Gradenplaat zit vast op krukas, tips?

Hallo allemaal, ik heb sinds kort een Piaggio zip 4t en toen ik bezig was met een onderhoudsbeurt kwam ik erachter dat mijn gradenplaat vast zit op de krukas. Nu is mijn vraag: hoe ga ik met zo min mogelijk schade deze eraf krijgen? Of is het al verloren zaak met de gradenplaat en/of krukas?
 
Advertisement - register to remove this

Heb hier ook eens een heel extreem geval van gehad. Gebruikte toen een lange schroevendraaier als koevet en wrikte hem los, En draaide de krukas elke keer een stuk omdat ik maar aan 1 kant achter de gradenplaat kon komen
 
Oke, dus gewoon een platkop schroevendraaier gebruiken als koevoet?

Had je nog echt ''schade'' aan je gradenplaat of krukas? Ik weet dat het bij iedereen anders is met een beetje geluk, of juist niet maar dan heb ik een beetje een indicatie over de kosten.

Een nieuwe gradenplaat erop zetten nadat de oude is los gekomen lijkt me al geen overbodige luxe.
 
Nee er was geen schade. Ging toen de std vario vervangen met een multivar. Dus er zit nu wel een nieuwe gradenplaat op. Is inderdaad geen slecht idee, en een stuk goedkoper dan een nieuwe krukas.

Doe het trouwens wel met beleid. Je mag wel wat kracht zetten maar ik zou er bv niet met een hamer op gaan slaan
 
Ik was ook al aan het overwegen om een malossi multivar aan te schaffen ja.

Zou het met behulp van WD40 makkelijker gaan of is dit een overbodig? Aangezien dat ook allemaal weer schoongemaakt moet worden in de carter.
 
Had volgens mij ook een beetje wd 40 gebruikt. Je hebt sowieso niet veel nodig dus zo veel hoef je dan ook weer niet schoon te maken.

Multivar had trouwens op mijn piaggio 2v alleen maar negatief effect. Kreeg dat ding niet afgesteld, heb echt vanalles geprobeerd. Ik zou de std gewoon houden. Als het een 3v is helpt de multivar wel
 
Ooh, oke. Ik heb er met mn gehele gewicht aangehangen en geen beweging, maar ik zal dit eens gaan proberen.

Ik heb inderdaad een 2v, dus de originele variateur met andere rollen, trekveren en drukveer is beter dan die Malossi set? Wil hem niet overdreven hard laten lopen maar een beetje extra trekkracht is nooit verkeerd.
 
Het toerenverloop rond de 40 is met de multivar een tikje beter.

Toen ik een piaggio 2v kocht ging die met een klein beetje wind bergaf 75 zonder moeite. Zonder dat kleine beetje hulp 60. Maar de optrek was niet heel geweldig dus had een multivar geprobeert. Maar heb alle rollen tussen 6 en 9 gr geprobeert en ook met de originele drukveer maar kreeg hem nauwelijks boven de 50 en de optrek was niet tot nauwelijks beter.

Voor een 50cc 4t is het naar mijn mening vrij nutteloos een multivar te gebruiken
 
Dan denk ik dat ik het maar even zo laat ja, hij loopt nu op een onbegrensde cdi 65 zonder hulp en op een snor cdi 42 dus voorlopig is dat prima.

Dan mijn laatste vraag: is het erg als ik nog een aantal keren erop rijd met een gradenplaat die vast zit? Ik moet hem namelijk nog bestellen en dat duurt altijd een paar dagen.
 
Dan denk ik dat ik het maar even zo laat ja, hij loopt nu op een onbegrensde cdi 65 zonder hulp en op een snor cdi 42 dus voorlopig is dat prima.

Dan mijn laatste vraag: is het erg als ik nog een aantal keren erop rijd met een gradenplaat die vast zit? Ik moet hem namelijk nog bestellen en dat duurt altijd een paar dagen.
Heb hier precies het zelfde probleem, ik laat hem er maar mooi opzitten. Veel te bang dat ik mijn carter/krukas beschadig. Ik was van plan om een multivar te monteren maar vanwege het bovenste bericht ga ik dat niet meer doen. Dus laat ik de gradenplaat er mooi opzitten.
 
Heb hier precies het zelfde probleem, ik laat hem er maar mooi opzitten. Veel te bang dat ik mijn carter/krukas beschadig. Ik was van plan om een multivar te monteren maar vanwege het bovenste bericht ga ik dat niet meer doen. Dus laat ik de gradenplaat er mooi opzitten.
Ik heb de gok uiteindelijk wel gewaagd, en gelukkig is het zonder schade op de krukas gelukt. Na een half uur WD-40, wrikken met een platkop en hitte erop kwam hij toch eindelijk los. (Dus gewoon enorm veel geluk denk ik)

Voor meer trekkracht of topsnelheid hoef je het inderdaad niet te doen, dat is de moeite gewoon echt niet waard. Alleen wat meer moeite wanneer je bij je vario moet. Elke keer die scooter schuin houden ;)
 
Back
Top