Gilera Stalker 2takt start soms slecht

Gilera Bert

New Member
Ik heb een Gilera stalker 2 takt uit 2005 met 6000km hij rijdt 45km/u nooit opgevoerd.

Sinds kort heb ik met momenten enorm problemen met starten. 9 op 10 keer start die perfect maar met momenten start hij pas na 5-10 minuten met de gashendel volledig open. Als die dan na enige tijd start loopt die heel laagtoerig met gas bij anders valt die uit en komt er een 2 tal minuten erg veel witte/grijze rook uit voor die terug top loopt.
De scooter heeft nog nooit proffesioneel onderhoud gehad.
Ik heb de carburateur volledig schoongemaakt dit hielp niet, de vacuumpomp vervangen hielp ook niet enkel een nieuwe bouggie steken heeft er voor gezorgd dat die al iets sneller start.

Als iemand een volgende stap heeft wat ik kan proberen hoor ik het graag!
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Een blokje met 6000km en orgineel moet eigenlijk gewoon goed zijn, dan bedoel ik krukas cilinder etc

Je hebt zelf de carb, nieuwe vacuüm pomp en bougie.

Ervan uitgaande dat dit goed is zou ik het volgende bekijken.

Je luchtfilter element kan je eens uitspoelen of vervangen.

Je kan eens kijken of je rubbers geen scheuren hebben, inlaat filter en spruitstuk. Dit lijkt me niet echt het geval maar als je er toch mee bezig bent.

Je kan je membraan eens bekijken. Deze moet volledig gesloten zijn als je er door heen kijkt.

Witte rook zou normaal water zijn of koelvloeistof maar het is een ac dus dat zal dan niet, echt hele blauwe rook is olie.

Ik denk dat hij nu dan verzuipt. Dus of beperking in lucht toevoer, of niet altijd vonk...
Een blokje met 6000km en orgineel moet eigenlijk gewoon goed zijn, dan bedoel ik krukas cilinder etc

Je hebt zelf de carb, nieuwe vacuüm pomp en bougie.

Ervan uitgaande dat dit goed is zou ik het volgende bekijken.

Je luchtfilter element kan je eens uitspoelen of vervangen.

Je kan eens kijken of je rubbers geen scheuren hebben, inlaat filter en spruitstuk. Dit lijkt me niet echt het geval maar als je er toch mee bezig bent.

Je kan je membraan eens bekijken. Deze moet volledig gesloten zijn als je er door heen kijkt.

Witte rook zou normaal water zijn of koelvloeistof maar het is een ac dus dat zal dan niet, echt hele blauwe rook is olie.

Ik denk dat hij nu dan verzuipt. Dus of beperking in lucht toevoer, of niet altijd vonk. Maar die laatste zal ik pas bekijken als ik de rest heb uitgesloten.
 
Solution
Maar als je e choke blijft hangen wanneer deze niet is geactiveerd, dan zou hij niet aanslaan door brandstof tekort. Wat er in de cil. Komt verbrand dan wel gewoon.
Als de pen van de e-choke klem zit dan komt er via de gasnaald alsnog brandstof in de cilinder. Echter worden het dusdanig verstikt dat er te weinig mengsel in raakt om daadwerkelijk aan te slaan.
 
Alvast bedankt voor de hulp!

Naar aanleiding van jullie het volgende:
Luchtfilter en spruitstuk rubber: ok
Membraam: ok
E-choke getest met een voeding volgens een youtube tutorial: ok (nu heb ik wel begrepen dat die alsnog in de carburateur kan vast blijven hangen?)
Luchtfilter element zelf begint af te breken

Als volgende stap denk ik het luchtfilter element eens te vervangen.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
De nieuwe luchtfilter(originele gekocht) is geïnstalleerd.

Tot nu toe is mijn start probleem verdwenen.

Met deze nieuwe luchtfilter kom ik wel tot de conclusie dat ik stationair meer toeren maak en ook op topsnelheid(45km/h) veel luider klink.
Ik lees veel dat dit met de instellingen van de carburateur te maken heeft. Ik ben niet bang om hier wat aan te sleutelen maar stel me meer de vraag of ik wel aan de standaard instellingen moet prutsen?
 
Goed bezig!

Ja je kan daar prima mee spelen hoor.

Eerst zorgen dat je hoofdsproeier goed is, dat is volgas. Geen gestotter of bwaap oid en mooie kleur bougie.

Als 2e wil je je gasnaald op de juiste hoogte hebben.
Ook geen gestotter en bwaap maar dan in het gebied tussen geen gas en vol gas.

Dan je luchtschroef en dan je stationair schroef.

Succes!
 
Back
Top