Gilera stalker 70CC restauratie en build

Beste leden,

Aanstaande zaterdag ga ik een Gilera stalker 50 schuurvondst uit 2005 ophalen van de eerste eigenaar! De Stalker is volledig origineel en heeft een gele plaat, er zijn wat kleine mankementen zoals een kapot voorwiellager, remkabel die vervangen moet worden en vast nog meer wanneer de scooter in mijn bezit is. Deze ga ik uiteraard eerst oplossen en het blok uit elkaar halen en reviseren.

Mijn plan is om de Stalker flink op te voeren. Nu heb ik al redelijk ervaring met brommers en scooters. alleen geen ervaring met opvoeren (als in nieuwe cilinder e.d.) noch flauw benul welke merken/typen (cilinders) mij de beste resultaten gaan opleveren. Ik had een 70CC build in gedachten met als wens zoveel mogelijk optrekkracht en een redelijke top. (veel hoger dan 90 hoeft van mij niet).

Ik heb uitgebreid gezocht naar cilinders en heb een aantal uitgekozen. Mij nu nog de vraag welke cilinder mij de beste prestaties gaat geven conform mijn wens.
De kosten van de cilinderkit mogen tot 180-190 euro gaan.
Carburateur bij voorkeur niet boven de 100 euro tenzij er een sterk voordeel is. (eventueel 2e hands?) Ik had een andere thread gelezen waar op een 19mm werd gestuurd, een bekende van mij heeft nu een 28mm op een zeer snelle 70cc stalker (geen details verder bekend).
Uitlaat tot 150 euro.
Nieuwe varioset e.d. sluit ik ook niet uit. hiervoor heb ik nog geen budget bepaald.
Ik kan het budget ruimer maken mocht dit nodig zijn/leuk zijn :)
Verder heb ik gelezen dat bij sommige 70cc cilinders een sterkere krukas benodigd is.

Onderstaand een aantal cilinders die ik zelf al heb uitgezocht:

Cilinderkit Polini Gietijzer Sport 70cc 47mm voor Piaggio AC

Cilinderkit Malossi Sport 70cc voor Piaggio AC (47mm)

Cilinder Stage6 Sport Pro MKII 70cc Piaggio luchtgekoeld

Cilinderkit DR Piaggio / Gilera - 70cc (48mm) - AC


Ik hoop zo in ieder geval voldoende informatie gegeven te hebben. Ik ben vast en zeker nog dingen vergeten dus attendeer mij daar vooral op. Bij voorbaat dank op de reacties.
 
Advertisement - register to remove this

Van de 4 cilinders die je hebt uitgekozen zitten ze allemaal om en nabij hetzelfde qua prestaties. Dus zou gewoon voor de DR70 gaan, al jaaaaaaren 1 van de beste 70cc voor dagelijks gebruik.

Dan zou ik wel de krukas vervangen. Toch zeker aangezien de scooter al "ff" stil staat dus zal wel goed geroest kunnen zijn. En voor jezelf want 70cc draait meer toeren en meer vermogen over je krukas dan zou het jammer zijn dat je na een week of maand alsnog je krukas moet vervangen en misschien wel weer een cilinder als je pech hebt.

Dan het carburateur verhaal, de 28mm van je maatje zal waarschijnlijk een hoogtoerige aluminium cilinder bij gemonteerd zitten zoals een speed 7t of een EVO. 28mm heb je met deze gietijzeren laagtoerige 70 helemaal niks aan. Amper af te stellen en je scooter word er dorstig van. 19mm zou ik je aanraden, past makkelijk in je originele spruitstuk en je originele filter past er ook zo op. Vind zelf de Polini EVO carburateurs veruit de fijnste die er zijn.

En de uitlaatjes waar je tussen zou kunnen kiezen zijn de Sito+ of een Yasuni R die 2 lopen uit eigen ervaring het allerlekkerste op een DR70. Zijn nog tal van andere uitlaten die het ook prima doen op een DR maar deze zijn ook goed 2de hands tevinden voor nette prijzen.

Succes hoopdat je er wat mee bent geholpen
 
Van de 4 cilinders die je hebt uitgekozen zitten ze allemaal om en nabij hetzelfde qua prestaties. Dus zou gewoon voor de DR70 gaan, al jaaaaaaren 1 van de beste 70cc voor dagelijks gebruik.

Dan zou ik wel de krukas vervangen. Toch zeker aangezien de scooter al "ff" stil staat dus zal wel goed geroest kunnen zijn. En voor jezelf want 70cc draait meer toeren en meer vermogen over je krukas dan zou het jammer zijn dat je na een week of maand alsnog je krukas moet vervangen en misschien wel weer een cilinder als je pech hebt.

Dan het carburateur verhaal, de 28mm van je maatje zal waarschijnlijk een hoogtoerige aluminium cilinder bij gemonteerd zitten zoals een speed 7t of een EVO. 28mm heb je met deze gietijzeren laagtoerige 70 helemaal niks aan. Amper af te stellen en je scooter word er dorstig van. 19mm zou ik je aanraden, past makkelijk in je originele spruitstuk en je originele filter past er ook zo op. Vind zelf de Polini EVO carburateurs veruit de fijnste die er zijn.

En de uitlaatjes waar je tussen zou kunnen kiezen zijn de Sito+ of een Yasuni R die 2 lopen uit eigen ervaring het allerlekkerste op een DR70. Zijn nog tal van andere uitlaten die het ook prima doen op een DR maar deze zijn ook goed 2de hands tevinden voor nette prijzen.

Succes hoopdat je er wat mee bent geholpen
Super bedankt voor de rea, ik had inmiddels al een keuze kunnen maken:) ik ga voor een zo hoog mogelijk vermogen binnen budget. Dus een alu cilinder is het geworden.

Ik heb een stage 6 mk2 racing cilinder gehaald(zelfde als die van de kerel met de 28mm) hierbij heb ik een polini racing krukas gehaald en ik kon via via een 19mm dellorto imitatie krijgen voor 15 euro. En de stalker kwam als gelukje met een ontgrensde sito+ dus die wordt voorlopig de goto uitlaat

Heb inmiddels alles uit elkaar en sta nu op het punt de lagers en krukas er in te zetten.
 
Yes, was ik me al van bewust. Zal eerst een c16 moeten vinden. En de stalker is nog lang niet klaar dus geen haast :). Het frame moet eerst gestraald worden
Denk dat je nog terug gaat komen op je keuze van imitatie carb, zijn vaak heeeeel slecht af te stellen als je het vergelijkt met een originele grotere carburateur. Kan natuurlijk best dat je een hebt die wel goed is af te stellen dan heb ik niks gezegd. Niet vergeten om je cilinder met een momentsleutel vast te zetten en niet met een steeksleutel ofzo en vast is vast. Alu cilinders zijn stuk minder vergevingsgezint dat een gietijzer variant. Dus als je ze te vast zet kan je de kop krom trekken.

Succes met je project
 
Denk dat je nog terug gaat komen op je keuze van imitatie carb, zijn vaak heeeeel slecht af te stellen als je het vergelijkt met een originele grotere carburateur. Kan natuurlijk best dat je een hebt die wel goed is af te stellen dan heb ik niks gezegd. Niet vergeten om je cilinder met een momentsleutel vast te zetten en niet met een steeksleutel ofzo en vast is vast. Alu cilinders zijn stuk minder vergevingsgezint dat een gietijzer variant. Dus als je ze te vast zet kan je de kop krom trekken.

Succes met je project
heb bij HBM al een 5-25nm momentsleutel voor een tientje gehaald :).
Verder, die carb heeft op een neo's gezeten met een 70cc waar ik zelf op heb gereden, deze reed behoorlijk goed imo. Wat ik van de eigenaar begreep was dat deze prima af te stellen was. Daarnaast maakt het mij voor 15 euro echt niet uit of het niet werkt, dan maar weer verder kijken.

Heeft iemand/weet iemand ook waar ik een beetje een redelijk geprijsde C16 of een soortgelijk presterende uitlaat kan krijgen? op marktplaats heb ik nog niet veel geluk gehad. en nieuw is ook weer zo overdreven.
 
Verder, die carb heeft op een neo's gezeten met een 70cc waar ik zelf op heb gereden, deze reed behoorlijk goed imo. Wat ik van de eigenaar begreep was dat deze prima af te stellen was.
Zou ik.ook zeggen als verkoper zijnde zullen er vast ook wel.zijn die wel.goed af te stellen zijn hoor dus misschien heb je geluk
 
Die sito plus gaat er niet lekker op lopen.
Een yasuni r minimaal maar de c16 loopt er een stuk beter op.
die yasuni's zijn lastig om aan te komen voor mij. heb alles afgespeurd op redelijke afstand maar kan niks 2e hands vinden. zou een stage 6 PRO replica het een beetje goed doen op deze setup? Deze zou ik in deze prijsrange nog wel overwegen om nieuw te kopen.
 
Ik heb de knoop doorgehakt. Ik ga een nieuwe carrera 16 bestellen bij https://www.scooterdiscounter.nl/yasuni-c16-gilera-piaggio.html
is schijnbaar de goedkoopste en ligt nu niet zo ver weg van wat een 2e hands zou kosten die er goed aan toe is/na wat werk weer mooi is.
Dat is een goede deal, als je slim bent smeer je hem goed in met olie na het rijden. Zo blijft ie het langst mooi en krijgt ie een mooie bruine kleur. Hittebestendige blanke lak werkt niet zo goed/fijn als bijv wd40. Spuit mijn uitlaat ook altijd in de wd40 na het rijden ff doekje eroverheen en geen spatje roest te bekennen en nog altijd in nieuwstaat
 
Zou ik.ook zeggen als verkoper zijnde zullen er vast ook wel.zijn die wel.goed af te stellen zijn hoor dus misschien heb je geluk
Ik heb hem inmiddels na aardig wat frame tuning aan de verrotte delen(fotos kan ik bij belangstelling wel delen) en het blok bouwen aan de praat.

de setup is nu:
Stage6 racing 70cc (squish kleiner dan 0,6 vgm nu op 0,75. dit ga ik nog aanpassen)
Yasuni C16
Polini racing krukas
19 imi dellorto (gasnaald armste stand, sproeier 90) was een beetje gekloot met afstellen idd. uit onervarenheid te groot in de sproeiers gegaan en rond de 100 gekeken :) maar viel mij al met al zeer mee voor 15 euro.
Powerfilter 35mm uit mijn hoofd.
nieuwe std ontsteking met nieuwe cdi (DMP en Mezoly zooi maar werkt wel prima)

er zit ook alles nieuw in de overbrenging, merkte toen ik er voor het eerst mee reed dat de koppeling op sterven na dood was met dit vermogen, was ook aardig versleten na 30.000km. Vario was ook std en een drama, versleten, vuil en buitengewoon onpraktisch met schroeven en een ring om de geleiderplaat gesloten.

er zit nu in:
1.Polini Hi speed vario met 4.5gr rollen. ben er nog niet helemaal over uit of dit de juiste afstelling is maar het rijdt aanzienlijk beter dan 5gr waarmee ik begon en nog geen overtoeren.
2.polini speedclutch 3G evolution met de standaard veren(voor deze koppeling), grijpt ietwat laat aan maar het rijdt zo ongelofelijk veel mooier dan de std koppeling dus dat is geen prio nog (en heb verensetjes liggen)
3.Drukveer die bij de varioset inzat, viel mij op dat deze veer aanzienlijk korter was dan de originele drukveer/en nog korter dan de rode malossi veer (Link) die ik had gehaald, nu krijg ik de indruk dat ik totaal de verkeerde malossi veer heb gehaald qua formaat maar ik tast op het moment hierover in het duister. Link naar de polini veer het is aldus zandri een -30% drukveer.

De topsnelheid die ik nu heb behaald met deze setup is 75 op GPS. valt mij aardig tegen, wel denkend aan het feit dat het nog inrijden is en dat ik hem niet 100% tegen zijn max aanjaag. Voor mijn gevoel loop ik tegen het maximum van de carburateur aan en ligt die drukveer mij nog niet helemaal lekker. Hij trok wel al een powerwheelie vanuit stilstand :smilingimp:

Zou het van een 19mm naar een 26/28mm veel profijt opleveren voor deze setup? en kan iemand mij opheldering geven over die malossi veer. het knutselen gaat best aardig voor mn eerste 2takt maar het houdt ook een keer op.
 
Top kun je nog niet vaststellen als je nog aan het inrijden bent. Nadat de boel is uitgerekt en is ingesleten kruipt de top altijd nog omhoog.

Die 75 is laag. Ongetwijfeld een overbrenging uitdaging.

Een 24mm is wellicht een redelijke middenweg qua verbruik enz.
 
Ik heb dezelfde cilinder (lc) en uitlaat met een 21mm dellorto. Het ligt er maar net aan hoevaak he eilt tanken. Met een 21mm is het nog redelijk te doen met het verbruik.
Top ligt rond de 110 op een digitale teller

Mijn afstelling is
Rollen 4,3 gr
Gasnaald w9 middelste stand
Sproeier 104 op powerfilter
Paarse drukveer malossi
Trekeren weet ik niet meer uit mn hoofd
 
Top kun je nog niet vaststellen als je nog aan het inrijden bent. Nadat de boel is uitgerekt en is ingesleten kruipt de top altijd nog omhoog.

Die 75 is laag. Ongetwijfeld een overbrenging uitdaging.

Een 24mm is wellicht een redelijke middenweg qua verbruik enz.
De overbrenging blijkt inderdaad een uitdaging. met de setup op 4.5gram rollen en een veeeeel te lichte veer (polini 3.9 ofwel; 20KG/-30%) slipte de overbrenging als de ziekte. Daarnaast was de snaar versleten, deze heb ik vervangen voor een originele van pia. Ik heb er nu een Polini 4.5 evo slider veer in zitten (32 KG/+15%) en hiermee is het slippen in ieder geval verholpen. Nu heb ik vandaag met rolletjes zitten spelen en ben ik na een sproeiermaat omlaag te gaan (naar 88) gaan testen. Naast dat het beter loopt op die kleinere sproeier merkte in Topsnelheid en acceleratie relatief weinig. Behalve dat ik flink in de overtoeren belandde onder de <6 gram rollen. alsnog blijf ik steken rond de 70-80 km/h op de GPS.

Nu weet ik dat de optrekkracht in het begin goed te stellen is met de koppeling door het aangrijpen te verlaten (lang leve de verstelbare koppeling :)). Dus daar maak ik me nu geen zorgen over. Alleen krijg ik gewoon geen hogere topsnelheid met wat ik heb geprobeerd. Kijkend naar de setup van Zippie078 zou het nu kunnen dat ik een te zware drukveer heb. Alleen lijkt het mij bijna gek om naar een veer te gaan van 86%(24 KG).

Ik zit nu te overwegen om malossi paars te halen en polini 4.1 (24 en 26KG respectievelijk). Zou dit een goede richting zijn om in te kijken? of zou ik iets meer in de richting van 28kg moeten kijken?
 
28mm is veel te groot en 24 ook op deze setup.
19mm is echt niks mis mee en je gaat niks harder met en grotere carb krijg alleen wat meer koppel onderin.
Mijn 7t deed 150km per uur zonder problemen met een 19mm. Groter zuipt je bijna arm ook joh

Paarse drukveer zou wel goed moeten zijn, maar staat je carb verder goes afgesteld? Welke kleur is je bougie? Dat moet eerst perfect zijn voor je over de rest kan oordelen.
 
28mm is veel te groot en 24 ook op deze setup.
19mm is echt niks mis mee en je gaat niks harder met en grotere carb krijg alleen wat meer koppel onderin.
Mijn 7t deed 150km per uur zonder problemen met een 19mm. Groter zuipt je bijna arm ook joh

Paarse drukveer zou wel goed moeten zijn, maar staat je carb verder goes afgesteld? Welke kleur is je bougie? Dat moet eerst perfect zijn voor je over de rest kan oordelen.
Dat is een sluitend antwoord :) dan houd ik het voorlopig bij een 19mm.

Bougie is nu koffiebruin nadat ik van sproeier 90 naar 88 ben gegaan. Gasreactie is bovenin wel erg agressief. Gasnaald zit op armste stand, wellicht dat ik hier nog wat mee ga spelen. Verder luchtschroef op 2/1,5 slag open en een powerfilter er nu op.
 
Back
Top