Gilera zulu welke cilinders passen?

Dnyo5o

Well-Known Member
ik heb dus net een gilera zulu alleen gelijk de eerste week vastnaaier gehad.
dus wil nieuwe cilinder kopen er zit een derbi blok op maar van welke derbi kan ik er nou een cilinder op zetten dan?
bouwjaar is 2001
 
Advertisement - register to remove this

er passen gewoon de derbi cilinders op tot zo'n '96..

wat voor cilinder wil je weer hebben dan?

maar waarom is ie vastgelopen? want normaal gesproken gebeurd dit niet zomaar.
 
ik zou daar even voorzichtig mee doen , een MK 50 is een vrij hoogtoerige cilinder , net als vele imitatiemerken , en dat wil je niet want dat geeft het effect dat ie op top mischien wat sneller loopt maar je moet altijd behoorlijk wat toeren draaien om uberhaupt op gang te komen!!

en dat is imo gewoon kut!

ik weet uit ervaring dat gietijzer cilinders op Derbi vaak tegenvallen ,en zo ook de MK (alu) SP 50cc cilinder , veel toeren maar weinig koppel..

de DMP cilinder echter is een zeer goed cilindertje die wat meer de eigenschappen heeft van een std cilinder ,dus ook wat trekkracht ipv alleen maar toeren..

en dat is wel lekker op een type crosser.

en zijn ook niet eens duur!

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=1032

persoonlijk vind ik de std cilinder 1 van de beste cilinders die er zijn , is ie btw echt kapot of gewoon aangeschuurd? want meestal is zo'n cilinder wel te redden.

de std cilinder is door Mahle voorzien van een Nicasil laag ,die erg hard is (net als die van Peugeot) , en kun je dus vaak de cilinder redden.


WAAROM is ie btw vastgelopen? je moet namelijk eerst de oorzaak weten anders heeft het geen zin om een nieuwe cilinder er zomaar op te zetten!
 
ree met tekleine sproeier , 2man en dikke tegen wind waardoor die niet doortrok maar ik had gas wel op hield en blijbaar toch teveel toeren draaide en toen stond die ineens stil
trouwens iemand idee met welke sproeier ik ongeveer moet rijden.

rij met:
cilinder : ..... moet ik nog een voor zoeken dus iemand tips wel 50cc
ninja lowboy
14 mm standaard filter
een krukas met een D erop met 2streepjes een beetje dit -D- (iemand die weet wat dit voor merk is?)
de rest allemaal standaard
 
Last edited:
ja ik weet niet wat standaard sproeier is:p
en met snellere uitlaat moet je toch ook grotere sproeier?
oke dmp is besteld bedankt voor de hulp
 
62 volgens mij..

ik doe in derbi geen grotere sproeier als ik ze sneller maak , ook niet met andere uitlaat , en dan haal ik zelfs nog de prop uit het luchtfilter soms..

dan kan het zijn dat de naald even 1 hoger moet voor de zekerheid.

per uitlaat KAN er minimaal verschil in zitten natuurlijk.

nu met een andere cilinder word het een ander verhaal omdat de cilinder anders is opgebouwd.
 
ja maar ben juist bang dat die teklein is is dit dan niet schadelijk voor me cilinder?
of maakt dat niet uit als ik toch alleen lager toerig rij?
 
ja maar ben juist bang dat die teklein is is dit dan niet schadelijk voor me cilinder?
of maakt dat niet uit als ik toch alleen lager toerig rij?

Meng even wat extra olie door je benzine heen.
Dan maakt het niet echt uit hoe klein je sproeier is, dan krijgt je blok sowieso genoeg smering en zal ie niet vastnaaien als je het in het begin niet te bont maakt met de toeren.
 
oke dan doe ik dat ik heb ook de zogenaamde inrij olie is dit echt wat of gewoon dikke onzin:p

nooit van gehoord
ik deed er iig gewoon normale 2-takt olie bij, en dat ging zonder een enkel probleem, heb nog nooit een warmloper gehad iig.
Zolang t zaakje gewoon maar wat extra koeling / smering krijgt...
Besef wel dat je je carb niet echt kunt afstellen als je er extra smering bij doet, gezien je bougie dan altijd zwart is door de extra smering.
 
extra olie door de benzine is onzin , tijdens het inrijden rijdt je al langzamer en met minder toeren dus dan je normaal rijdt , het enigste waar dat goed voor is is de olieboer en de bougieboer..

en daarom zou ik nog niet teveel aan de sproeier doen, eerst eens een paar km rijden voorzichtig en dan eens naar de bougiekleur kijken.

inrij olie is dikke kolder...

kortom , gewoon met de normale mengverhouding rijden..

tijdens het inrijden maakt het niet uit of ie nou een klein beetje te arm staat , omdat je toch niet volgas rijdt..

wel zou ik even goed alles controleren , vooral de oliepomp , en ook even de tenk zelf , heb ook al eens meegemaakt dat brommers vastliepen door domweg een verstopte toevoer!!

en zet je dus een nieuwe cilinder erop is zo deze cilinder ook pleite , zou zonde zijn!
 
klopt die oliepomp is ook poep daarom rij ik ook gewoon op mengsmering maar dus die inrij olie die ik heb besteld is onzin:p
waarmee kan ik beter smeren dan ik heb castrol power rs en speedline racing oil (inrij olie)
 
ik zou op Silkolene sport 2 oid gaan rijden , veel goedkoper en net zo goed (mischien wel beter zelfs..) castrol is achterlijk duur en het is ook nog niet echt wat..
 
Back
Top