Grande Retro koplamp naar led

trabiarie

Well-Known Member

Als jij een retro hebt met ronde koplamp op stuur dan is t wel de vraag wat past en wat passend te maken is qua ruimte.
Wat voor lampje zit er eigenlijk achterin je achterlicht? Een 5W of 21 W ofzo?
Ik heb een duplo 5 w achterlicht en 21w remlicht , Ik heb een ronde koplamp qua ruimte denk ik dat het moet passen . De plus door verbinden met de dim/grootlicht schakelaar is een goed idee van je , alleen houdt dat in dat de lamp dan constant brand als het contact aan staat . Hiertussen zou ik dan een relais kunnen opnemen die over de licht schakelaar loopt. Prima idee van je , had ik nog niet bij stil gestaan.
Donderdag komt de lamp , krijgt de scooter een 8000 km beurt en ga ik het eens bekijken.


Ik heb deze gevonden, is 12 volt , 6 watt dus half amp 800 lumen
Als ik dit wattage invul in de rekensite, valt mij op dat bovenstaande lamp, indien de waardes kloppen, een behoorlijk beter rendament heeft.
Wanneer ik 6Watt in tik zou een ledlamp maar ongeveer 540 Lumen produceren.
De lamp hierboven geeft 48% meer rendament.....
Ik weet niet goed hoe in het aantal lumen moet inschatten in een koplamp.
Ik weet wel dat ik een klein zaklampje heb waar 1 AA-batterij in past ( een Fenix LD10), hier zou 100 Lumen aan licht uitkomen.
Wanneer je in het donker hiermee op een wit vlak schijnt, wordt je door je eigen licht verblind.
Dus Led is niet altijd LED, zoals ook op de rekensite te lezen is, zit er toch wel verschil in de merk-lampen en de merkloze lampen.
800 Lumen lijkt me wel voldoende licht voor normaal gebruik.
Door in je achterlicht/dashboard ook led te steken kun je nog wat winnen aan vermogen.

Waar men moet voor opletten is het strooilicht.
Elke lamp/lens geeft strooilicht, het gevaar bij een lamp met te veel Lumen/vermogen, is dat het strooilicht wat normaliter weinig tot niet te zien eens ineens geweldig storend wordt als je een lamp neemt die te veel licht produceert.

Ben benieuwd hoe goed deze 6 Watt lamp presteert, houdt ons op de hoogte?

Misschien wordt het een success en zien we tussen de advertenties op het internet ineens een reclame van "Trabiarie lighting upgrade service. " ;)

houdt ons op de hoogte?
Nou niet van de website hoor :p , zo ver ga ik ook weer niet , van de vorderingen zal ik jullie op de hoogte houden , en foto's maken.
Ik heb deze scooter nu 2 jaar , hij rijdt lekker , vindt ik , ondanks de kleine wielen. Niets aan opgevoerd , dat ben ik ook niet van plan , loopt voor mij prima zo. Het enigste wat ik erg storend vindt , is als ik in het donker rijdt , dat hij dan maar een minimaal lichtbeeld op straat heeft.
Door de post over de upgrade naar led van kisbee mike , en respons van AMG retro , ben ik hier eens naar gaan kijken. Ik ga is op zoek naar een relais welke ook op wissel spanning schakelt en dan gaat het experiment gebeuren. Ga even een nieuwe post aanmaken , zit nu in die van Kisbee Mike te klooie

Last edited: 4 minutes ago
Post automatically merged:

Het idee van een relais gaat niet lukken besef ik nu , bij stationair lopen zal de spanning te laag worden , om het relais aan getrokken te houden .
Ik ga eens beginnen om de lichtschakelaar direct aan het contact slot te verbinden , dan eens kijken of de regelaar het verbruik via de accu bij houdt . Maar verwacht hier geen problemen met die half amp extra.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het idee van een relais gaat niet lukken besef ik nu , bij stationair lopen zal de spanning te laag worden , om het relais aan getrokken te houden .
Ik denk dat dit wel meevalt.
Je moet niet vergeten dat die wisselspanningspoel met ongeveer 3-0,5=2,5 Ampere minder wordt belast en de spanning bij stationair toch wel wat hoger zal zijn.
Bovendien als eenmaal de magnetische kern van het relais is gemagnetiseerd kan de spanning toch wel wat zakken voor de magnetischflux te onvoldoende wordt om het contact aangetrokken te houden.
 
Realiseer me inderdaad dat niet iedereen de koplamp wil hebben branden bij contact aan.
Voor mij superhandig, want de lichtschakelaar van de schuur is lastig bereikbaar met me topkoffer achterop.
Echter inderdaad een 5W achterlicht en eventueel je dashboardverlichting stelt weinig voor.
Ik verwacht geen problemen bij het aansluiten op de aan / uit schakelaar.
Relais is leuk, maar volgens mij is een ac relais niet zo heel goedkoop en ik zou mezelf het extra geld en werk besparen.
Ieder ze heug. :p


Om nog even op het DC relais in het andere topic te reageren.
Zon relais (zonder ophangpunt) kost 3,58 ofzo bij partspoint.
Ik heb er één liggen, maar voor mij zou 't zonde van de moeite zijn.
 
Last edited:
Ik denk dat dit wel meevalt.
Ik ga het proberen , gaat het niet geen man overboord kan het gemakkelijk weer ongedaan maken.
AGM Retro het gaat mij niet zozeer om de koplamp , niet te hebben branden , maar om zoveel mogelijk spanning te behouden voor het starten , als je het contact aan zet , Ik heb ook diverse relais liggen , ik ga het zien wat het beste bevalt.
 
De gemiddelde accu heeft een minimale startstroom van 50A + oplopend tot boven de 100A.
De startmotor vraagt als ik me niet vergis ook tientallen amperes.
Die 0,5 Ampere voor jouw koplamp ga je daarin niet merken.
Hoogstens zal je koplamp gaan flikkeren tijdens het starten. :p

Zijn de relais die je hebt liggen AC of DC?
Maargoed, over je aan uit schakelaar laten lopen klinkt ook helemaal tof.
Weet niet precies waarom je dan nog met een relais wilt werken?!
 
Weet niet precies waarom je dan nog met een relais wilt werken?!
Ik had in gedachte , om een suggestie van jou , om de hi en low schakelaar op gelijkstroom te schakelen . Maar mijn dashbord en achterlicht werken over de aan en uitschakelaar van de verlichting is ac , als ik deze aansluiting = wisselstroom , via een relais , het dc circuit aan te schakelen vanaf de accu naar de hi , low schakelaar waar de led koplamp lamp op zit , dan schakelt hij gelijk met het achterlicht mee. Ik heb even een schemaatje gemaakt hoe ik het in gedachte had.
Post automatically merged:

De relais die ik heb liggen zijn dc , en ik heb nog wat smd relais liggen van 12 v , weet niet precies of dat ac of dc zijn , moet ik de specificatie van opzoeken. Maar wil het niet lukken schakel ik via de aan uit schakelaar , dan trek ik 1 amp meer uit de accu , wat ook niet zo'n probleem moet zijn lijkt me. Dan gaat het achterlicht en beide dashboard lampjes ook via de accu.
 

Attachments

  • schema led kopl.jpg
    schema led kopl.jpg
    57 KB · Views: 5
Last edited:
Gezien mijn koplamp gloeidraadje om de haverklap de geest gaf ben ik gewoon bij Auto 5 binnengestapt om een ledlampje te gaan halen die in de fitting past. Lukt prima, veel meer licht en geen gesprongen lampen meer.
 
Waarbij R1 de spoel van het dc relais is:
Hallo Sparky , ik heb geprobeerd je schema wat te vergroten , maar dan kan ik hem niet meer lezen , maar ik begrijp de componenten.
Je bedoelt dit schema voor het aansturen van het DC relais , in een AC circuit , neem ik aan . Als ik dan van links begin , komt daar de wissel spanning binnen , loopt via de diode naar de spoel . En parallel daarover een condensator met de plus naar de diode. De onderste leiding is dan neem ik aan massa .
De draden zouden dan na de spoel (rechts) stoppen in mijn geval ? Heb ik dit correct , weet je met welke waarde , van de condensator ik ongeveer rekening zou moeten houden , om genoeg te hebben om het relais aan getrokken te houden.
 
Last edited:





Last edited: 4 minutes ago
Post automatically merged:

Het idee van een relais gaat niet lukken besef ik nu , bij stationair lopen zal de spanning te laag worden , om het relais aan getrokken te houden .
Ik ga eens beginnen om de lichtschakelaar direct aan het contact slot te verbinden , dan eens kijken of de regelaar het verbruik via de accu bij houdt . Maar verwacht hier geen problemen met die half amp extra.
Een relais werkt op gelijkstroom.
Post automatically merged:

.
 
Last edited:
Een relais werkt op gelijkstroom.
Dat is ook het hele punt , dit is waarschijnlijk het schema om hem in een ac circuit te laten werken . Alleen weet ik nog niet of ik het ga toepassen eerst eens kijken hoeveel amp ik uit de accu trek met de rest van de verlichting. Blijft het bij 1 amp dan is het gauw geregeld door 1 draad te verleggen . Anders schema bouwen.
 
Hallo Sparky , ik heb geprobeerd je schema wat te vergroten , maar dan kan ik hem niet meer lezen , maar ik begrijp de componenten.
Je bedoelt dit schema voor het aansturen van het DC relais , in een AC circuit , neem ik aan . Als ik dan van links begin , komt daar de wissel spanning binnen , loopt via de diode naar de spoel . En parallel daarover een condensator met de plus naar de diode. De onderste leiding is dan neem ik aan massa .
De draden zouden dan na de spoel (rechts) stoppen in mijn geval ? Heb ik dit correct , weet je met welke waarde , van de condensator ik ongeveer rekening zou moeten houden , om genoeg te hebben om het relais aan getrokken te houden.
Klopt helemaal.
Als je uberhaupt een relais gaat toepassen, wat eigenlijk niet nodig is, zou ik het eerst eens proberen met dat DC-relais zonder dat schakelingetje ervoor.
De grootte van de condensator is afhankelijk van welke stroom de spoel van het relais trekt.
Ik zou eens proberen met 1000 micro Farad, merk je dan toch dat het relais een beetje klappert bij stationair draaien, kun je er altijd nog 1000 Micro Farad aan parallel zetten.
De diode hoeft niks bijzonders te zijn, een 1N4001 of 1N4007 zijn ruim voldoende.
 
Last edited:
Bedankt hiervoor , ga het eerst eens zonder relais proberen , ik heb nog een ampère metertje die je om de draad heen kan zetten om het amperage te meten . Ga dat eens doen met alles aan , blijft het inderdaad bij de 1 amp laat ik het zonder relais .
 
Ik vind de lat van 1A erg laag, maar volgens mij had ik dat al vermeld.o_O :p
Wel vind ik je aanpak intrigerend!

Als jij zon amperemeter hebt, wellicht kun je dan ook even de laadstroom in Amperes meten die van de spoel naar de accu gaat.
Dan weten we voor eens en altijd hoeveel A laadstroom de GY6 ontsteking kan leveren.
Op een kleine stadsauto is deze al gauw 80 Ampere + .
Mag aannemen dat die op een GY6 dan minstens 3A is.
 
Door deze diode loopt alleen de stroom van de relaisspoel niet de stroom voor de verlichting.
Volgens mij heeft de TS het meermaals over dat zijn koplamp 0,5 A is en de resterende verlichting die daarbij geschakeld zal worden vermoedelijk 0,5A.
Dit totaal van 1A is volgens mij waar hij niet bovenuit wil komen.
Deze lat van 1.0 A heb ik het dan over.
Tenzij ik door de 3 verschillende topics de weg kwijt ben.
Iig is dit hoe het mij bij staat.
 
Ik vind dit prima als hij omstreeks 1 amp gebruikt , dat zal hij wel weer bijladen , hij gebruikt tenslotte ook voor de knipper lichten en remlicht .
En erg korte stukken rijdt ik toch niet . Ik zal ook de laadstroom bij versneld stationair draaien eens meten , zoals je al zegt weten we dat ook gelijk.
 
Ah Oké, dat had ik dan weer verkeert begrepen. ;)

Ik dacht dat je het over de specs van de diodes had, sorry.
Sorry is niet nodig, berichten van Sparky worden altijd gewaardeerd. :cool::p
En top @trabiarie.
Ik wilde het eerdaags zelf doen, maar mijn multimeter heeft zon geintje van max 10 A voor 5 seconden per 15 minuten. o_O
Ik ben wel bereid om voor de wetenschap een amperemeter te halen, maar vond nog geen geschikte die mij qua prijs beviel.
Ik laat het dan ook even aan jou over. :p
 
Back
Top