Goekope cilinder; extreme troep of valt mee?

OlivierN

Active Member
Ik wil een nieuwe cilinder hebben en zit te kijken naar een 70cc (sym mio 4t)
Ik vond deze maar de prijs ziende laat mij twijfelen of dit ding het langer dan een week volhoud. Mijn vraag is; is het ook echt troep als het zo goedkoop is, of valt het wel mee.
En als het iets sloopt; wat zou het dan slopen? Ik zou hem namelijk bijvoorbeeld kunnen monteren en als ie kapot gaat de oude er weer op zetten. Maar zou lastiger zijn als hij bij het kapot gaan bijv ook de krukas meeneemt.
En even kort een vraagje erbij; bij het kopen van een 70cc cilinder, moet ik dan nog andere dingen erbij upgraden? Zoals de uitlaat of carb ofzo? Of is dat niet noodzakelijk?
Mvg Olivier.
 
Advertisement - register to remove this

lIk zou voor een bekender merk gaan. Met zulke cilinders is het zegmaar jr weet nooit wanneer de het opgeven. Ik heb al een keer gehad dat me cilinder vastliep nou dat heeft me 2 uur gekost om thuis te komen. Liever nu een duurdere cilinder dan alleen maar geld verspillen
 
Ik heb ook een china retro scooter , die nu 6500 km heeft gelopen zonder problemen . Sart prima rijdt uitstekend en gebruikt geen olie .
Zal vast diezelfde goekope cilinder / zuiger , inzitten vanuit de znen fabriek . Dus ga ik mee met Harrr in zijn veronderstelling. Als er ooit eens wat mocht gebeuren , zou ik deze ook proberen.
 
lIk zou voor een bekender merk gaan. Met zulke cilinders is het zegmaar jr weet nooit wanneer de het opgeven. Ik heb al een keer gehad dat me cilinder vastliep nou dat heeft me 2 uur gekost om thuis te komen. Liever nu een duurdere cilinder dan alleen maar geld verspillen

Ja en dan lekker de hoofdprijs betalen want die zijn namelijk zoveel beter. Zelfde dat men voor 7 euro een NGK bougie koopt, maar een champion voor 3,50 euro te koop is.

Misschien heb je zelf een fout gemaakt waarom die cilinder kapot liep.. Zo zelf wel de boel monteren met echte montage olie.. Zodat die in het begin niet droog draait.

Je kan beter dingen proberen en zien of het wat is, dan overal met de menigte mee lopen en nooit zelf iets ontdekken.
Post automatically merged:

Ik wil een nieuwe cilinder hebben en zit te kijken naar een 70cc (sym mio 4t)
Ik vond deze maar de prijs ziende laat mij twijfelen of dit ding het langer dan een week volhoud. Mijn vraag is; is het ook echt troep als het zo goedkoop is, of valt het wel mee.
En als het iets sloopt; wat zou het dan slopen? Ik zou hem namelijk bijvoorbeeld kunnen monteren en als ie kapot gaat de oude er weer op zetten. Maar zou lastiger zijn als hij bij het kapot gaan bijv ook de krukas meeneemt.
En even kort een vraagje erbij; bij het kopen van een 70cc cilinder, moet ik dan nog andere dingen erbij upgraden? Zoals de uitlaat of carb ofzo? Of is dat niet noodzakelijk?
Mvg Olivier.


Ik heb hier zelf recent een GY6 60cc van het zelfde merk gekocht (standaard parts) de onderdelen die dit merk leveren zien er naar mijn mening gewoon goed eruit. Voordeel van deze cilinder is dat er een complete pakking set erbij zit, wat niet standaard is bij heel veel andere cilinders, zoals de originele kisbee en piaggio 4t cilinders. En dan kan je daar een los pakking setje voor kopen wat extra irritant is als je dat niet weet.

Ter vergelijking heb ik ook nog een bobotech 60cc liggen voor piaggio 4t 2v en die vond ik veel meer speling op de zuiger hebben..
Heb hem alleen nog niet geinstalleerd beide cilinders. Voor de bobotech ga ik nog eerst een nieuwe originele piaggio cilinder bestellen en eerst eens zien of dat die grote speling bij de bobotech 60cc wel normaal is.. En of dat die gewoon een kwaliteit issue is.

Morgen ga ik overigens deze SP GY6 60cc cilinderkit erop schroeven van mijn peugeot kisbee scooter. Ik heb er overigens ook de SP kop erbij gekocht zonder SLS (want deze zit teveel in de weg bij het frame van de kisbee. Zodoende kan ik slecht erbij met kleppen stellen.. Dus daarom zonder SLS gekozen..

Mocht ik meer weten na installatie laat ik je het weten.

* Vind de zuiger er prima eruit zien en de zuigerveren ook.. Duidelijk aangegeven welke kant de zuigerveren moeten. En zuiger gaat best strak in de cilinder (zonder olie) (nog niet op het blok gezet)

Vergeet bij het monteren ook niet om er olie tussen de groeven te doen waar de zuigerveren in zitten, heb je meteen een goede afdichting en dus direct goede compressie. Als je droog monteerd heb je kans dat je direct compressie verlies hebt en dus start problemen kan krijgen.


Hier de cilinder en kop van Standard parts (schijnt een onderdeel te zijn van mokix)


IMG_20220226_005912[1].jpg IMG_20220226_005953[1].jpg IMG_20220226_010022[1].jpg IMG_20220226_010055[1].jpg IMG_20220226_010238[1].jpg IMG_20220226_010349[1].jpg IMG_20220226_010359[1].jpg IMG_20220226_010405[1].jpg


En de SP cilinderkop `50cc`

IMG_20220226_010714[1].jpg IMG_20220226_010730[1].jpg
Post automatically merged:

En even kort een vraagje erbij; bij het kopen van een 70cc cilinder, moet ik dan nog andere dingen erbij upgraden? Zoals de uitlaat of carb ofzo? Of is dat


+ Cilinderkop standaard kan tot 72cc (wat jij dus feitelijk hebt) alleen vanaf 85cc heb je een andere kop en andere dingen nodig.
+ Uitlaat kan gewoon de originele blijven een andere uitlaat doet niet veel meer (het is geen 2takt)
+ Grotere carb heeft denk ik niet zo heel veel zijn bij deze cilinder, zal die meer verbruiken maar winst is er niet of amper tot niks.
ga je meer profijt van hebben bij 85 tot 100cc.

Wat wel helpt is een andere nokkenas(dan loopt die met meer power langer door naar top snelheid..) Bij een standaard nokkenas kapt die af op een bepaald punt of loopt dan heel langzaam door.
 
Last edited:
Dit soort chinees spul is hoogst waarschijnlijk van dezelfde kwaliteit van de fabriek af als die imitatie goedjes, dus mits je bezint voor je begint kan daar weinig mis gaan.
 
Imitatie goedjes is naar mijn idee toch wel iets slechter... Slechter afgewerkt, geen pakkingen.. Gewoon om de prijs te drukken.

In dit geval een prima cilinder.. Ziet er netjes uit voor het geld. Heb hem vandaag erop gezet, maar miste nog een center busje voor de hevelbrug.

3 waren helaas gesneuveld en niet meer bruikbaar.

Had 2 fouten ontdekt bij de eerste montage van mijn blok..

Was een gedeelte vergeten weg te halen van de middenhelft carter pakking.. Toen ik in de krukas holte keek zag ik het zitten..
Verwijderd met een punt tank en netjes verwijderd.

En bij het monteren van me vorige cilinder, toen de cilinder niet helemaal over de pasbusje wilde heb ik de moeren gewoon aangedraait in de hoop dat de boel ging zakken.. Dit heeft 2 pasbusjes iets beschadigd.. Dus verwijderd.

Komt er nou nog eentje te kort. Morgen even gaan zoeken in de berging of ik toevallig nog iets anders hebt liggen.. Want bestellen duurt te lang en zondag is niks open hier.
 
Ja en dan lekker de hoofdprijs betalen want die zijn namelijk zoveel beter. Zelfde dat men voor 7 euro een NGK bougie koopt, maar een champion voor 3,50 euro te koop is.

Misschien heb je zelf een fout gemaakt waarom die cilinder kapot liep.. Zo zelf wel de boel monteren met echte montage olie.. Zodat die in het begin niet droog draait.

Je kan beter dingen proberen en zien of het wat is, dan overal met de menigte mee lopen en nooit zelf iets ontdekken.
Post automatically merged:




Ik heb hier zelf recent een GY6 60cc van het zelfde merk gekocht (standaard parts) de onderdelen die dit merk leveren zien er naar mijn mening gewoon goed eruit. Voordeel van deze cilinder is dat er een complete pakking set erbij zit, wat niet standaard is bij heel veel andere cilinders, zoals de originele kisbee en piaggio 4t cilinders. En dan kan je daar een los pakking setje voor kopen wat extra irritant is als je dat niet weet.

Ter vergelijking heb ik ook nog een bobotech 60cc liggen voor piaggio 4t 2v en die vond ik veel meer speling op de zuiger hebben..
Heb hem alleen nog niet geinstalleerd beide cilinders. Voor de bobotech ga ik nog eerst een nieuwe originele piaggio cilinder bestellen en eerst eens zien of dat die grote speling bij de bobotech 60cc wel normaal is.. En of dat die gewoon een kwaliteit issue is.

Morgen ga ik overigens deze SP GY6 60cc cilinderkit erop schroeven van mijn peugeot kisbee scooter. Ik heb er overigens ook de SP kop erbij gekocht zonder SLS (want deze zit teveel in de weg bij het frame van de kisbee. Zodoende kan ik slecht erbij met kleppen stellen.. Dus daarom zonder SLS gekozen..

Mocht ik meer weten na installatie laat ik je het weten.

* Vind de zuiger er prima eruit zien en de zuigerveren ook.. Duidelijk aangegeven welke kant de zuigerveren moeten. En zuiger gaat best strak in de cilinder (zonder olie) (nog niet op het blok gezet)

Vergeet bij het monteren ook niet om er olie tussen de groeven te doen waar de zuigerveren in zitten, heb je meteen een goede afdichting en dus direct goede compressie. Als je droog monteerd heb je kans dat je direct compressie verlies hebt en dus start problemen kan krijgen.


Hier de cilinder en kop van Standard parts (schijnt een onderdeel te zijn van mokix)


View attachment 64047 View attachment 64048 View attachment 64049 View attachment 64050 View attachment 64051 View attachment 64052 View attachment 64053 View attachment 64054


En de SP cilinderkop `50cc`

View attachment 64055 View attachment 64056
Post automatically merged:

En even kort een vraagje erbij; bij het kopen van een 70cc cilinder, moet ik dan nog andere dingen erbij upgraden? Zoals de uitlaat of carb ofzo? Of is dat


+ Cilinderkop standaard kan tot 72cc (wat jij dus feitelijk hebt) alleen vanaf 85cc heb je een andere kop en andere dingen nodig.
+ Uitlaat kan gewoon de originele blijven een andere uitlaat doet niet veel meer (het is geen 2takt)
+ Grotere carb heeft denk ik niet zo heel veel zijn bij deze cilinder, zal die meer verbruiken maar winst is er niet of amper tot niks.
ga je meer profijt van hebben bij 85 tot 100cc.

Wat wel helpt is een andere nokkenas(dan loopt die met meer power langer door naar top snelheid..) Bij een standaard nokkenas kapt die af op een bepaald punt of loopt dan heel langzaam door.
Hey,
Thanks voor je bericht super fijn. Ik ga kijken naar die nieuwe nokkenas!
Bedankt voor de tips!
 
even om het slechte te voorkomen, de cilinder waarvan ik een link heb gezet in mijn eerste bericht; die past toch wel op mijn sym mio? Ik zie namelijk "passend op elke gy6" maar lees ook dat de mio een uitzondering is ofzo? voordat ik het bestel en het helemaal niet past haha.
 
Vergeet niet de ring-gap op te meten en de olie tijdens het inrijden een keer extra te vervangen. Voor de rest zou het wel prima zijn
Even terugkomend op je antwoord, zo een "ring-gap" opmeten is voor mij helemaal nieuw. (Eerste keer nieuwe cilinder) Heb je meer tips waar ik aan moet denken? Kleppen andere speling ofzo? Heb het idee dat ik veel info niet heb en m er straks maar gewoon op monteer zoals ik zelf denk dat het goed is haha. Tips en tricks zouden heel fijn zijn als iemand die heeft. Groetjes!
 
Voor de rest is het allemaal vanzelfsprekend. Alles lekker insmeren met olie en er goed op letten dat de timing klopt.

Of de klepspeling anders zou moeten weet ik niet
 
Wat ik ook zou aanhouden is het aanhaal moment van de diverse bouten en moeren , en de cil kop kruislings vastzetten.
Dit voor breuk van tapeinden en bouten , of uit het aluminium getrokken draad. Pakkingen kun je ook pletten door teveel spanning op de bouten te zetten. Klepspeling zou ik gewoon de aan gegeven speling aanhouden , maar wel na stellen , na een 1000 km.
Vergeet ook niet het slot van de veren 120 graden t.o.v elkaar gedraaid te monteren. Dit i.v.m het doorblazen naar het carter van de compressie druk. Zie bijlage. En let er ook op dat de juiste compressie veer boven zit , en de juiste kant van de veer naar boven wijst , zal ongetwijfeld bij de documentatie staan die je bij de set krijgt.
 

Attachments

  • Zuigerveren montage.jpg
    Zuigerveren montage.jpg
    80.3 KB · Views: 18
Renaat4,
Valt me op dat jij als inspecteur een scherpe tong hebt en vol zit van jouw Kymco 2-takt,
toch zijn er (budget) 4takt onderdelen te koop die meer dan prima voldoen.
Groet,
 
Last edited:
Renaat4,
Valt me op dat jij als inspecteur een scherpe tong hebt en vol zit van jouw Kymco 2-takt,
toch zijn er (budget) 4takt onderdelen te koop die meer dan prima voldoen.
Groet,
Als hij er blij mee is, wat is er mis mee dan?
Jij bent toch ook vol over jouw eigen scooter? Anders had je hem waarschijnlijk nooit gekocht.
Sommige mensen hebben altijd wel iets te zeiken op een ander.
Lekker leven en laten leven.
 
Eurokit, je hebt gelijk. Het pretentieuze van alle(!) 10(!) bijdragen van Renaat zal ik beter negeren. Zal voor de 2e maal de ignore button gebruiken.
Groet,
 
Het is om te beginnen allemaal Chinees spul. Vind het wel een tikkeltje ironisch om er dan geen "Chinese" onderdelen onder te zetten, omdat die niet betrouwbaar zouden zijn. Alles wat er op zit is Chinees. Als ze van de band komen rollen zijn ze toch ook (relatief) betrouwbaar?

En natuurlijk is er kwaliteitsverschil. Maar er zijn geen 1000 fabrikanten die dit soort spul maken. Bijna alles is gewoon acceptabele kwaliteit.
 
Back
Top