Grande Retro koplamp naar led

trabiarie

Well-Known Member

Als jij een retro hebt met ronde koplamp op stuur dan is t wel de vraag wat past en wat passend te maken is qua ruimte.
Wat voor lampje zit er eigenlijk achterin je achterlicht? Een 5W of 21 W ofzo?
Ik heb een duplo 5 w achterlicht en 21w remlicht , Ik heb een ronde koplamp qua ruimte denk ik dat het moet passen . De plus door verbinden met de dim/grootlicht schakelaar is een goed idee van je , alleen houdt dat in dat de lamp dan constant brand als het contact aan staat . Hiertussen zou ik dan een relais kunnen opnemen die over de licht schakelaar loopt. Prima idee van je , had ik nog niet bij stil gestaan.
Donderdag komt de lamp , krijgt de scooter een 8000 km beurt en ga ik het eens bekijken.


Ik heb deze gevonden, is 12 volt , 6 watt dus half amp 800 lumen
Als ik dit wattage invul in de rekensite, valt mij op dat bovenstaande lamp, indien de waardes kloppen, een behoorlijk beter rendament heeft.
Wanneer ik 6Watt in tik zou een ledlamp maar ongeveer 540 Lumen produceren.
De lamp hierboven geeft 48% meer rendament.....
Ik weet niet goed hoe in het aantal lumen moet inschatten in een koplamp.
Ik weet wel dat ik een klein zaklampje heb waar 1 AA-batterij in past ( een Fenix LD10), hier zou 100 Lumen aan licht uitkomen.
Wanneer je in het donker hiermee op een wit vlak schijnt, wordt je door je eigen licht verblind.
Dus Led is niet altijd LED, zoals ook op de rekensite te lezen is, zit er toch wel verschil in de merk-lampen en de merkloze lampen.
800 Lumen lijkt me wel voldoende licht voor normaal gebruik.
Door in je achterlicht/dashboard ook led te steken kun je nog wat winnen aan vermogen.

Waar men moet voor opletten is het strooilicht.
Elke lamp/lens geeft strooilicht, het gevaar bij een lamp met te veel Lumen/vermogen, is dat het strooilicht wat normaliter weinig tot niet te zien eens ineens geweldig storend wordt als je een lamp neemt die te veel licht produceert.

Ben benieuwd hoe goed deze 6 Watt lamp presteert, houdt ons op de hoogte?

Misschien wordt het een success en zien we tussen de advertenties op het internet ineens een reclame van "Trabiarie lighting upgrade service. " ;)

houdt ons op de hoogte?
Nou niet van de website hoor :p , zo ver ga ik ook weer niet , van de vorderingen zal ik jullie op de hoogte houden , en foto's maken.
Ik heb deze scooter nu 2 jaar , hij rijdt lekker , vindt ik , ondanks de kleine wielen. Niets aan opgevoerd , dat ben ik ook niet van plan , loopt voor mij prima zo. Het enigste wat ik erg storend vindt , is als ik in het donker rijdt , dat hij dan maar een minimaal lichtbeeld op straat heeft.
Door de post over de upgrade naar led van kisbee mike , en respons van AMG retro , ben ik hier eens naar gaan kijken. Ik ga is op zoek naar een relais welke ook op wissel spanning schakelt en dan gaat het experiment gebeuren. Ga even een nieuwe post aanmaken , zit nu in die van Kisbee Mike te klooie

Last edited: 4 minutes ago
Post automatically merged:

Het idee van een relais gaat niet lukken besef ik nu , bij stationair lopen zal de spanning te laag worden , om het relais aan getrokken te houden .
Ik ga eens beginnen om de lichtschakelaar direct aan het contact slot te verbinden , dan eens kijken of de regelaar het verbruik via de accu bij houdt . Maar verwacht hier geen problemen met die half amp extra.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik laat het dan ook even aan jou over

Vanmorgen na het boodschappen doen met de scooter , de laad spanning gemeten. De accu zit goed vol , ik had hem op 4000 toeren , en toen gaf de meter ongeveer 2,5 amp aan . Maar ik neem aan dat als de accu spanning lager is , hij ook meer gaat laden. Dus denk ik dat het inderdaad , zoals je aan nam , zoiets rond de 3 a 4 amp is . Ook is dit een meter die je over de kabel heen houdt , misschien zit ook hier iets verschil in , met een amp meter die je tussen de kabel in zet. Nu ik het zo gemeten heb , laat ik het geknutsel met een relais maar achterwege , ik wissel de draden bij de aan uit schakelaar en dan maar eens kijken waar het schip (als het al) strand. Ook zal ik van het lichtbeeld een foto posten , als het goed is komt de lamp Donderdag.
 
Vandaag ledlamp binnen gekregen . bedrading onder voorkap verlegd , en gesoldeerd , en lamp gemonteerd , is echt appeltje eitje.
Hier een paar foto's van het resultaat , ik vind het echt een hele verbetering met de oude 35w lamp , zoveel licht heb ik nooit gehad voor me , ( op de scoot) mooi helder licht , ook stationair , wat anders logisch nihil was , maar nu via de accu prima . Ook tijdens het branden van de lampen de laadstroom gemeten , deze is iets gezakt , maar ik meet nog steeds 2 amp. Dus hij zal bij belasting ook iets meer gaan laden. Bij stilstaande motor meet ik net onder de 1 amp verbruik , dus dat klopt ongeveer met de rekensom . Lamp hoogte moet ik nog afstellen , voor foto's oke maar daarvoor regende het me net effe te hard. Doe ik morgen wel even tegen de muur , met het licht beeld. Hierbij de foto's , 1e Dimlicht , 2e Grootlicht en 3e Dimlicht naar scooter toe.
 

Attachments

  • 20221117_180047.jpg
    20221117_180047.jpg
    105.3 KB · Views: 9
  • 20221117_180056.jpg
    20221117_180056.jpg
    138.9 KB · Views: 7
  • 20221117_180109.jpg
    20221117_180109.jpg
    125.9 KB · Views: 9
Kijk dat is wat we willen zien.
Top bezig.
Mis alleen wel de before foto. :p
Welke snelheid rijdt dat ding? En wat verbruikt jouw retro dan eig? Ik las dat je met sproeier 84/85 rijdt.
Ik rijd o.b.v. de kmteller 1 op 38 met sproeier 82.
Beide GY6jes die ik heb.
35 km/h
Beide 18,5mm carbs.
 
Mis alleen wel de before foto
Daar heb ik eigenlijk niet bij stil gestaan , maar als ik in het donker reed met de oude 35w lamp , had ik nog niet de helft van de licht opbrengst van nu. Ik rijd ook tegen de 1 op 40 , kan met 3,5 ltr 120/125 km ver komen , ligt aan het weer , en of mijn kleinzoon veel met me mee gaat . Ik heb er een topkoffer en een hoog windscherm op gemonteerd , maar het windscherm heb ik gehalveerd , omdat ik het met regen niet prettig vind , slecht zicht , ondanks een spuitbusje met speciaal spul en een nano schermpje. Maar dit bevalt me beter.
Loopt op de teller 55km en op gps 47 km , dit is voor mij snel genoeg. Verder is alles standaard . Rijdt wel minimaal 10 km per ritje , Volgende dorp waar winkels zijn is 5km verderop . En naar Hoorn is 7km enkele reis. En inderdaad sproeier 85 . Heeft nu 7500km gereden , 2 jaar geleden gekregen met 2000 km erop , en niet lopend , had 2 jaar stilgestaan met oude e10 benz , en kreeg toen de carb niet meer goed . Hiervoor eerst een imitatie , dat was helemaal bagger , en daarna een originele Keihin gekocht . En een set van 10 sproeiers , op 85 loopt hij het beste. En sindsdien geen enkel probleem meer gehad . Bij 6000km v snaar rollen en geleiders vervangen , en bij 7000 km de achterband.
De rollen en geleiders waren eigenlijk nog niet nodig , maar ik vond hem teveel toeren maken bij 55km , bijna 10000. nu met nieuwe rollen van 5,5 gr tegenover de oude van 5 gr , en nieuwe snaar 7500 toeren bij 55km ,wat veel beter klinkt in mijn oren.
 
Daar heb ik eigenlijk niet bij stil gestaan , maar als ik in het donker reed met de oude 35w lamp , had ik nog niet de helft van de licht opbrengst van nu. Ik rijd ook tegen de 1 op 40 , kan met 3,5 ltr 120/125 km ver komen , ligt aan het weer , en of mijn kleinzoon veel met me mee gaat . Ik heb er een topkoffer en een hoog windscherm op gemonteerd , maar het windscherm heb ik gehalveerd , omdat ik het met regen niet prettig vind , slecht zicht , ondanks een spuitbusje met speciaal spul en een nano schermpje. Maar dit bevalt me beter.
Loopt op de teller 55km en op gps 47 km , dit is voor mij snel genoeg. Verder is alles standaard . Rijdt wel minimaal 10 km per ritje , Volgende dorp waar winkels zijn is 5km verderop . En naar Hoorn is 7km enkele reis. En inderdaad sproeier 85 . Heeft nu 7500km gereden , 2 jaar geleden gekregen met 2000 km erop , en niet lopend , had 2 jaar stilgestaan met oude e10 benz , en kreeg toen de carb niet meer goed . Hiervoor eerst een imitatie , dat was helemaal bagger , en daarna een originele Keihin gekocht . En een set van 10 sproeiers , op 85 loopt hij het beste. En sindsdien geen enkel probleem meer gehad . Bij 6000km v snaar rollen en geleiders vervangen , en bij 7000 km de achterband.
De rollen en geleiders waren eigenlijk nog niet nodig , maar ik vond hem teveel toeren maken bij 55km , bijna 10000. nu met nieuwe rollen van 5,5 gr tegenover de oude van 5 gr , en nieuwe snaar 7500 toeren bij 55km ,wat veel beter klinkt in mijn oren.
Top verhaal!
Ik rijd zelf met 6 en 6,5 gram rollen.
Tuurlijk trekt hij beter op met lichtere rollen, maar het geluid dat daarbij komt(bij acceleratie) vind ik echt niet prettig. Nu heb je wat minder kracht met acceleratie tussen 45 en 60+, voornamelijk bij wind tegen op hogere snelheid.
Maargoed rij meestal ook niet harder dan 35 gps, dus dat vind ik niet erg.
Op me Agm Retro heb ik een imitatie. Geen problemen verder.
 
Sorry Sparky Ik heb de bijdrage naar het elektoforum verplaatst , Daar heb ik ook aan gedacht , maar ze geven geen losse delen van de indicator verlichting van een grande retro , alleen het hele metertje zonder behuizing , zou hem eens moeten demonteren om te kijken of hij open kan en welke lampjes erin zitten.
 
Allright laat ik mijn post beginnen met het meest positieve.

Multimeter in het circuit opgenomen, alle DC stroomverbruikers gedisconnect.
Laadstroom gemeten bij volgas op de bok. Schommelt tussen de 3.1 en 3.2 A.

Toen wilde ik twee lampen testen die binnen waren gekomen een tijdje terug.
De lampen getest in de fitting en daarna in de koplamp gemonteerd voor een test.
Helaas zijn de lampen niet allemaal van gelijke lengte en het monteren in de fitting zorgt voor de noodzaak van het terug duwen van de + polen.
Dit gaat goed, maar kan niet oneindig, waardoor helaas mijn groot licht pool is afgebroken en ik alleen een vergelijking heb kunnen maken van dimlicht.
Groot licht zal moeten wachten tot ik een nieuwe fitting heb of in dit geval waarschijnlijk een nieuwe lampunit omdat dit toch Chinese troep blijft waar je niet even elk klein onderdeeltje kunt bestellen. Ik zal het even bekijken, maar kan gerust een paar weken duren voor ik de vergelijking kan voortzetten. De vergelijking is vooralsnog dan ook niet helemaal eerlijk gezien 2 van de 3 lampen een behoorlijk verschil geven tussen lichtopbrengst bij dim en groot licht.

Lamp 1-3 bulb.JPG

- Lamp 1 Had ik al een tijdje gemonteerd, topding. Zeker met mijn van alufolie voorziene pleerol echt goed dimlicht en ook prima groot licht. In de veronderstelling dat je de deze alleen gebruikt zonder tegenliggers.


- Lamp 2
Heeft 2 leds aan weerszijden, bij dimlicht branden er 2, bij groot licht branden er 4. Deze geeft best een bonk licht.


- Lamp 3
Leuk dingetje, echter dimlicht branden de ledjes zwak en groot licht wordt de lichtsterkte in één keer verdubbeld als niet maal vier. Behoorlijke lichtopbrengst.


Stroomverbruik:

- Lamp 1:
Dim 0.48A
Groot 0.76A

- Lamp 2:
Dim 0.66A
Groot 1.21A

- Lamp 3
Dim 0.19A
Groot 0.88A

Lamp 1 lijkt vooralsnog het minste strooilicht te hebben. Zit immers ook een pleerol omheen.
Lamp 2 brandt op dimlicht maar met de helft van de leds, maar heeft wel het hoogste stroomverbruik bij Dim en bij groot licht.
Bij Lamp 3 zie je bij het stroomverbruik ook dat dimlicht eigenlijk niks voorstelt.
De lamp wordt geadverteerd met zelfde lichtbeeld als de originele lamp, ik ben dan ook wel nieuwsgierig naar hoe groot licht zich zou presenteren wannneer gemonteerd in de koplamp.

Lijken me alledrie wel prima lampen, maar zal toch echt groot licht moeten testen alvorens ik een goede keuze kan maken.
3 dimlichten naast elkaar.JPG

Dimlicht 1,2,3.

Lamp 1 Dimlicht Projector.jpg

Lamp 1

Lamp 2  Zwarte lamp Dimlicht.jpg


Lamp 2

Lamp 3 Alu lamp Dimlicht.jpg
Lamp 3
 
Dan komt de laad spanning vrijwel overeen met mijn meting , je hebt gemeten in serie met de draad neem ik aan .
Als ik het zo zie zou ik zeggen dat het lichtbeeld van 3 mij persoonlijk het best lijkt , schijnt best ver , en ook vlak voor je goed zicht.
2e keuze zou lamp 2 zijn mooie bundel , bijna hetzelfde als ik nu heb , ook het wattage komt overeen . Bij licht beeld 1 vind ik er een rare hap inzitten links onder . Zonde van je fitting , je zou even kunnen proberen bij : https://www.bmsparts.nl/nl/723-gy6-4takt-diverse
deze heeft veel 2e hands onderdelen.
Even gesnuffeld daar en ze hebben een lamp : https://www.bmsparts.nl/nl/313-agm-v641-retro
Even naar beneden scrollen.
 
Last edited:
- Uiteraard in serie. Heb de ook de accu van tevoren nog even 1/1,5 A leeg laten lopen.


- Klopt.
Na het los testen van de andere lampen heb ik Lamp 1 met de pleerol in me zak gehad en was te lui om deze nog even te ontdoen van het deukje in de rol.

In deze post rechtsonderin de foto zie je het lichtbeeld eventueel ook.
Alleen wilde ik de drie foto's plaatsen zonder de scooter ook maar een cm te verzetten.
De 'hap' waar je over spreekt moeten we dan ook maar even negeren. :p

- Thanks voor de links, Ik zal het bekijken.
Komt wel goed.
Te zijner tijd zal ik wel ff updaten met groot licht.
Ik heb overigens de volgende koplamp en fitting.

EDIT:
Ik zie inderdaad dat bms twee koplampen heeft van een BTC city en een Iva jet die verdacht veel op de mijne lijken.
Ga ik even regelen.
 

Attachments

  • Fitting.jpg
    Fitting.jpg
    79.5 KB · Views: 5
  • Koplamp.jpg
    Koplamp.jpg
    215 KB · Views: 5
Last edited:
Groot 1
Lamp 1 Grootlicht Projector.jpg
Groot 2
Groot Licht 2.jpg
Groot 3

Groot licht 3.jpg


Groot licht naast elkaar

3 groot licht naast elkaar.jpg
Mooiste was natuurlijk als het bij Lamp 1 ook even donker was.

Mijn conclusie is lamp 1 kan op groot licht ermee door.
Lamp 2 en 3 verblinden als een malle op groot licht.
Dat zie je niet op de foto's maar is helaas wel zo.
Op dimlicht is 't alle drie vergelijkbaar, maar kies ik toch voor lamp 1 i.v.m. het strakke lichtveld en de kleur. (Kelvin)

Besefte me vandaag dat mijn Iva Jet toch een minder ideale koplamp heeft hiervoor. Los van of het nou wel of niet de bedoeling is dat je op een scooter met groot licht kan rijden zonder tegenliggers te verblinden.
De meeste scooters hebben hun koplamp t.h.v. het stuur en weerkaatsing die boven en onder ongeveer gelijk is.
Mijn Iva Jet heeft onder een ruimere koplampbehuizing dan boven en dan gaat er veel licht verloren/ de verkeerde kant op.
Ik zou het eigenlijk even moeten testen in me AGM Retro.
Dat is wat bruikbaardere informatie voor het gros van de rijders.
Dat houden jullie iig van me tegoed, volgende week even.

Koplamp schets.jpg
 
Last edited:
InCollage_20221227_005442301.jpg
Dim

InCollage_20221227_005524500.jpg
Groot
InCollage_20221227_005646587.jpg
En even de boordverlichting vervangen voor led.
Zaten gewoon 7 x 5w5 lampjes in.
Bij de AGM GT koplamp eigenlijk hetzelfde verhaal.
Lamp 1 is bij dim en groot licht geschikt zonder tegenliggers te verblinden.
Lamp 2 en 3 geven wss meer lumen, maar verblinden bij groot licht behoorlijk.
De koplampunit kan al dat licht alle kanten op gewoon niet goed genoeg richten.
Voor mij blijft lamp 1 de beste.
Die projector op de lamp doet zijn werk goed.
Mooie opbrengst, goed gericht.
Zijn alledrie geschikt voor klein licht en voor t geld kan je niet misgaan eigenlijk.
Als je een projector koplamp hebt dan is het een ander verhaal en dan zou ik waarschijnlijk kiezen voor lamp 2.
Ik sluit mijn onderzoekje en ben een hoop tijd en een nieuwe koplampunit + fitting rijker, maar kom terug bij dezelfde lamp die er aanvankelijk in gezet was bij stap 1 van halogeen naar led.
Geeft niet, hield me weer van de straat. :laughing: :p
 
En even de boordverlichting vervangen voor led.
Zaten gewoon 7 x 5w5 lampjes in.
Weet je zeker dat deze lampjes origieel zijn want 5W5 lijkt me toch wel erg veel?
Normaliter zit in de dashboards van de meeste scooters maar 3W of 2W5 of soms zelfs maar 1W4.
Ben het wel met Broos eens dat te fel licht in je dashboard storend kan zijn vooral op slecht verlichtte wegen of bij regenweer.
 
Felle dashboardverlichting vind ik niet fijn.
Valt wel me tegen hoe fel het is, de ledjes schijnen opzij ipv naar boven.
Het origineel was zo slecht dat ik eigenlijk niks kon aflezen in t donker tijdens het rijden.
Foto's geven een beetje vertekend beeld met lichtopbrengst. :p
Weet je zeker dat deze lampjes origieel zijn want 5W5 lijkt me toch wel erg veel?
Normaliter zit in de dashboards van de meeste scooters maar 3W of 2W5 of soms zelfs maar 1W4.
Excuses, ik corrigeer. Lag te dromen. Waren 1.7W lampjes.
 
Last edited:
Back
Top