Goede ideeën welkom

D

Deleted member 68514

Guest
Ik moet de krukas vervangen van mijn Sym Orbit 2, 2014, 9.000km, 4 takt bromscooter.
Nu heb ik zoiets dat ik maar vd gelegenheid gebruik moet maken om hem dan ook maar meteen goed (snel) te maken.
Wat voor suggesties hebben jullie;
Complete krukas set moet sowieso.
Andere carburateur in combinatie met snelle uitlaat?
Of toch een andere cilinder?
Ik wil wel een degelijke scooter waar ik mee vooruit kan.

Ik ben een beetje bang dat een andere cilinder misschien iets te veel vh goede is voor mijn Sym blok.

Nu de krukas vervangen moet worden ga ik ook voor snelheid. Als je toch eenmaal té snel bent kan je beter veel te snel zijn.
Ideaal is 75 én behoorlijk optrekken.
Ideeën?

O ja, onderdelen regel ik, ik raak de scooter verder niet aan. Dat laat ik doen.
 
Advertisement - register to remove this

Onze 4-taktjes gaan pas koppel geven (doortrekken naar top ongeacht wind / helling) vanaf grotere inhoud. 72cc met sproeier 80, 80cc met sproeier 85 en 100cc, sproeier 88. Rolletjes a la Pulley model maar dan imitatie, al doen de ronde hun taak ook.
Dikke slang tussen luchtfilter en carb de vernauwing in de bocht wegsnijden.
Een 4-takt scooter verbrandt benzine in een kamer gesloten door kleppen, een uitlaat is bij een 4-takt passieve afvoer van gassen en staan geheel los van prestaties.
Dikke plasticen pakking tussen carb en cilinder ruimer vijlen tot diameter cilinderkop.
Zoek naar je luchtschroef en stel hem af nadat het blokje lekker warm is. Dit is zoo makkelijk maar belangrijk!

Gewoon de bottleneckjes wegnemen dus.

Bij mijn 80, 100 en 115cc's zet ik er een kop op met inlaat 20mm en uitlaat 23 mm diameter kleppen en een 'A9' nokkenas.

Rijdt vibratievrij en zuiniger dan 49cc op sproeier 78. Autowheelie zeker niet, maar sneller dan auto's doen in ons haastige verkeersbeeld. In de provincie rijd ik met originele banden de teller uit, mijn Agility's monteer ik een hogere band op en nu kloppen mijn snelheidsmeter en de borden die je snelheid aangeven (bij mij dus meestal met rode cijfers).

Daarna kun je overwegen toerental te verhogen.

Groet,
 
Onze 4-taktjes gaan pas koppel geven (doortrekken naar top ongeacht wind / helling) vanaf grotere inhoud. 72cc met sproeier 80, 80cc met sproeier 85 en 100cc, sproeier 88. Rolletjes a la Pulley model maar dan imitatie, al doen de ronde hun taak ook.
Dikke slang tussen luchtfilter en carb de vernauwing in de bocht wegsnijden.
Een 4-takt scooter verbrandt benzine in een kamer gesloten door kleppen, een uitlaat is bij een 4-takt passieve afvoer van gassen en staan geheel los van prestaties.
Dikke plasticen pakking tussen carb en cilinder ruimer vijlen tot diameter cilinderkop.
Zoek naar je luchtschroef en stel hem af nadat het blokje lekker warm is. Dit is zoo makkelijk maar belangrijk!

Gewoon de bottleneckjes wegnemen dus.

Bij mijn 80, 100 en 115cc's zet ik er een kop op met inlaat 20mm en uitlaat 23 mm diameter kleppen en een 'A9' nokkenas.

Rijdt vibratievrij en zuiniger dan 49cc op sproeier 78. Autowheelie zeker niet, maar sneller dan auto's doen in ons haastige verkeersbeeld. In de provincie rijd ik met originele banden de teller uit, mijn Agility's monteer ik een hogere band op en nu kloppen mijn snelheidsmeter en de borden die je snelheid aangeven (bij mij dus meestal met rode cijfers).

Daarna kun je overwegen toerental te verhogen.

Groet,
Oké dat is duidelijke taal. Ik hou het denk ik mooi bij een goede revisie, nieuwe krukas enz.
En dan origineel Sym totaal ontgrenst.
Ik laat alles voortaan doen.
 
Onze 4-taktjes gaan pas koppel geven (doortrekken naar top ongeacht wind / helling) vanaf grotere inhoud. 72cc met sproeier 80, 80cc met sproeier 85 en 100cc, sproeier 88. Rolletjes a la Pulley model maar dan imitatie, al doen de ronde hun taak ook.
Dikke slang tussen luchtfilter en carb de vernauwing in de bocht wegsnijden.
Een 4-takt scooter verbrandt benzine in een kamer gesloten door kleppen, een uitlaat is bij een 4-takt passieve afvoer van gassen en staan geheel los van prestaties.
Dikke plasticen pakking tussen carb en cilinder ruimer vijlen tot diameter cilinderkop.
Zoek naar je luchtschroef en stel hem af nadat het blokje lekker warm is. Dit is zoo makkelijk maar belangrijk!

Gewoon de bottleneckjes wegnemen dus.

Bij mijn 80, 100 en 115cc's zet ik er een kop op met inlaat 20mm en uitlaat 23 mm diameter kleppen en een 'A9' nokkenas.

Rijdt vibratievrij en zuiniger dan 49cc op sproeier 78. Autowheelie zeker niet, maar sneller dan auto's doen in ons haastige verkeersbeeld. In de provincie rijd ik met originele banden de teller uit, mijn Agility's monteer ik een hogere band op en nu kloppen mijn snelheidsmeter en de borden die je snelheid aangeven (bij mij dus meestal met rode cijfers).

Daarna kun je overwegen toerental te verhogen.

Groet,

Ik vind dit wel nuttige info.. Loopt een 72cc dan niet vibratie vrij? En wat zorgt dan voor het vibreren?

Overigens vind ik het wel knap om met 72cc nog met sproeier 80 te kunnen rijden.
 
Vwb de vibraties: dat heeft aan verschillende oorzaken gelegen. Die 72cc was een redelijk geprijsde Naraku en zelf natuurlijk niet de oorzaak van vibraties. Ik probeer en wissel onderdelen uit totdat eea top loopt. Qua onderdelen uitwisselen kunnen nokkenasjes zijn, CDI's (onbegrenst, variabele timing en imitatie) en hoofdzaken in de aandrijflijn. Waar ik versteld van sta, is de verscheidenheid aan V-snaren. Op internet vind ik vervangers van de 23100-keb7-9000 in de lengte 723, 729, zelfs 738, zolang de breedte ligt tussen 17.7 en 18mm met hoekjes van een graad of 30. Echter, er zijn net zoveel coderingstabellen als dat verf kleurenwaaiers ook kent. Als iemand mij de vervanger van voornoemde snaar kan vertellen, graag!
Vervanger 23100-keb7-9000 gezocht bij deze! Heb meerdere snaren 7xx - 18 - 30 geprobeerd, van goedkoop tot €35p/st.
Vwb sproeier 80 op 72cc is 17k kilometer goed gegaan. Met een onbegrensde CDI verbrandde hij arm en heet in de hoge toeren, hetgeen ik merkte aan een tikkend blok bij het uitzetten, dan is meer brandstof van belang om koeler te verbranden.
Groet,
 
Neem aan dat de meeste problemen i.v.m vibraties ligt aan de nokkenas? Welke heb jij geprobeerd en welke gaven jou de positieve uitslag?
 
Soms laat ik de aanschafprijs leidend zijn, en dan ben ik tevreden over de scherpere nokjes van een A9 cam van een Chinese aanbieder.
Constant ben ik mij bewust van mijn voorkeur voor regionale kennis en handel, maar soms ontvang ik gewoon goede spullen als ik zelf bestel voor een prikkie.
Zelf ben ik woonachtig nabij de waker (eerste zeedijk) en heb geen scooters in de kennissenkring. Ik koop wel eens andermans ellende om het te demonteren, dat geeft mij weer uitwisselingsmogelijkheden.
Groet,
 
Aanvulling, soms werkt het als ik de achterste poulies in rechte spiebanen laat openen en een vario monteer met rechte glijbanen, soms de geknikte spiebanen op een vario met ronde glijbanen. Dat ligt eraan of ik eerder wil naar weinig toeren of juist een wat meertoerig en hitsiger gedrag.
Om vervolgens vaak op de gasstand ongeveer 65 te rijden en niet voluit, ik blijf altijd het gevoel houden dat langdurig en hoogtoerig de sluiting van de kleppen de zwakste schakel is, al is dat na zoveel kilometers een gevoel, het gaat immers goed.
Groet
 
Hoe bedoel je de aanschijfprijs leidend zijn.. Kan dit namelijk in 2 opties zien:

Of je gaat voor het goedkopere spul en dan zie je het wel wat er van komt.
Of je gaat voor het duurdere spul wetend dat het wel goed is..

En vanaf welke prijzen koop jij dan een nokkenas?
 
De goedkope bestel ik op Ali, vanaf E3 tot E9, en heb na behoorlijk gebruik nog geen speling op lagers kunnen ontdekken en voor mij nog geen miskoop gedaan,
Groet,
 
Hoe bedoel je de aanschijfprijs leidend zijn.. Kan dit namelijk in 2 opties zien:

Of je gaat voor het goedkopere spul en dan zie je het wel wat er van komt.
Of je gaat voor het duurdere spul wetend dat het wel goed is..

En vanaf welke prijzen koop jij dan een nokkenas?
Ikzelf ga voor origineel Sym. Ik heb t gehad met andere onderdelen.
Als ik hem helemaal origineel Sym Orbit 2 zoals uit de fabriek maak.
Dus voordat ze hem in Nederland half astmatisch maken (alvast excuses voor de meteen aangevallen c.o.p.d patiënten, maar ben er zelf ook 1) zou hij ook 65 moeten lopen.
Dus om er honderden euro's aan onderdelen tegen aan te gooien en dan maximaal nog 10 km per uur meer winnen, is gewoon dom.

Snel rijden? Koop 2 takt bromscooter of een motorscooter, ff rijbewijs A (?) er bij.
Dat is mijn mening na veel genoten te hebben vroeger van veel 2 takt schakel brommers en daarna een nrg 2 takt bromscooter.
En nu de conclusie trekkende met mijn huidige 4 takt bromscooter.

Maar dat is mijn mening.
 
Back
Top