Grande retro veel toeren maar houdt in

robbie0000

New Member
Hallo ik ben nieuw hier en hoop dat ik iets wijzer mag worden van de kennis die iedereen hier heeft!
Ik heb een vraag over een fosti grande retro. Deze retro uit 2008 heb ik heel goedkoop gekocht om aan te sleutelen gewoon voor de hobby. De scooter hoe ik hem kocht starte bijna niet en als die starte dan alleen stationair en kon geen gas geven dan viel die uit, ook kon ik verbrande olie ruiken. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat het ringetje wat de gasnaald borgt was afgebroken en de gasnaald naar beneden was gevallen de cabrateur in. Ook zat de uitlaatklep onder een dikke laag roet. Er zaten ook krassen in de cilinder en op de zuiger. Dit is allemaal vervangen:
-cilinder en zuiger
-nieuwe kleppen met klepseals
- revisiesetje voor cabrateur
Olie vervest met filtertje en nieuwe bougie en luchtfilter.
De kleppen zijn gestelt op in:0'08 uit:0'10
Motortje start nu goed loopt fijn en geen gekke bijgeluiden. Alleen met rijden voel je dat hij veel toeren moet maken omvooruit te blijven rijden. Van zijn plek komt die alleen om snelheid te houden moet die echt moeite doen. Als ik het gas los laat dan voel je hem ook afremmen. De scooter heeft heel lang stil gestaan. Ik vermoed dat ik het in de overbrenging moet zoeken. Wat denken jullie?

Groet rob
 
Advertisement - register to remove this

Hoe ziet de v-snaar eruit?
En de variateur?
En als laatste de koppeling?

Bij mijn opknap project was de variateur en de koppeling naar de knoppen waardoor de scooter geen snelheid maakte
 
Last edited:
Ik zal binnenkort het deksel eraf halen dacht namelijk zelf ook aan de variateur en v-snaar deze zijn al bestelt. Koppeling is het volgens mij niet omdat na mijn beeldvorming hij meteen wanneer ik gas geef vooruit wil dat wil dus zeggen dat hij meteen aangrijpt toch? Voor meer snelheid te maken en op snelheid te blijven is volgens mij voor de variateur?
 
Ouwe variorollen waren behoorlijk versleten. Heb er nieuwe opgezet en nieuwe v-snaar. Reed meteen wat soepeler. Alleen nu na 3 km rijden voelt die nog wat zwaar aan en liep ook terug in snelheid gelukkig net thuis. Kan het zijn dat ik bijna een vastloper/warmloper had? Ik denk dat die te arm loopt bij gasgeven. Bij de revisieset van de cabrateur zat een hoofdsproeier zonder een teken van maat erop. Welke maat sproeier zou ik moeten gebruiken? Hij is helemaal orgineel alleen geen varioring erop. Ook de nieuwe gasnaald kun je in standen verzetten ik heb hem nu in het middengezet. Misschien moet ik het borgpennetje van de gasnaald een standje naar onderzetten zodat de gasnaald bij gasgeven meer omhoog komt waardoor die meer benzine krijgt. Misschien heb jij bruikbare tips voor mij?
 
Hallo Robbie
Heb pas een santini Firenze , had twee jaar stilgestaan en de carburateur was aangevreten door de oude benzine.
Nieuwe bestelt hier in nederland (niet origineel) , maar deze heb ik nooit goed gekregen met diverse sproeiers van 78 tot 92 uit een set.
Toen bij Ali een keihin ( welke er ook origineel opzat) bestelt en daar zat hoofd sproeier 85 in en stationair sproeier dacht 33. Wat ik wel vreemd vond want in de oude zat 82 , maar ik heb dit zo gelaten. Tevens was de oude Keihin begrensd door een schroef in het plastic deksel en de begrenzer draad was niet aangesloten .
De naald staat in de middenstand , en na warm rijden afgesteld, maar stond eigenlijk al goed. Alleen stationair wat te snel.
Loopt prima zo geen inhouden of stotteren. Ook de schroef in het deksel zit er niet meer in. Loopt 55 op de teller ongv 47 op gps , de begrenzerdraad van de koppeling heb ik weer aangesloten zat los in de hoes bij de cdi.
vr groet Arie
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik zal morgen sproeiermaat 82 ( weet ik tenminste wat erin zit) eens proberen en dan gaan beginnen met afstellen. De toerental begrenzer heb ik er ook af gelaten. De schroef in het plastic kapje is erbij mij ook uit.Volgas rijdt die nu 30/35 op de teller
 
Scooter wilde niet meer starten toen straks. Bougiedop zat er los op dit is de 2de keer dat het gebeurt. Het is zo een ijzerendop. Kan het zijn wanneer de dop warm begint te worden dat die uitzet en dan los trilt? Even goed heb een nieuwe bestelt setje ruberendop met bobine.
 
ik heb gelezen dat deze meerdere keren problemen gaven. Ik heb ook een bobine met plastic dop erop zitten nu .
Als ik de draad loskoppel (heb ik in het begin geprobeerd) rijdt hij 65 op de teller zal dus ook in de buurt van de 57 km echt zijn.
Dus waarschijnlijk is je spoeier nu te klein
 
Kijken of je hem iets op kan schuren , lijkt me niet erg verbrand dan is meestal het koppelingshuis ook een beetje blauw gekleurd.
Zijn de schoentjes nog wel dik genoeg , moest geloof ik minimaal 2mm materiaal op zitten. Is het een snor of een brom scooter ?
ook ik voel dat de scooter afremt op de motor als je het gas loslaat , dat is de werking van de variateur die terug schakeld , bedoel je dat in je eerste post
 
Via google gevonden is inderdaad een 25km cdi dus als je harder wilt zou je er een ander in moeten zetten . Dat zou dus die 25 h zijn op je tweede foto.
Als ik van het verschil in snelheid echt en teller uitga van mijn scooter zou je om en nabij de 32 km zitten , is nu de top denk ik met deze cdi.
Als je je scooter niet tegen kunt houden als je gas geeft is je koppeling nog oke , moet je het misschien in de rollen (gewicht zoeken ) aangaande het optrekken.
vr groet Arie
 
Last edited:
Nou sproeier 84 erin en ik merk geen verschil. Nu heb ik de koppeling los gehaald en die lijkt verbrand wat denken jullie? View attachment 59624View attachment 59625View attachment 59626

Ik zie toch duidelijk veel slijtage op (de segmenten van) de koppeling...
Opschuren heeft in dit geval niet zo veel zin meer, aangezien de harde bovenlaag hier en daar verdwenen is!
Bovendien slijt hierdoor ook de binnendiameter van het koppelingshuis onnodig snel als je er mee door blijft rijden.
 
Probleem gevonden! Uitlaat verstopt nieuwe uitlaat eronder en trok meteen goed weg. Veel zoekwerk gehad maar aan de uitlaat had ik nog niet gedacht beetje dom maar goed probleem verholpen en de vrouw kan nu lekker gaan rond toeren. Iedereen bedankt voor de reacties en tips!
 
Back
Top