Gilera stalker 70CC restauratie en build

Beste leden,

Aanstaande zaterdag ga ik een Gilera stalker 50 schuurvondst uit 2005 ophalen van de eerste eigenaar! De Stalker is volledig origineel en heeft een gele plaat, er zijn wat kleine mankementen zoals een kapot voorwiellager, remkabel die vervangen moet worden en vast nog meer wanneer de scooter in mijn bezit is. Deze ga ik uiteraard eerst oplossen en het blok uit elkaar halen en reviseren.

Mijn plan is om de Stalker flink op te voeren. Nu heb ik al redelijk ervaring met brommers en scooters. alleen geen ervaring met opvoeren (als in nieuwe cilinder e.d.) noch flauw benul welke merken/typen (cilinders) mij de beste resultaten gaan opleveren. Ik had een 70CC build in gedachten met als wens zoveel mogelijk optrekkracht en een redelijke top. (veel hoger dan 90 hoeft van mij niet).

Ik heb uitgebreid gezocht naar cilinders en heb een aantal uitgekozen. Mij nu nog de vraag welke cilinder mij de beste prestaties gaat geven conform mijn wens.
De kosten van de cilinderkit mogen tot 180-190 euro gaan.
Carburateur bij voorkeur niet boven de 100 euro tenzij er een sterk voordeel is. (eventueel 2e hands?) Ik had een andere thread gelezen waar op een 19mm werd gestuurd, een bekende van mij heeft nu een 28mm op een zeer snelle 70cc stalker (geen details verder bekend).
Uitlaat tot 150 euro.
Nieuwe varioset e.d. sluit ik ook niet uit. hiervoor heb ik nog geen budget bepaald.
Ik kan het budget ruimer maken mocht dit nodig zijn/leuk zijn :)
Verder heb ik gelezen dat bij sommige 70cc cilinders een sterkere krukas benodigd is.

Onderstaand een aantal cilinders die ik zelf al heb uitgezocht:

Cilinderkit Polini Gietijzer Sport 70cc 47mm voor Piaggio AC

Cilinderkit Malossi Sport 70cc voor Piaggio AC (47mm)

Cilinder Stage6 Sport Pro MKII 70cc Piaggio luchtgekoeld

Cilinderkit DR Piaggio / Gilera - 70cc (48mm) - AC


Ik hoop zo in ieder geval voldoende informatie gegeven te hebben. Ik ben vast en zeker nog dingen vergeten dus attendeer mij daar vooral op. Bij voorbaat dank op de reacties.
 
Advertisement - register to remove this

Ik kijk niet naar die waardes.
Ik test gewoon.

Vind het toch vreselijk onoverzichtelijk.
De een gebruikt kleur, de andere % en weer een ander kg.
En bij een andere drukveer is vaak je rollen gewicht anders. Dit hoeft niet veel te schelen maar als je serieus afstelt zul je het verschil wel merken.
 
Ik kijk niet naar die waardes.
Ik test gewoon.

Vind het toch vreselijk onoverzichtelijk.
De een gebruikt kleur, de andere % en weer een ander kg.
En bij een andere drukveer is vaak je rollen gewicht anders. Dit hoeft niet veel te schelen maar als je serieus afstelt zul je het verschil wel merken.
Ik stel toch vrij serieus af en hoef ze echt niet altijd te wisselen hoor. En wat je zegt met die sterktes en kleuren word je inderdaad helemaal gek van. Ik heb altijd Malossi of 2fast eigenlijk dus daar weet ikwat wat is anders steek je er weer de verkeerde in
 
Ik stel toch vrij serieus af en hoef ze echt niet altijd te wisselen hoor. En wat je zegt met die sterktes en kleuren word je inderdaad helemaal gek van. Ik heb altijd Malossi of 2fast eigenlijk dus daar weet ikwat wat is anders steek je er weer de verkeerde in
Ik had niet anders van jou verwacht dat je serieus afstelt en hier de tijd en moeite voor neemt ;-)
Het is precies wat je zegt als je bij een, of max twee, fabrikanten blijft qua drukveren weet je eigenlijk al snel wel welke je nodig hebt.
 
Allright om even een samenvatting te geven van wat ik op de planning heb;

Ik heb inmiddels de paarse malossi drukveer binnen. Deze ga ik volgende week testen en rolletjes daarop afstellen (komen die 2 dozen van polini afstelrollen lekker van pas). Daarna de koppeling nog maar dit is geen prio. Voordat ik de overbrenging verder afstel ga ik de Squish goed afstellen.

In één van mijn vorige posts gaf ik al aan dat deze op 0,75 staat en naar de 0,6 moet met deze cilinder. Ik heb bij HBM al een micrometer gehaald en samen met de malossi veer bij kparts een voetpakkingset weten te vinden met veel dikten (LINK). Het lijkt mij dat het verbeteren van de squish ook voor verbetering zal zorgen qua prestaties (al dan niet merkbaar/groot).
Hopelijk heb ik in de tussentijd ook de achterrem gefixt want het blijkt in de praktijk toch bijster moeilijk om een fatsoenlijke remleiding te laten maken bij een zaak. ik ga het nu zelf doen met de juiste wartels en gereedschap omdat het allemaal heel nauw luistert bij deze fossiele stalker.

Ik geef in de loop van volgende week (of later) wel een update met betrekking tot de prestaties e.d. Dan hebben zoekende mensen met het opvoeren er ook nog wat aan :). Met nog een kiekje van de stalker zoals hij er nu more or less bij staat.
 

Attachments

  • IMG_20220108_105859.jpg
    IMG_20220108_105859.jpg
    445.3 KB · Views: 8
Ik stel toch vrij serieus af en hoef ze echt niet altijd te wisselen hoor. En wat je zegt met die sterktes en kleuren word je inderdaad helemaal gek van. Ik heb altijd Malossi of 2fast eigenlijk dus daar weet ikwat wat is anders steek je er weer de verkeerde in
Was eigenlijk best teleurgesteld in Malossi, gele drukveer die ook nog gebruikt was had zelfde veerconstante als rode drukveer nieuw uit de doos. Kwam ik achter na nameten, was ook gelijk duidelijk waarom het geen verschil maakte op de testbank.
 
Was eigenlijk best teleurgesteld in Malossi, gele drukveer die ook nog gebruikt was had zelfde veerconstante als rode drukveer nieuw uit de doos. Kwam ik achter na nameten, was ook gelijk duidelijk waarom het geen verschil maakte op de testbank.
Het systeem van Malossi is idd een bende. De evo slider veren van polini zijn wel wat beter imo. vooral qua opzet. geen onoverzichtelijke onzin met %en maar met KG/s en draaddikte.
 
Back
Top