigen).