Goedkope sleutel scooter

Harak

Member
Ik ben op zoek naar een goedkope 2t sleutel scooter waar ik een 70cc enzo op kan zetten.
Dacht aan een vivacity opknapper kan je al voor 150-250 krijgen. Heb niet veel verstand van scooters maar wil het wel leren. Is een viva city een goeie keuze voor een 70cc enzo?
 
Advertisement - register to remove this

Het ligt er aan wat je wilt bereiken, echt een snelle scooter met hoogtoerige cilinder.
Of een laagtoerige voor dagelijks gebruik?

Peugeot heeft niet de snelste blokjes, maar voor dagelijks gebruik zal het goed te doen zijn.

Houd er rekening mee dat je altijd extra dingen tegenkomt tijdens een projectje. Banden die niet meer goed zijn, electrische problemen waar men niet uit komt, kappen waarvan ophangpunten aggebroken zijn of een scooter die door een beunhaas onderhouden is.

Controleer altijd het serienummer in het frame! En kijk of er een WOK melding op de scooter zit. Kijk ook naar het nummer in het blok.
 
Ik heb al een zip 4t voor dagelijks gebruik .
Dus zou de viva wel snel proberen te maken met een 70cc en lijkt me wel leuk om een beetje te sleutelen aan scooters en een viva is best goedkoop maar zijn er andere leuke 2t scootertjes die ook goedkoop zijn?
 
Ik ben op zoek naar een goedkope 2t sleutel scooter waar ik een 70cc enzo op kan zetten.
Dacht aan een vivacity opknapper kan je al voor 150-250 krijgen. Heb niet veel verstand van scooters maar wil het wel leren. Is een viva city een goeie keuze voor een 70cc enzo?


Nee. Ga je veel problemen mee krijgen om het af te stellen..

Zoek liever naar een piaggio of een minarelli scooter.. Daar gaat het een stuk makkelijker.

Het hele inlaat traject op dat blok is gewoon kut.

1. Inlaat carter is slecht
2. Slecht spruitstuk
3. Carburateur uit het jaar 1900
4. Slechte verbinding naar het luchtfilter.
5. 3cm van het luchtfilter box is erg beperkt.

Ga er vooral ook geen dichte wangen krukas erin zetten, want standaard krukas geeft al genoeg *max) carter druk op dat blok. Want anders spoel je heel veel brandstof weg uit de uitlaat poort (en krijg je een zuipende scooter).


Overigens kan ik je een Gy6 scooter ook wel aanraden, is echt gigantisch veel voor te krijgen en zeker niet het duurste (is best goedkoop kwa prijs)

Kan je makkelijk een 90 cc erop zetten.. Heb je meer plezier van dan die vivacity.. (en nee ik lul niet uit mijn nek) rijd op dat ding al sinds 1999 en nou heb ik er nog steeds een staan.. Ken dat blok uit me hoofd, binnen en buiten.
 
Last edited:
Ga er vooral ook geen dichte wangen krukas erin zetten, want standaard krukas geeft al genoeg *max) carter druk op dat blok. Want anders spoel je heel veel brandstof weg uit de uitlaat poort (en krijg je een zuipende scooter).


Overigens kan ik je een Gy6 scooter ook wel aanraden, is echt gigantisch veel voor te krijgen en zeker niet het duurste (is best goedkoop kwa prijs)

hij is beginner, niet slim om dan een 4 takt te nemen .

hou het bij een 2 takt zou ik zeggen.
staan er zat te koop overal.
wat eurokit zegt over Peugeot klopt wel. beter niet doen, alles is mogelijk.. maar niet altijd verstandig.
minarelli of piaggio is goed te doen... typhoon's staan ook voor weinig te koop. op zich nog vrij aardig aanbod aan onderdelen, en blokje is oer degelijk
 
Mijn ervaring van een Vivacity is dat ze vaker stil staan dan rijden.

En inderdaad zoals Eurokit al zegt niet een heel goed blok. Zeker als je er aan wil sleutelen, begin niet aan een Vivacity, alles daar zit zo k*t ingebouwd dat je vaak de halve kappen set moet demonteren om ergens bij de komen, en zelfs dan is het nog lastig..

Wat is de reden dat je 2t wil en geen 4t?
 
Mijn ervaring van een Vivacity is dat ze vaker stil staan dan rijden.

En inderdaad zoals Eurokit al zegt niet een heel goed blok. Zeker als je er aan wil sleutelen, begin niet aan een Vivacity, alles daar zit zo k*t ingebouwd dat je vaak de halve kappen set moet demonteren om ergens bij de komen, en zelfs dan is het nog lastig..

Wat is de reden dat je 2t wil en geen 4t?
Heb al een 4t zip maar die is voor dagelijks gebruik
 
hij is beginner, niet slim om dan een 4 takt te nemen .

hou het bij een 2 takt zou ik zeggen.
staan er zat te koop overal.
wat eurokit zegt over Peugeot klopt wel. beter niet doen, alles is mogelijk.. maar niet altijd verstandig.
minarelli of piaggio is goed te doen... typhoon's staan ook voor weinig te koop. op zich nog vrij aardig aanbod aan onderdelen, en blokje is oer degelijk

Zelf een beginner kan 4takt leren.. Alleen de over gang van 2takt naar 4takt is vaker het probleem. Gy6 onderdelen kosten de wereld ook niet.
Voor een vivacity is overigens steeds minder te krijgen. Ga je geld in een project stoppen waarvan onderdelen lastiger of niet meer te krijgen zijn.
 
ben ik het volledig mee eens Eurokit.
maar ik zou persoonlijk een 2 takt nemen om te beginnen.
veel minder onderdelen/afstellingen waar je op hoeft te letten .
geen kleppen stellen/geen kettingspanner/geen nokkenas timing/carburateur is makkelijker af te stellen en onderdelen zijn veel gemakkelijker te monteren.
en bij een 2 takt ... ff snelle uitlaat en je wilt misschien geen eens meer een 70 cc omdat het dan al lekker gaat.

maar zo heeft ieder zijn persoonlijke mening en gedachten er bij.
 
Als je echt niets van scooters weet zou ik geen 4t nemen. Alleen al het op tijd zetten van de nokken as t.o.v. de cilinder wand kan heel vervelend zijn.

Zeker omdat je het ook over een andere cilinder hebt. Ik weet nu goeddeels hoe je op tijd moet zetten maar toen ik het niet wist had ik bijna het hele scooter gebeuren am de wilgen gehangen.

Tuurlijk zal er wel er een reactie komen dat dat allemaal best mee valt en niet moeilijk is maar dan zeg ik: we zijn niet allemaal naar
Natuurtalentjes.

1 tip wil ik je wel hebben als beginner, pak een veel met blanco stickers, geef deze een kleur en knip ze door. Dus als je iets los trekt, bijvoorbeeld kabels bij de carburateur, knip zo'n sticker door midden en plak die op beide zeide. Zo weet je later hoe het zat.

En maak foto's...
 
Als fervent GY6-verkrachter moet er ook even aan toevoegen.. Je kunt GY6 blokjes flink oppeppen, maar zelfs een flink opgepepte GY6 waar serieus geld in is gestoken wordt wordt er nog steeds uitgetrokken door een Minarelli blokje waar iemand een goedkope gietijzeren 70cc en een half degelijke uitlaat onder gepleurd heeft.


90cc cilinder op standaard GY6 krukas is ook vragen om problemen, de Kymco krukasjes houden het meestal wel een tijdje uit maar de GY6 blokjes van andere merken hebben zachtere lagers en klappen met alles groter dan 47mm al vrij snel uit elkaar.

Krukas vervangen is zo ongeveer de lastigste taak die je kunt doen aan een scooter blokje.



50mm (80cc) + gemodificeerde 47mm kop met 23+20mm kleppen, race nokkenas, 24mm carburateur loopt enorm lekker en heeft dik koppel, maar m'n tweetakt Neo's met een 70cc en snelle pijp trekt nog steeds harder op.
 
Krukas vervangen van een gy6 is heel simpel, heb je niks voor nodig. Met een beetje wiebelen krijg je hem wel erin geschoven. Dit lukt echter niet bij een minarelli of een ander 2takt blok, deze moet je vaker eerst verwarmen.
 
Klopt, lastig is het niet, maar voor een beginner zou ik t beschrijven als de lastigste reparatie aan het motortje die er is en ook niet echt een aanbeveling om te doen.

Als je een 90cc op een standaard Chinese krukas zet dan mag je 't blokje gewoon gegarandeerd een keer reviseren, dat gaat meestal geen jaren goed.
 
Back
Top