Gilira runner 180cc fxr

Tariklange

New Member
Ik hoor een getik in de motor en vooral als ik de gas los laat dan hoor je het wat harder dacht de zuiger was maar dat is het niet heb er een nieuwe op gezet weet iemand wat het is of wat het kan zijn
 
Advertisement - register to remove this

Loopt er niks aan? Achter je kap waar de ontsteking zit en aan de vario kant? Anders heb ik toch het idee dat het lagers kunnen zijn.
 
Nee, cilinder (2T) gaat niet op zo'n dergelijke manier tikken, 4 takt wel vanwege de kleppen maar die heb je niet.

Het kan liggen aan de variateur-geleider(s), wellicht 1 of meerdere gebroken...
Dit is meestal hoorbaar bij wat lagere toeren of zodra men het gas loslaat.

Ander euvel wat het tikken kan veroorzaken is een versleten waterpomp.
 
Of de kickstart, als die veer stuk is of niet goed vast zit, en daardoor tegen het tandwiel kan aanlopen.
Probeer eens te ontdekken of het geluid van de linker of rechter kant komt.
 
Of de kickstart, als die veer stuk is of niet goed vast zit, en daardoor tegen het tandwiel kan aanlopen.
Probeer eens te ontdekken of het geluid van de linker of rechter kant komt.

Is vrijwel onmogelijk.., als dit al het geval is hoor je het getik bij elk toerental.
De voorste poelie is namelijk een vaste, alleen de vario beweegt/schuift voor en achterwaarts.

Nee het licht niet aan de kickstart die zit goed vast en het komt van de rechterkant

Waterpomp en toebehoren zit aan de rechterkant van het motorblok gemonteerd ter info.
De FXR is immers al een oudje, dus kan het zijn dat een revisiesetje wonderen verricht.
(met name de 2 lagers)

Edit:Extra info, er loopt een as door het motorblok met links en rechts een lager.
De rechterkant van de as is voor de aandrijving van de waterpomp.
De linkerkant van de as is voor de aandrijving (met riem/snaar) van de oliepomp.
 
Last edited:
Is vrijwel onmogelijk.., als dit al het geval is hoor je het getik bij elk toerental.
De voorste poelie is namelijk een vaste, alleen de vario beweegt/schuift voor en achterwaarts.



Waterpomp en toebehoren zit aan de rechterkant van het motorblok gemonteerd ter info.
De FXR is immers al een oudje, dus kan het zijn dat een revisiesetje wonderen verricht.
(met name de 2 lagers)

Edit:Extra info, er loopt een as door het motorblok met links en rechts een lager.
De rechterkant van de as is voor de aandrijving van de waterpomp.
De linkerkant van de as is voor de aandrijving (met riem/snaar) van de oliepomp.
Denk niet dat het water pomp is want de water zie ik draaien
 
Denk niet dat het water pomp is want de water zie ik draaien

Wat bedoel je hiermee?
Dat de vloeistof nog steeds circuleert en zodra de thermostaat open staat goed rond pompt, zegt niets over de huidige staat van de lagers als zodanig. Je bent toch op zoek naar het getik en niet naar het geluid van een kabbelend beekje neem ik aan!
 
Back
Top